O "benzinarie" plutitoare stationeaza ilegal pe Dunare, alimentand contrabanda cu produse petroliere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dunarea a devenit loc de contrabanda internationala cu combustibil. Intre Isaccea si Drobeta-Turnu Severin, metoda "benzinariilor plutitoare" este folosita de contrabandistii ucraineni pentru a vinde

Dunarea a devenit loc de contrabanda internationala cu combustibil. Intre Isaccea si Drobeta-Turnu Severin, metoda "benzinariilor plutitoare" este folosita de contrabandistii ucraineni pentru a vinde ilegal motorina. Pe langa faptul ca incalca mai multe legi internationale precum si legislatia Romaniei, ucrainenii pot, oricand, sa creeze un dezastru ecologic, transformand Dunarea intr-o balta de motorina. Ce este mai rau, in conditiile in care in doar cateva luni au aparut cel putin patru "benzinarii plutitoare", autoritatile din Romania nu au facut mai nimic pentru solutionarea problemei. La inceputul lunii ianuarie, in zona Isaccea a aparut o barja petroliera sub pavilion ucrainean. Nava - fara propulsie - a fost proptita la Mila 61, in zona de competenta ucraineana si, imediat, au inceput activitatile de contrabanda. Barja are o capacitate de 1.000 de tone de motorina si este aprovizionata regulat de un petrolier venit de la Odessa. Fiindca nu este nici semnalizata si nu are pavilion de transport petrolier, nava reprezinta un adevarat pericol pentru Delta Dunarii. In caz de furtuna sau accident naval, tonele de combustibil pot sa se scurga in Dunare si sa transforme rezervatia naturala intr-un lac de motorina. Nimeni nu a intervenit pentru a solutiona problema, chiar daca activitatea "benzinariei plutitoare" a atins si interesele economice ale Romaniei, terminalele de la Galati, Braila si Tulcea ramanand fara clienti. Mai mult, in urma cu o luna, in zona a mai aparut inca o "benzinarie plutitoare". Tot in acelasi interval de timp, contrabandistii ucraineni au mai gasit un vad de livrare a combustibilului fara taxe - Mila 842, in apele internationale dintre Romania, Iugoslavia si Bulgaria. Ambele benzinarii au o capacitate de 1.000 de tone de motorina - cantitate care este vanduta in doua saptamani. Aprovizionarea se face din Lom sau Vidin - acolo unde barjele sunt carate regulat pentru realimentare. Benzinariile de pe Dunare apartin unei societati ucrainene deschise anul trecut si care se afla in cadrul companiei Triton Marine Fuels Ltd. Sediul central al agentiei - o cutie postala din Panama. Combustibilul este vandut - atat la Mila 61, cat si la Mila 842 - fara nici un act sau vreo factura. Pretul este de 355 de dolari tona de motorina, cu sapte-zece dolari mai putin decat pretul practicat de cele mai apropiate terminale din Bulgaria, Romania sau Serbia. Sarbii sunt cei mai avantajati: ei cumpara marfa (care este de calitate M. 0.2 - interzisa a fi folosita pe Dunare) cu banii cash. Asta pentru ca o tona de motorina in Serbia face aproximativ 600 de dolari. Chiar daca se afla in apele aflate in competenta Romaniei, iar Politia de Frontiera sustine ca a atras atentia de mai multe ori asupra traficului cu motorina de la Mila 842, nici o autoritate nu s-a aratat interesata de "benzinariile plutitoare" ucrainene. Asa ca, timp de trei luni, barjele au livrat combustibil fara taxe - din ape bulgaresti, sarbesti sau romanesti -, asta sub ochii politistilor de frontiera romani care nu au voie, conform normelor internationale, sa intercepteze vreo nava decat daca aceasta are facuta revizia (formalitatile de intrare in tara). Marti, la Mila 842 mai ramasese doar o singura "benzinarie". Nava IT-1 fusese dusa la realimentare. La "BTM-02" tocmai incarcase un ucrainean, iar barja ocupa locul de acostare international. Ieri, la 14,15, un alt vas ucrainean - "Snov 1" - a acostat langa barja pentru a-si umple rezervoarele. Politistii ne-au declarat ca de cateva luni au pus o barca de supraveghere in apropierea barjei pentru a-i descuraja pe romanii tentati sa cumpere motorina fara taxe. "Nu putem sa urcam la bordul lor fiindca ne interzic reglementarile internationale. Daca erau acostati (legati de malul romanesc), atunci puteam sa intram peste ei. Putem sa-i controlam doar cu aprobarea capitanului, care nu exista pe aceasta barja. In apele bulgarilor si sarbilor se fac cele mai multe tranzactii", declara inspectorul principal Dinca de la IJPF Mehedinti. Un reprezentant al Capitaniei Portului Drobeta-Turnu Severin a reusit sa urce la bord, unde a descoperit doar jurnalul de bord al barjei. In rest, nu au fost gasite facturi de vanzare sau documente de transport. Cei doi "benzinari" de pe "BTM-02" i-au declarat reprezentantului Capitaniei ca toate actele sunt la Odessa! Controlul "inopinat" a fost facut de o echipa complexa, formata din reprezentanti ai Capitaniei, ai Vamii si ai Garzii Financiare - autoritati care nu bagasera in seama pana acum cazul "benzinariilor plutitoare". Inspectorii ne-au spus ca au mai trecut pe la barjele ucrainenilor, numai ca nu au putut preciza care au fost rezultatele. Nu si-au adus aminte nici macar data verificarilor anterioare si nici daca reusisera sa se urce pe barje. Cert este ca, de la inceputul acestui an, contrabandistii ucraineni au vandut la negru sute de mii de tone de motorina fara sa-i deranjeze cineva. Chiar daca pun in pericol sistemul ecologic al Dunarii si Deltei Dunarii, autoritatile romane spun ca nu au ce face, fiindca nu vor sa incalce legile traficului international pe Dunare.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite