Ucenicul şcolii lui Stradivarius

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Felix Rotaru este, la 23 de ani, cel mai tânăr român care meştereşte viori. Timişoreanul Felix Rotaru a fost discipolul ultimului descendent al şcolii de lutieri la Bologna, curentul din care făcea parte şi Stradivarius. E ambiţios şi aspiră la perfecţiune.

Are numai 23 de ani şi se poate mândri că a făcut opt viori şi două violoncele, pe care le-a vândut prin întreaga Europă. Felix Rotaru spune că se consideră un simplu tânăr în permanentă căutare a frumosului şi a perfecţiunii. Provenind dintr-o familie de muzicieni, Felix a început să studieze vioara încă de la 7 ani, când mama lui l-a îndrumat spre Colegiul Naţional de Artă „Ion Vidu" din Timişoara.



 „Am fost pasionat de vioară de mic copil. O aveam pe mama mea drept model. Încă de atunci m-a preocupat foarte mult sunetul, la modul cel mai profund - de la ceea ce poate exprima până la modul cum este perceput", povesteşte Felix. Performanţa lui ca violonist i-a stârnit curiozitatea referitor la viorile de calitate şi la ceea ce defineşte o vioară bună.

„Primul meu pas spre ceea ce fac acum s-a întâmplat chiar în clasa a XII-a. Cântam pe scenă în timpul unei olimpiade şi mi s-a rupt coarda «mi». Întâmplarea a făcut să-l cunosc astfel pe Janos Barbarossa, lutier român cu experienţă. După ce mi-a evaluat vioara, am ajuns să vorbim foarte mult despre aspectele care fac o vioară să sune bine", a explicat Felix.

Şcolit de un maestru

După ce s-a împrietenit cu lutierul, Felix spune că a fost cuprins de o curiozitate referitor la construcţia unei viori de calitate. „Nu mă puteam opri din documentare. Am căutat pe internet, pe forumuri, am citit o serie de cărţi care abordau şcolile de lutieri din diferite perioade. Am citit chiar şi istoria vremurilor respective, pentru a înţelege mentalitatea oamenilor din diferite perioade, care făceau un anumit tip de viori", spune lutierul.

Astfel, în urmă cu trei ani, Felix s-a informat despre cel mai influent lutier din Europa şi a dat de numele lui Roberto Regazzi, un cunoscut restaurator, colecţionar şi editor activ pentru diverse publicaţii. Regazzi investeşte 300-400 de ore de muncă într-un singur instrument, rezultatul fiind o vioară cu un sunet pur, direct şi complet, asemănător vestitelor instrumente stradivariene, sunet căutat şi apreciat de elita muzicii mondiale. „Am aflat atunci că este ultimul descendent al şcolii de la Bologna, ultima cu o legătură indirectă către  Stradivarius", povesteşte Felix.

Acesta spune că i-a trimis un e-mail simplu, în care i-a descris interesul său pentru a învăţa să creeze viori şi câteva idei de-ale sale pe care şi le-a format din documentările anterioare. „Eu mă gândeam doar să-mi confirme anumite teorii. Din ce am citit, mi-am format o părere proprie despre ceea ce determină o vioară să sune perfect. Nu mă aşteptam să-mi răspundă maestrul. Mi-a scris să-l sun ca să povestim. Ţin minte şi acum, la sfârşitul e-mailului era un emoticon", îşi aminteşte băiatul. După ce au discutat mai bine de 40 de minute la telefon, Regazzi i-a spus tânărului că-l aşteaptă într-o vizită. „Eram în al nouălea cer. Am fost la Viena, la şcoala de vară de acolo, mai aveam nişte bănuţi şi am luat trenul spre Bologna, Italia. Nu cunoşteam deloc oraşul şi regiunea. Eram în primul an de facultate şi îmi doream doar să ajung. Am stat două zile la atelierul maestrului.

Am vorbit o grămadă, despre orice. M-au fascinat genialitatea şi simplitatea lui. Ne-am înţeles atât de bine, pentru că aveam aceleaşi interese şi concepţii. În două zile am aflat mai multe despre secretul sunetului, al viorii, decât din zecile de cărţi pe care le citisem până atunci", mărturiseşte acesta.

Două luni pentru o vioară

Felix spune că abia după ce s-a întors în ţară a aflat că maestrul Regazzi nu mai avusese niciun ucenic. Odată întors în ţară, băiatul a simţit că este pregătit pentru a-şi crea prima vioară. „Eram la Bucureşti, la Conservator, şi l-am căutat pe Silvian Rusu, despre care ştiam că este cel mai bun lutier din România. I-am povestit despre experienţa mea şi l-am rugat să mă îndrume pentru a-mi face prima vioară. A spus că are cinci minute pe zi pentru mine în care mă poate orienta. M-a avertizat că nu-mi repetă niciun lucru", povesteşte acesta.

Astfel, Felix primea câte o indicaţie în cinci minute, zilnic, de la maestrul român. Şi a terminat prima vioară în două luni. La scurt timp a apărut şi prima lui comandă - de la Cristian Florea, violonceist român de renume, stabilit în Spania. Apoi, comenzile au venit în şir, de la clienţi din Spania, Elveţia, Germania sau Anglia. Felix spune că face parte din tagma lutierilor care lucrează foarte rapid. O vioară o construieşte în aproximativ două luni.

Investeşte până la 3.000 de euro într-un instrument. „Eu le vând cam la preţul unei maşini româneşti. Pentru mine este OK, pentru străini e chilipir. Instrumentele mele sunt cumpărate de oameni care au viori de sute de mii de euro", a declarat Felix.

Pentru a face rost de materialele optime, Felix este dispus să călătorească oricât, însă spune că se poate găsi lemn de calitate şi în ţară. Despre secretul său profesional, tânărul spune că este un amalgam de talent, perfecţiune şi matematică. „Principiul pe care merg eu este sunetul pe care mi-l dă lemnul atunci când îl lovesc. Este o procedură foarte complexă, pe care, dacă ştii s-o identifici, poţi începe să aspiri la perfecţiune", spune tânărul.

Pe culmile sunetului

Prima lui vioară este folosită de mama sa, angajată a Filarmonicii Banatul. Felix spune că-şi denumeşte instrumentele în funcţie de starea sa spirituală din momentul în care le creează. „De exemplu, a doua mea vioară s-a numit «Petru», iar următoarea «Pavel». Eu nu le consider nişte instrumente, ci vreau să le dau identitate", a explicat Felix. Proaspăt absolvent al Conservatorului din Bucureşti, secţunea vioară, Felix ia în calcul admiterea la un masterat în străinătate. „Îmi doresc să fiu prietenul marilor muzicieni. Nu vreau să-i consider clienţi, ci vreau să-i pot ajuta să atingă cele mai înalte culmi ale sunetului", a încheiat Felix Rotaru.

CEL MAI TÂNĂR ÎN DOMENIU

Faptul că Felix este cel mai tânăr lutier român a fost confirmat şi de faimosul violonist Alexandru Tomescu. „Cel puţin în România nu există lutier mai tânăr decât domnul Rotaru. Da, într-adevăr, este cel mai tânăr lutier din România", a spus Tomescu.

"Principiul pe care merg eu este multitudinea de sunete pe care mi le dă lemnul atunci când îl lovesc. Este o procedură foarte complexă, pe care, dacă ştii să o identifici, poţi începe să aspiri la perfecţiune."
Felix Rotaru
lutier

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite