Serviciul 112 primeşte 14.000 de apeluri pe zi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Opt operatoare pe schimb asigură preluarea telefoanelor celor aflaţi în pericol. Fie că au nevoie de ambulanţă, de poliţie şi chiar de cineva care să le ţină de urât, românii sună la 112. Unii se folosesc chiar de statutul de demnitar, poliţist sau ziarist.

 În fiecare tură, fie că e de zi sau de noapte, sunt la datorie în jur de opt operatoare din cele 40 angajate. Răspund apelurilor cu vocea constantă, ridicând-o uşor doar atunci când simt că trebuie să menţină situaţia sub control.

Muncă informativă

„Sunt cazuri în care victima este prea speriată şi nu poate să ne dea toate informţiile de care avem nevoie, plânge sau nu poate vorbi clar, şi atunci trebuie să ridicăm vocea ca să completăm fişa pentru fiecare caz”, a declarat Elena, una dintre operatoare. Dispeceratul se află sub coordonarea Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS).

Identificarea apelantului, încă greoaie

Nu-şi dă casca jos nicio secundă, iar când pe ecranul calculatorului, căsuţa care anunţă un apel se face verde, îl preia fără să stea pe gânduri. Vorbeşte clar şi răspicat, pentru a  se face înţeleasă. „În mod normal, nu trebuie să ne ia mai mult de treizeci de secunde să aflăm datele necesare de la victimă”, explică Elena.

 În vreme ce îl chestionează pe apelant, completează pe calculator câmpurile cerute de softul de operare şi, instantaneu, îi află identitatea şi adresa de unde sună.  În cazul în care cel care efectuează apelul la 112 sună de pe o cartelă reîncărcabilă nu poate fi localizat, ceea ce le îngreunează munca.

 Toate aceste informaţii pe care operatoarele le preiau sunt introduse într-o bază de date comună tuturor serviciilor cu care lucrează serviciul de urgenţă: Poliţie, Ambulanţă, Pompieri, Jandarmi şi SMURD.

Obsedaţi sexual, în direct

 „În mod normal, cei de la Ambulanţă, Poliţie sau Jandarmerie au acces la aceeaşi bază de date pe care o folosim şi noi şi nu ar trebui să mai piardă vremea reluând chestionarea apelantului, dar asta nu se întâmplă, ceea ce îngreunează intervenţia”, mărturiseşte una dintre operatoare, care tocmai a predat un apel spre Ambulanţă.

 Operatoarele de la 112 se confruntă zilnic cu tot felul  de apeluri. „În fiecare seară este un domn care sună şi nu face nimic altceva decât să mimeze un act sexual şi sună de câteva zeci de ori pe seară”, s-a plâns o operatoare.

Sună şi Oameni plictisiţi

Un client fidel este „domnul Nemţeanu”, care sună la serviciul 112 pentru o conversaţie cu „domnişoarele telefoniste”. Uneori le compune poezii, iar alteori o face doar pentru că suferă de singurătate. „Se întâmplă de multe ori să sune politicieni cunoscuţi şi să solicite urgentarea rezolvării unei probleme, folosindu-se de numele lor, sau jurnalişti importanţi care se recomandă grav şi cer informaţii pe care noi nu putem să le oferim, deoarece noi doar preluăm apelul şi-l dăm mai departe”, a povestit amuzată o operatoare. 

Dimineaţa, „glumeţii“ obosesc
Conform statisticilor pe care serviciul le realizează permanent, de la începutul anului până luna aceasta, la 112 au fost înregistrate  peste trei milioane de apeluri.

„Dintre toate cazurile semnalate de cetăţeni la 112, mai bine de 90% sunt false”, a declarat purtătorul de cuvânt al STS, colonel Adrian Fulea. Cele mai multe apeluri sunt ziua, când numărul acestora ajunge până la paisprezece mii, iar noaptea nu depăşesc cinci mii. „În zilele de sărbătoare sunt foarte multe, iar cele mai serioase sunt cele mai spre dimineaţă, când cei puşi pe glume obosesc”, a adăugat una dintre operatoare.

Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 34 din 19 martie 2008, cei care sună abuziv în repetate rânduri la 112 pot fi pedepsiţi cu amendă între 500 şi 1.000 de lei.

Societate

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite