VIDEO Sociologul Alfred Bulai: Politicienii de astăzi sunt prea şterşi pentru a atinge succesul comercial al brandului Ceauşescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ceaușescu a dus la renașterea unei mărci de ciocolată
Ceaușescu a dus la renașterea unei mărci de ciocolată

La 20 de ani de la execuţia sa, Nicolae Ceauşescu îţi vinde orice: de la ciocolată la prezervative sau camere de hotel. Succesul comercial al brandului Ceauşescu nu poate fi atins de niciun politician român actual, consideră sociologul Alfred Bulai.

Toată notorietatea capătată de cuplul dictatorial în cei 30 de ani cât s-a aflat la putere a fost pusă după '89 în slujba capitalismului. Figura lui Nicolae Ceauşescu apărea în anii capitalismului sălbatic de după Revoluţie legată atât de ciocolata cu rom, telefonia mobilă, cât şi prezervative.

Speculaţiile comerciale legate de imaginea fostului dictator sunt uşor de înţeles în contextul în care admitem că România încă "se vinde" făcând apel la figuri mitice. Dracula şi Ceauşescu sunt doar nişte exemple.

Fostul dictator român este, deocamdată, unul dintre simbolurile care aşează România pe harta lumii. Asta au remarcat şi vesticii, care nu s-au sfiit să alăture imaginea lui Ceauşescu celei a lui Hitler într-o reclamă în care producatorii se întreabă ce s-ar fi întâmplat dacă părinţii lui Hitler, Stalin sau Ceauşescu ar fi folosit prezervativul.

Sociologii admit că mitul Ceauşescu, care a invadat spaţiul publicitar după Revoluţie, a avut întotdeauna a dublă abordare. "Dincolo de nebunia unui moment revoluţionar apar oameni nostalgici, având loc un proces de pozitivare a amintirilor. În mintea multor oameni există încă imaginea unui Ceauşescu care se pupa cu o mulţime de lideri vestici", există oameni care îşi amintesc anii '60 şi '70, înainte ca totul să se năruie, explică sociologul Alfred Bulai de ce reclamele de pe plaiurile mioritce nu abordează doar versiunea satirică, aşa cum s-a întâmplat la scară globală cu Adolf Hitler, ci au adoptat şi un ton mai blând.

De unde fascinaţia pentru Ceauşescu la două decenii de la Revoluţie? Sociologul Alfred Bulai cosideră că procesul de utilizare în scopuri mercantile a imaginii fostului dictator era de aşteptat în condiţiile în care este asociat de români cu un întreg sistem de referinţe, fie ele pozitive sau negative. Este, într-un fel, soarta marilor lideri politici ai lumii. "Există oameni, 1-2%, care nu ştiu cine este preşedinte sau primul ministru. Dar toţi ştiu cine a fost Ceauşescu. Dar lasă că vin tinerii şi o să spună probabil că a fost vreaun interbelic", explică amuzat Bulai utilizarea vectorului Ceauşescu în strategiile de marketing şi de vânzare.

"Politicienii de astăzi sunt prea şterşi pentru a fi un succes comercial"

În timp ce creativii din publicitate ar putea scruta personajele politice actuale în căutarea unui nou succes comercial, sociologii dau asigurări că pe urmele lui Ceauşescu nu are şansă deocamată să calce niciun personaj politic . "Politicienii actuali sunt şterşi și fără un impact prea mare în spațiul public. Nebunia de a folosi numele de Băsescu, Năstase sau Geoană, merge în revistele de satiră, însă nu aduce şi succes comercial", este de părere Bulai.

Discuţia privind brandul Ceauşescu a apărut în condiţiile în care fiul fostului dictator, Valentin Ceauşescu, a înregistrat în urmă cu doi ani numele Ceauşescu la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci, în încercarea de a pune capăt folosirii acestuia în publicitate.

Scurtă istorie a reclamelor care l-au avut protagonist pe Tovarăşul

Până acum "nea Nicu"  a „lucrat“ pentru o companie de telefonie mobilă, un producător de ciocolată şi unul de prezervative, şi pentru o agenţie imobiliară. Portofoliul, însă, poate creşte. Sau nu? Sociologii consideră că îndepărtarea de epoca apusă în '89 va estompa şi puterea de fascinaţie a fostului lider comunist. "Va păli treptat mai ales că a rămas fără încărcătura negativă de la începutul anilor '90", precizează Bulai.

În 1998 Ceauşescu a adus primul Premiu Golden Drum în România. Reclama care promova brandul Connex (actual Vodafone, n.r) a fost creată de agenţia de publicitate D’Arcy.

Multe dintre reclamele care fac trimitere la fostul dictator sau la perioada comunistă adoptă un spirit de batjocură. O reclamă la telefonia mobilă apărută pe ecrane în 2005 prezenta imagini alb-negru de la ultimul discurs al Tovarăşului în Congresul Partidului Comunist înainte să se audă o sonerie de telefon. Sloganul: "Ai câştigat dreptul de a vorbi liber", "Vorbeşte liber 1000 de minute" facea trimitere ecidentă la restricțiile privind libera exprimare impuse înainte de Revoluție.

Mai puţin politicoasă este o reclamă realizată în Vest care vorbeşte despre virtuţile sexului protejat şi care se întrebă ce s-ar f întâmplat dacă păriţii lui Hitler, Stalin şi Ceauşescu ar fi folosit prezervative.

Tot brandul Ceauşescu a fost folosit şi pentru relansarea batoanelor de ciocolată ROM sub deviza "Senzaţii tari din 1964".

Şi pentru că Ceauşesc poate să vândă şi bunuri de lungă durată, o agenţie imobiliară din Arad lansa în urmă cu mai bine de un an o camapanie sub sloganul "Trăiască noua revoluţie urbană!" cu faţa Tovarăsului Ceauşescu pe toate posterele.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite