Un rom acuză: "În România există rasism monden". TU CE PĂRERE AI?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ciprian Necula
Ciprian Necula

Un incident petrecut la sfârşitul săptămânii trecute la ONG Fest readuce în dezbatere rasismul. O formaţie de jazz a refuzat să cânte după una formată majoritar din romi. Un militant pentru drepturile romului, Ciprian Necula, a luat atitudine şi ne-a trimis o scrisoare deschisă.

Ciprian Necula (32 de ani), unul dintre cei mai vechi şi mai cunoscuţi militanţi împotriva discriminării romilor, a trimis ziarului „Adevărul" o scrisoare deschisă în care acuză rasismul „monden" din România.

Ciprian Necula a coordonat, între 2006 şi 2009, programul guvernamental S.P.E.R. (Stop Prejudecăţilor despre Etnia Romă) şi a realizat la TVR o emisiune săptămânală despre romi.

În prezent, Ciprian Necula este doctorand al Şcolii Naţionale Superioare de Ştiinţe Politice şi Administrative (SNSPA) cu o teză referitoare la prejudecăţile despre etnia romă.  El conduce şi un ONG care se dedică romilor.

 
Rasism monden (scrisoare deschisă)

De ce o trupă de jazz, una de hip-hop, un academician, un politician, un jurnalist ar promova atitudini fascistoide? 

Nu, nu fascismul acela absurd tipic organizaţiilor de extremă dreaptă, ci unul mult mai soft, făcînd apel la ignoranţă, stereotip şi prejudecăti - toţi homosexualii sunt...., toţi romii/ţiganii fac..., toti ungurii vor... Evident, fiecare dintre cei care promovează aceste atitudini are întodeauna un prieten-alibi, membru al grupului pe care-l etichetăm ca fiind inferior, aşa, ca pază divină justificatoare.

Rasismul românesc a devenit monden. Nu e o diferenţă majoră între discuţia despre silicoane (subiect perimat, din păcate) şi despre cât de infractori sunt toţi ţiganii. Discutăm cu aceeaşi lejeritate, invităm aceleaşi personaje în diverse emisiuni TV (facatori de audienţă) şi, fără niciun fel de carte citită la activ în domeniul dezbătut, băgam opinii!

Televiziunea e o afacere! Show-ul trebuie garantat, ce informare, ce principii jurnalistice!? Ne uităm la o bază de date cu cine face audienţă....aha! Tatoiu, păi să o invităm! Televizunea de ştiri Realitatea TV a reuşit de asemenea să-şi demonstreze ignoranţa faţă de audienţa sa, invitând „vedete mondene" pentru a discuta teme sociale, sensibile de cele mai multe ori.

În data de 8 septembrie, la Costeşti, în mod tradiţional are loc Festivalul Romilor Căldărari. Căldărarii sunt romii cei mai conservatori, cei care şi-au păstrat cele mai multe dintre tradiţii şi cei care au reusit până în anii '70 să fie nomazi, fiind apoi sedentarizaţi forţat de către comunişti. Nu sunt de acord cu opulenţa pe care căldărarii o afişează; nici Florin Cioaba nu este - motiv pentru care a elaborat o scrisoare deschisă către romii căldărari rugându-i să renunţe la kilogramele de aur. Nu s-a întâmplat! Maşini decapotabile, cravată din aur, porci la proţap, etc. Subiect monden pentru Realitatea TV, care pe banda emisiunii lui Striblea anunţa: „Românii au ajuns să cerşească la ţigani"! Ei? De ce oare? Ce emoţie şi muşchi se activează în individul care priveşte televiziunea de ştiri? Rasism! De ce? Frustrarea! Şi asta în condiţiile în care studiile spun că mai mult de 90% dintre romi trăiesc în sărăcie extremă, iar principala problemă care generează restul problemelor (educaţie, muncă, etc) este tocmai economia. Ce putea spune Realitatea TV, într-o formă non-mondenistă (deci fără audienţă) putea să sune cam aşa... La festivalul romilor de la Costesti, românii au fost invitaţi la masă! În orice caz, care este diferenţa dintre petrecerea romilor de la Costeşti şi divorţul soţilor Columbeanu? Nici una - face audienţă, face! E de interes public, nu, da' face audienţă! Deci?

Nu ştiu din ce motive, unele persone publice, aparent respectabile, au nevoie de show-ul fascistoid, dovedind care este nivelul elitei româneşti. De exemplu, academicianul Razvan Theodorescu, gânditor de stânga (cel puţin declarativ), într-o emisiune TV a reuşit să spună ceea ce orice extremist de dreapta ar considera deplasat - „romii sunt primitivi"! Sunt convins că afirmaţia nu a zgâriat multă lume la intelect, ci doar pe cei care au citit câteva cărţi de sociologie, antopologie şi istorie, inclusiv istoria religiilor, sau pe cei cu un simţ al penibilului dezvoltat. Theodorescu ştia exact la ce se referă, la inferioritate, la persoane care au statut de sub-oameni, la comportamente departe de ceea ce el, prin contrast, ar numi 'omul civilizat'. Dar cum e posibil? Un rasist nu e civilizat, cel puţin în secolul în care trăim. Şi mai mult, de ce Răzvan Theodorescu are nevoie de mondenităţile TV din şcoala de gândire jurnalistică a lui Dan Diaconescu, de generalizări absurde şi de demonstraţii de etică academică dubioasă?

Recent, în parcul IOR din Bucureşti, a avut loc târgul organizaţiilor neguvernamentale  - ONGFEST, organizat de către Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Până nu demult, organizaţiile neguvernamentele au condamant derapajele rasiste fără ezitare. Dar, noul context românesc, birocraţia fondurilor europene şi timpul scurt dedicat activismului social a lăsat loc rasismului generic să devină monden, firesc!

 La târgul ONG-urilor au participat şi organizaţii ale romilor, activişti pentru drepturile comunităţii LGBT, organizaţii pentru persoane cu dizabilităţi, ecologişti, etc. Mai mult, organizatorii s-au gândit că nu ar strica şi un concert cu Romano ButiQ, o trupă formată din 8 persoane (6 romi şi doi români) şi care combină muzica romani cu punk, ska, raga, rock, etc. Concert fain, dans şi voie bună! După Romano ButiQ ar fi urmat o trupă de jazz - nu a mai fost să fie, pentru că s-au decis că ei nu cântă după „ţigani".

Poftim?! Păi, jazz-ul aşa s-a inventat, despre asta este, cei mai cunoscuţi muzicieni de jazz din spaţiul mioritic sunt „ţigani", ba mai mult, singurul român care a câştigat premiul Grammy şi pentu jazz-ul său e un ţigan, Damian Drăghici. Cum e posibil ca o trupă care cântă un gen de muzică născut ca o formă de protest anti-rasistă, un gen care a fost stilizat şi ridicat la rang de artă de romii din Franţa prin ceea ce se cheamă jazz manouche, să aibă o astfel de atitudine?

Recunosc: eram surprins de rasismul şi ignoranţa celor de la Paraziţii, care de asemenea abordează o muzică născută în ghetto, o muzică prin care era promovată o gândire lucidă, lipsită de stereotip. După experienţa jazz, nu mai sunt.

 
Publicul „pe care nişte ţigani îl adună"
CE S-A ÎNTÂMPLAT LA ONG FEST 

Ileana Timofte, coordonatorul de comunicare al Fundaţiei pentru Dezvoltarea Societăţii Civile, ne-a relatat în detaliu momentul de superioritate autoasumată al formaţiei de jazz Swing En Vogue din prima zi a Festivalului ONG-urilor din România. „Această formaţie ajuns cu 15 minute înainte de a-şi începe programul, când pe scena Festivalului se afla trupa Romano ButiQ, prezentând dansuri tradiţionale ţigăneşti, acompaniate de muzica specifică. Când i-au văzut pe membrii trupei, majoritatea fiind de etnie romă, ne-am explicat că nu vor să se asocieze sub nicio formă cu un spectacol de acel gen, întrucât publicul căruia i se adresează ei este diferit. «Nu putem să cântăm unui public pe care nişte ţigani îl adună», ne-au zis şi, pur şi simplu, au refuzat să cânte", a explicat, pentru „Adevărul", Ileana Timofte.  Contactată, telefonic, o reprezentantă a formaţiei Swing en Vogue a declarat iritată: „Deci, eu nu am nimic de declarat. Formaţia nu are".

„O atitudine dizgraţioasă"
RADICAL

Răzvan Martin, coordonator de programe pentru libertatea de exprimare în cadrul Agenţiei pentru Monitorizarea Presei (AMP), condamnă cu fermitate atitudinea formaţiei Swing En Vogue, acuzând ipocrizia cu care este afişat un discurs tolerant, în ciuda credinţelor discriminatorii. „Regăsim astfel de atitudini în rândul aşa-ziselor elite, care au un nivel de educaţie pretins înalt. În cazul lor, rasismul şi discriminarea sunt consolidate, mai dezvoltate decât cele ale oamenilor cu educaţie mai scăzută. Acolo întâlnim prejudecăţi, stereotipuri la nivel de comportament însă, în acest caz, aroganţa este direct proporţională cu ignoranţa. Din păcate, educaţia acestor jazz-işti nu a fost însoţită şi de asumarea unor valori care să aibă legătură cu societatea modernă, multiculturală. E o atitudine dizgraţioasă!", replică Răzvan Marin.

În mod normal, nu te-ai aştepta la o astfel de reacţie din partea unor muzicieni, mai ales ţinând cont de istoria jazz-ului. Este cu atât mai grav că acest tip de discriminare este venită dintr-un mediu în care pretenţiile sunt înalte.
Răzvan Martin

Citiţi aici un reportaj lucid şi cald (scris de harnicul şi talentatul reporter Cristian Delcea, neobosit apărător al drepturilor romului) despre cât de greu este să fii ţigan, aici, la noi în ţară!

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite