Străbunicile Loganului s-au „revăzut“ la Sibiu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Peste 30 de iubitori ai Daciei 1300 şi-au dat întâlnire la Răşinari. La reuniunea de ieri a participat şi o „bătrână doamnă“ cu volan pe dreapta, sosită tocmai din Marea Britanie.

Remus Azoiţei şi-a urcat „bucuria ochilor" pe platformă şi a luat calea Sibiului. A plecat din Londra, a traversat Marea Britanie, nordul Franţei, Germania, Austria şi Ungaria, numai pentru a se afla, preţ de câteva ceasuri, alături de prieteni şi pasionaţi ca şi el. Maşina lui Remus Azoiţei a fost una dintre atracţiile principale ale întrunirii de la Sibiu şi asta în ciuda faptului că nu este o Dacia, în adevăratul sens al cuvântului, ci un Renault 12 TL, din anul 1971. Adică varianta vest-europeană a modelului produs la Uzinele din Piteşti. „Eu am maşina de doi ani şi îmi place foarte mult. Este mândria mea. Este destul de scump de întreţinut, pentru că eu locuiesc în Londra. Apoi, nici piesele de schimb nu sunt prea uşor de găsit", mărturiseşte Remus.

Maşina a stârnit imediat mici intrigi între şoferi. „Cel mai interesant la ea mi se pare faptul că are volan pe dreapta, cum este la englezi. Şi piesele sunt diferite. Doar unele seamănă cu ale noastre", spune Ionuţ Blaga, un sibian pasionat de maşini. „Modificările nu i le-am făcut eu. Maşina este construită special pentru piaţa din Marea Britanie. A ieşit pe poarta fabricii exact aşa cum o vedeţi", mai explică proprietarul Renaultului 12.

Modificări pentru concurs

Majoritatea modelelor prezente la Sibiu sunt originale şi proprietarii lor au făcut tot posibilul ca ele să rămână aşa. Aceasta nu a fost, însă, o regulă, pentru putea participa. Astfel, un alt model foarte apreciat de toţi cei prezenţi a fost o Dacia Sport pregătită pentru curse şi întreceri auto. Deşi mai avea mult de lucru la ea, proprietarul maşinii a ţinut să vină cu „bolidul" la eveniment.

Maşinile expuse au fost admirate şi fotografiate



„Anul trecut am dezmembrat-o complet şi am refăcut‑o, restaurându-i şi piësele cu această ocazie. Am investit în ea cam 1.000 de lei. Am modificat-o după cum mi-a plăcut mie, să fie mai sportivă. I-am schimbat jantele, cauciucurile, interiorul şi am montat o structură de rigidizare. Motorul  a rămas tot de Dacia. Mă gândesc dacă să-l schimb, dar am umblat puţin şi la chiulasă", explică George Popa, posesorul frumoasei maşini sport. După câteva ore petrecute la expoziţia amenajată într-o parcare din Sibiu, Daciile s-au încolonat şi s-au întors în Răşinari, unde sunt campaţi participanţii la întâlnire. Poveştile despre metode de întreţinere, piese şi aventuri la volan au continuat în satul lui Cioran.

Dispărute de 30 de ani

Dacia 1300 este cel mai longeviv şi mai popular model de automobil construit de Uzinele Dacia din Piteşti. Maşina a ajuns atât de cunoscută, încât proprietarii lor spun că pot recunoaşte un asemenea autoturism doar auzind motorul sau simţind mirosul combustibilului ars. Întâlnirea de ieri, de la Sibiu, a avut şi scopul aniversării a 30 de ani de când modelul a fost scos de pe liniile de producţie, lăsând loc modelelor mai moderne. „Întrunirea are loc în cinstea împlinirii a 30 de ani de la sfârşitul producţiei acestui model, în anul 1981", a explicat Paul Micu, organizatorul evenimentului.

image

Remus Azoiţei, lângă Dacia cu volan pe dreapta



Pe măsură ce trec anii, Daciile 1300 sunt tot mai preţioase şi mai scump de întreţinut. „Eu o am de un an şi câteva luni şi pot să vă spun că nu este tocmai uşor să găseşti în ziua de astăzi piese şi componente pentru ea. Acasă, în Ialomiţa, am doi prieteni care au ateliere auto şi toată ziua stau pe capul lor, până mai găsesc ce-mi trebuie. Dar merită, pentru că îmi place foarte mult. Prima mea maşină a fost tot o Dacia 1300 şi am o nostalgie pentru aceste modele", a mărturisit şi Dan Ojovan, un tânăr de 25 de ani îndrăgostit iremediabil de maşina lui.

"Întrunirea are loc în cinstea împlinirii a 30 de ani de la sfârşitul producţiei acestui model, în anul 1981.''
Paul Micu organizator

Istoria Daciei 1300

Construcţia Uzinei de Autoturisme Mioveni a început în 1966. După semnarea unui contract de licenţă între Renault şi statul român, în 1968, începe fabricarea modelului Dacia 1100, sub licenţa R8, urmat în 1969 de Dacia 1300, sub licenţa R12. Între anii 1970-1980, Dacia dezvoltă o întreagă gamă de modele, care cuprinde mai multe tipuri de vehicule de persoane şi utilitare. Uzina a continuat producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 şi după anul 1978, când a expirat contractul de licenţă cu grupul francez. Astfel, Dacia 1300 a fost realizată complet de români.

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite