Peste 5.000 de unităţi şcolare nu au apă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sute de şcoli riscă să devină focare de microbi. Sunt fără apă, fără curent, fără WC-uri. Mobilier stricat, din secolul trecut, neadaptat ca dimensiuni cu grupa de vârstă. Plouă în

Sute de şcoli riscă să devină focare de microbi. Sunt fără apă, fără curent, fără WC-uri. Mobilier stricat, din secolul trecut, neadaptat ca dimensiuni cu grupa de vârstă. Plouă în clase, podelele sunt umflate, zidurile au igrasie, şoarecii mişună printre bănci, geamurile sunt sparte.
Din cele peste 14.000 de şcoli, doar 8.246 au autorizaţie de funcţionare. Peste 1.100 de şcoli se află în programe de modernizare în vederea asigurării de utilităţi. Aproape 5.000 de şcoli au probleme cu alimentarea cu apă curentă (398 - Bacău, 246 - Iaşi, 238 - Suceava), la peste 3.700 de şcoli este necesară modernizarea instalaţiilor sanitare (265 - Gorj, 253 - Buzău, 230 - Cluj), iar 1.000 de şcoli au probleme cu încălzirea, cele mai multe fiind în judeţele Vâlcea, Alba, Teleorman. În ceea ce priveşte grădiniţele, din cele peste 9.200 de unităţi de la nivel naţional, doar 5.011 au autorizaţie de funcţionare. Aproape 3.500 de grădiniţe au probleme în ceea ce priveşte alimentarea cu apă curentă, peste 3.000 au nevoie de modernizarea instalaţiilor sanitare, iar aproape 1.000 au probleme cu sistemul de încălzire. Judeţele cele mai afectate sunt: Bacău, Botoşani, Buzău, Alba, Cluj, Gorj, Iaşi, Suceava etc. Totodată, doar 40% din clădirile şcolare sunt construite după anul 1977, cu respectarea normelor de rezistenţă corespunzătoare gradelor de seismicitate, se arată în Raportul privind starea învăţământului, din anul şcolar 2004-2005. În mediul rural, aproape 7% din şcoli au pereţi din chirpici şi din lemn. Totodată, 44% din clădirile şcolare sunt construite cu planşee din lemn, iar 8% sunt clădiri cu învelitori din carton asfaltat, şiţă şi stuf. O parte din clădiri au fost construite începând cu secolul al XVIII-lea şi au avut iniţial o altă destinaţie, fapt ce a afectat structura de rezistenţă a acestora. Primele reglementări privind proiectarea antiseismică a construcţiilor au fost introduse în anul 1940, aşadar toate şcolile construite înainte de acest an riscă să se dărâme în cazul unui seism major. 1% din unităţi au fost construite până la începutul sec. al XIX-lea, 11% din unităţi au fost construite în secolul al XIX-lea, 9% din unităţi au fost construite înainte de Primul Război Mondial, iar 18% din unităţi au fost construite între cele două războaie mondiale.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite