Scoala romaneasca trebuie sa treaca de la creta la mouse

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Mi-as fi dorit sa fac din nou scoala intr-un astfel de sistem informatizat. Este fascinant sa stii ca cei mici pot sa aiba asemenea posibilitati. Din pacate, ramane problema cadrelor didactice care

"Mi-as fi dorit sa fac din nou scoala intr-un astfel de sistem informatizat. Este fascinant sa stii ca cei mici pot sa aiba asemenea posibilitati. Din pacate, ramane problema cadrelor didactice care ar putea sa-i instruiasca in acest sens. Este limpede ca acesta este viitorul, si nu altul. Ziarul Adevarul are o traditie in a sprijini invatamantul. In noua forma a ziarului, am acordat un spatiu amplu invatamantului si acest lucru pentru ca suntem convinsi ca rolul educativ al unui ziar se reflecta si in temele pe care le considera prioritare. Noi credem ca invatamantul este esential. Daca nu vom avea copii bine pregatiti si bine ancorati in realitate, care sa stie sa manuiasca un calculator, nu vom avea nici cadre de specialitate. Sunt convinsa ca reforma invatamantului, intr-o buna zi, poate nu foarte indepartata, se va termina si va fi o reforma europeana", a declarat Corina Dragotescu, director editorial Adevarul, la seminarul "Adevarul despre informatizarea invatamantului romanesc", organizat impreuna cu Ministerul Educatiei. Evenimentul a avut loc, saptamana trecuta, la Crowne Plaza. Participantii au discutat despre beneficiile derularii programului de informatizare a invatamantului romanesc si au ajuns la concluzia ca este foarte important ca profesorii sa devina constienti de noua metoda de predare si, in acelasi timp, sa fie instruiti in a utiliza calculatorul.
Informatizarea trebuie sa continue in forta
Mihail Hardau, ministrul educatiei: "Multumesc ziarului Adevarul pentru organizarea acestei dezbateri, care este un sprijin nemijlocit pentru scoala romaneasca. De la venirea mea la minister, aceasta este prima iesire. Se pare ca Adevarul este "nasul" meu, din acest punct de vedere. In urma articolelor citite in ziar, v-am simtit intotdeauna alaturi de noi in acest proces de informatizare a sistemului educational. In MEC exista un program coerent, o strategie clara care priveste tocmai acest capitol de informatizare. Obiectivele noastre sunt: o structurare in plan informatic si o consolidare a infrastructurii, o integrare a bazelor de date intr-un sistem coerent al MEC si construirea de instrumente pentru masurarea si evaluarea acestor procese. Speram ca intregul proces de invatamant sa fie structurat pe un sistem informational adecvat. Trebuie sa ne gandim in ce masura informatizarea la nivelul mediului rural va avea si efecte negative pe care trebuie sa le anticipam si sa le contracaram. Cei care predau aceste lectii virtuale trebuie bine pregatiti pentru ca lectia sa fie la nivelul clasei, altfel anuleaza capacitatea de sinteza a elevului, ii atrofiaza un anumit nivel de gandire si are un efect invers. Sunt intru totul de acord ca informatizarea sa continue in forta, dar sa nu cumva sa scapam elementul educativ, de formare tehnica. Vreau ca fiecare lucru nou sa fie secondat de identificarea anumitor riscuri. Dorim ca, pana in 2008, la nivelul fiecarui centru de comuna sa existe o retea de calculatoare. La ora actuala, elevul din mediul rural este total dezavantajat in raport cu ceilalti, tocmai prin accesibilitatea la sistemul informational. Vom da posibilitatea acestor elevi, prin programul care se generalizeaza la nivelul fiecarei comune, sa-si reaseze prioritatile chiar in propria familie. Pentru acest lucru vom avea grija de profesori, in primul rand, pentru ca profesorii trebuie sa intre in programele de formare. Ei trebuie formati pentru a utiliza ca instrument de lucru calculatorul".
Romania, exemplu pentru Franta si Germania
Irina Socol, director general Siveco: "Acest proiect de informatizare este un inceput al reformei invatamantului romanesc si al modului de invatare in scolile din Romania. Acest proiect a fost dat de catre Comisia Europeana drept exemplu celorlalte tari, nu numai din Europa Centrala si de Est, ci si tarilor avansate ca tehnologie si ca mod de invatamant, cum ar fi Franta, Germania etc. Au fost informatizate examenele nationale. Pe partea de comunicare exista "portal.edu.ro", cea mai activa comunitate virtuala educationala din Romania si, de asemenea, sunt programe sociale pentru educatie. Sistemul Educational Informatizat (SEI) inseamna 76.000 de calculatoare si servere, care se afla in scoli. La sfarsitul acestei faze de informatizare vor fi 5.000 de laboratoare, inclusiv echipamente auxiliare in unitatile scolare din Romania. Exista centre de calcul in Ministerul Educatiei si in cele 42 de inspectorate scolare. Soft-ul educational se afla in fiecare laborator, si aceasta a fost una dintre marile diferentieri fata de celelalte programe din alte tari. Sunt peste 1.600 de lectii multimedia pentru gimnaziu si liceu, lectii de engleza pentru clasele I-VIII, nenumarate dictionare, enciclopedii, glosare de termeni. Exista 60.000 de profesori instruiti. Poate nu este atat de mult, luand in considerare numarul total de profesori-300.000. Informatizarea actiunilor de interes national s-a bucurat de un mare succes. Testele nationale, admiterea in liceu au fost facute pe calculator, la fel bacalaureatul si titularizarea profesorilor. Pe portalul educational sunt aproape 60.000 de utilizatori.
Cel mai bun produs educational
Radu Jugureanu, responsabil materiale educationale Siveco: "As vrea sa incep cu prezentarea a doua subproiecte ale proiectului SEI, este vorba despre lectiile AEL si de platforma educationala AEL. Acestea reprezinta singurele proiecte mari educationale romanesti, care au trecut de un sistem de auditare internationala. Ministerul Educatiei a primit distinctia "Europe Award Poligoverment" pentru AEL, pentru cel mai de impact produs educational. Este un premiu al UE oferit MEC pentru curajul de a gasi o solutie in reformarea sistemului de invatamant intr-un mod informatizat. Al doilea premiu international urias este "World Summit Awards" pentru lectii, care arata ca "e-learning-ul" romanesc este unul dintre componentele recunoscute ca fiind de forta in intreaga lume. Asta pentru ca am gandit sistemul educational informatizat ca pe un proiect didactic. Utilizarea calculatorului, ca un instrument complementar si nu alternativ, este primul principiu pe care l-am aplicat in implementarea acestui proiect in Romania. Al doilea principiu important este ca profesorul este in centrul proiectului. Profesorii pot sa aiba componenta de magie necesara in clasa, mai mult decat in mod normal, printr-un instrument complementar cum este calculatorul. Eu, cand predau, transmit informatie, dar si experiente de viata. Daca in a transmite informatia am calculatorul care sa ma ajute, atunci componenta mea de a transmite experiente de viata elevului, de a pune amprenta asupra dezvoltarii lui, este mult mai mare. Al treilea principiu: softul educational se dezvolta conform unei metodologii. Nu orice powerpoint in care se misca fluturasi si ciupercute este soft educational".
Trecem de la dotare la utilizare
Joseph Koto, secretar de stat in Ministerul Educatiei: "De la tehnologie la continut digital, informatizarea invatamantului romanesc urmeaza calea europeana. Programul demarat in 2001 ca o necesitate deopotriva nationala si europeana a intrat incepand cu anul 2005 intr-o faza noua, calitativa. Daca primele etape ale programului au vizat mai mult dotarea cu tehnologie a unitatilor de invatamant, in special ale invatamantului liceal, etapa actuala SEI 4 si proiectiile MEC pana in 2010 au ca obiective principale trecerea de la tehnologie la continut electronic, de la dotare la utilizare, de la inovatie la egalitatea sanselor si incluziune digitala. Consider ca in 2005 am intrat intr-o etapa decisiva, hotaratoare, intrucat etapa a 4-a a programului SEI, demarata in 2005, aduce modificari calitative importante. Prin SEI 4, informatizarea invatamantului romanesc isi largeste semnificativ aria de adresare, prin cuprinderea nivelului gimnazial si adresarea in egala masura a scolilor din mediul urban, cat si a celor din mediul rural. SEI 4 inseamna mutarea accentului de pe tehnologie pe continutul digital. Prin implementarea programului, contribuim din plin la asigurarea competitivitatii tarii in procesul de integrare".
Trebuie perfectionati profesorii
Gheorghe Isvoranu, presedintele Federatiei "Spiru Haret": "Acest program este extrem de bine venit si roadele se vad in o serie de unitati scolare. Trebuie avut in vedere insa ca implementarea lui in mediul rural este o problema deosebita din mai multe puncte de vedere, atat din punctul de vedere al asigurarii conditiilor efective pentru aceste calculatoare, cat si din acela al resursei umane. Pregatirea cadrelor didactice este un element de baza. Vor trebui reprofilate si programele scolare, si manualele, pentru ca trebuie sa le facem sa poata fi adaptate cu o mai mare usurinta la o programare a unei lectii pe calculator. Pe viitor, informatizarea trebuie sa aiba in vedere, pe langa achizitionarea de calculatoare, si problema perfectionarii personalului didactic. Este o investitie care, mai devreme sau mai tarziu, isi va arata efectele. Este o diferenta majora intre a deschide calculatorul si a transmite, si a manevra elementele unei lectii. Fara anumite facilitati in pregatirea personalului, acesta va ramane permanent in urma. Vorbim de pregatire fara bani. Orice reforma inseamna sa se aduca o investitie. Nu se va face niciodata o reforma fara bani".
Sa-i invitam pe profesori sa se joace
Catalin Croitoru, pre-sedintele Federatiei Educatiei Nationale: "E bine ca se joaca copiii la calculatoare in scoli, la aceasta faza. Etapa aceasta este esentiala nu numai pentru ei, ci si pentru profesori, pentru ca acest obiect care, de obicei, musca, trebuie apropiat. Asa ca sa-i lasam sa se joace si sa-i invitam si pe profesori sa se joace, in prima faza. Nu va dauna nimanui! Avem o mare problema atata timp cat cei care ar trebui sa fie managerii unitatilor de invatamant sunt orice altceva in afara de manageri si, mai ales, sunt orice altceva decat amatori de utilizare a calculatorului. Atata timp cat managerul se sperie de calculator sau pune mileul pe el sau il tine inchis ca sa nu se strice, sunt sanse mici ca tot acest demers, care presupune multa munca si fonduri uriase, sa aiba o finalitate. Prima frana in calea unui element esential de reforma, care va conduce si la schimbarea mentalitatilor, este necorelarea actiunilor Ministerului Educatiei cu ceea ce ar trebui sa se intample. Va trebui sa fortam nota cu totii si in aceasta directie, deoarece sunt lucruri necorelate ce aduc mari prejudicii unor astfel de actiuni".
Noi nu pregatim dascali la nivelul secolului 21
Aurel Cornea, prese-dintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant: "E bine ca noi vorbim de programe de informatizare, dar in mentalul multora, chiar din conducerea MEC, acest program de informatizare se refera numai la dotare. La ora actuala, invatamantul romanesc pregateste cadre de specialitate pentru economia nationala, pentru toate domeniile de activitate, dar noi nu pregatim profesori. Nu pregatim profesori la nivelul secolului 21. Conducerea Departamentului Invatamant Preuniversitar din MEC a ramas anchilozata in sabloanele educationale ale secolului trecut. Este inadmisibil sa vorbim acum de informatizare si sa nu existe in cadrul formarii initiale, deci in universitati, macar un semestru de predare a calculatorului, pentru ca studentii nostri sa iasa pregatiti. Felicit initiativa si consec-venta ziarului Adevarul, care in permanenta s-a straduit sa popularizeze acest mijloc modern de invatamant, de care nu se poate dispensa nici un cadru didactic, nici un elev. La ora actuala, nu se poate preda o lectie, indiferent la ce disciplina, fara folosirea calculatorului. Din America si pana la orice tara din Europa, calculatorul este mijlocul modern de invatamant. Trebuie ca in anul viitor sa incepem o campanie ofensiva impreuna cu ziarul Adevarul si cu Siveco de sensibilizare a cadrelor didactice. Ne angajam sa sprijinim aceasta actiune in judete, pe zone, sa ajungem sa cream o miscare in randul cadrelor didactice si in randul elevilor pentru folosirea calculatorului in invatamant".
Educatie nonformala pentru tineri
Karoly BorbeLy, presedintele Autoritatii Nationale pentru Tineret (ANT): "Obiectul principal al ANT este tot educatia, dar educatia nonformala, dupa ce tinerii ies de pe bancile scolii. Cel mai important program pe care ANT il desfasoara si il continua anul viitor este reteaua centrelor de tineret, retea care cuprinde 37 de astfel de centre, 20 de centre fiind inca in pregatire. La inceputul anului viitor vom deschide aceste centre. Ele sunt dotate cu calculatoare conectate la internet. Din pacate, mediul rural este sectorul foarte slab dezvoltat din punctul de vedere al informatizarii. De aceea, anul viitor, 70% din centrele pe care le vom deschide vor fi in mediul rural, pentru a oferi astfel cat mai multe posibilitati tinerilor de aici de a avea acces la un calculator".
20 de liceeni la un calculator
Florentina Simion, inspector scolar general de Giurgiu: "Programul de informatizare prevede cele doua etape: dotare si formare, iar in acest moment ele merg paralel. Inca din 2002, liceele din judetul nostru au fost dotate cu laboratoare de 25 de calculatoare. Anul acesta s-a extins dotarea la scolile gimnaziale. La nivel de judet, sunt cam 40 de elevi la un calculator. Este o medie formata si din licee si din scoli generale. La liceu avem un numar de pana la 20 de elevi la un calculator. Informatizarea invatamantului nu inseamna numai dotarea cu calculatoare, ci si folosirea acestora de catre profesori la ora. Inseamna eficientizarea activitatii din toate domeniile pe care le desfasoara o institutie de invatamant. Aceasta implica si stocare de date si contabilitate si comunicare cu parintii, cu inspectoratele scolare. Lectiile AEL sunt excelente, dar nu pentru profesor si copil in acelasi timp. Formarea care s-a facut pentru profesori in vederea utilizarii acestor lectii este insuficienta".
E nevoie de implicare
Emil Dragomirescu, responsabil implementare SEI: "Implementarea platformei AEL in scolile din Romania are mai multe componente, nu numai cea de instalare efectiva a aplicatiilor pe calculatoare, ci si instruirea cadrelor didactice in utilizarea acestor platforme. Cred ca lipseste o implicare a tuturor celor care fac parte din acest sistem. La nivel national, se desfasoara de un an si jumatate un program de instruire prin intermediul CCD din toata tara. Noi am instruit formatorii care sa se ocupe de aceasta instruire, de aceea, rezultatele sunt si ca urmare a efortului nostru. Fiecare judet are la nivelul CCD formatori instruiti pentru a desfasura astfel de programe. Din 42 de judete, doar 25 s-au implicat in acest proiect, iar judetul Giurgiu nu are nici un profesor format pe acest proiect. Tine putin si de oameni. Important este ca celelalte 25 de judete au gasit modalitatea de a-i plati pe acesti formatori. Incepand cu acest an, aceste cursuri sunt chiar acreditate, sunt purtatoare a 25 de credite care, pentru cadrele didactice, sunt foarte importante. Acest curs este format din doua module: unul de initiere IT si unul de utilizare AEL. La nivel national, pana acum au fost instruiti peste 25.000 de profesori. 60.000 vor fi la sfarsitul etapei a 4-a a proiectului SEI. Rezultatele nu pot fi spectaculoase peste noapte, trebuie cu totii sa punem umarul ca sa ajungem sa ne indeplinim obiectivul pe care ni l-am propus".
Pregatirea dascalilor, pe gratis
Gheorghe Alexe, inspector scolar general al Capitalei: "La nivelul Capitalei, liceele au fost dotate cu retele de calculatoare. In toamna acestui an s-a inceput extinderea dotarii la cluburile copiilor din cele 6 sectoare si actiunea s-a continuat cu scolile gimnaziale. In ceea ce priveste formarea profesorilor pentru informatica, inca de acum trei ani, la nivelul ISMB, s-a hotarat ca profesorii de informatica sa realizeze cursuri pentru ceilalti profesori care predau alte discipline. Aceasta pregatire s-a facut in cadrul Casei Corpului Didactic, fara bani".
Sistemul informatizat disciplineaza
Ion Ciuca, directorul Di-rectiei Invatamant Superior din Ministerul Educatiei: "Eu cred ca sa aduci peste noapte cadrele didactice pe linia de plutire in ceea ce priveste cunostintele informatice este aproape imposibil de realizat. In general, profesorii fac scoala pentru salariile lor si se gandesc mai putin la studenti, la ceea ce vor sti acestia cand vor iesi din facultate. Trebuie sa spunem lucrurilor pe nume. Cred ca noi, ca minister, avem parghii ca sa putem interveni, stimulandu-le o finantare diferentiata celor care se pliaza pe tot ce dorim noi sa facem. Problema este ca, impreuna cu dumneavoastra, liderii de sindicat, si alaturi de colegii de la preuniversitar, sa vedem cum trebuie sa-i obligam pe dascali si ce trebuie ei sa faca. E adevarat ca sunt bani putini, dar si pe aceia ar trebui sa-i folosim eficient. Acest sistem de informatizare, in primul rand, asa cum a spus si dl. ministru, disciplineaza. In Occident, studentul isi programeaza examenul pe hol si primeste, in loc de nota, un timbru, i se pune o marca lipita care apoi e trecuta prin calculator. La noi, in invatamantul superior, lucrurile nu stau asa cum ar trebui. Chiar daca aparent avem studenti buni, ei se integreaza in Occident datorita talentului lor si dorintei lor de a ajunge in societate. De asemenea, este inadmisibil ca in ziua de azi sa ajungi la facultate si, ca student, sa nu ai un calculator. La cursul pe care eu il predau, primul lucru pe care ii intreb pe studenti este cati din ei au calculator, pentru ca dau teme si le corectez pe internet".
Computerul nu musca
Silvia Moraru, director Colegiul National de Informatica "Tudor Vianu" Bucuresti: "Lectia AEL nu o exclude pe cea traditionala cu demersul ei didactic, de la proiectare pana la desfasurare si realizarea feed-back-ului. E foarte important pentru profesor sa stapaneasca continutul stiintific atat de bine incat proiectarea si desfasurarea lectiei sa aduca eficienta in rezultatele sale si ale fiecarui elev. Sa zicem ca profesorul, cel cu multa experienta, sustine ca un computer musca. Nu este adevarat. Muscatura aceasta depinde de dorinta fiecarui dascal de a se racorda la nou. Avem profesori care sunt in perioada de prelungire a activitatii didactice si care sunt racordati la nou. La noi in colegiu, sunt profesori autori de mijloace de invatamant electronic si autori de manuale. Exista o colaborare deosebita intre cadrele didactice si elevi, partenerii lor de comunicare educationala. Nu este chiar atat de dificil pentru profesorii cu mai putina experienta in ale calculatorului, formati deja de acest program, sa se racordeze zi de zi la o proiectare electronica a lectiei, pentru ca, impreuna cu elevii nostri, acest lucru se poate realiza".
AEL e necesar
Adrian Dita, elev in clasa a XII-a, Colegiul National de Informatica "Tudor Vianu": ,Acest proces prin care elevii sunt instruiti cu ajutorul calculatorului este unul necesar pentru toate partile, insa apare problema legaturii create intre noua tehnologie si cei care ii instruiesc pe elevi prin acest mijloc auxiliar care este calculatorul. Profesorii trebuie instruiti in folosirea computerului, ca ei, la randul lor, sa poata preda cu acesta, deoarece noi, elevii, suntem extrem de receptivi, iar foarte multe lectii, in special la materiile abstracte, cum ar fi informatica sau matematica, pot fi predate intr-un mod original, mult mai aproape de fiecare elev in parte".
Elevii trebuie pregatiti pentru viata reala
Sever Popa, director Colegiul National "Mihai Viteazul" din Bucuresti: "Rostul invatamantului nu este sa toarne informatia in capul copiilor, asa cum se facea in secolul trecut, ci trebuie sa-i pregateasca pe tineri pentru viata reala. Or, intr-o lume in schimbare foarte rapida, informatiile pe care le transmitem elevilor acum in scoala sunt viitoarele informatii perimate. Mai important decat sa le turnam informatie in cap este sa le cream deprinderea si abilitatile de a invata pe tot parcursul vietii, iar tehnologiile informatiei si comunicarii sunt un suport esential pentru acest lucru. Ma simt obligat sa-i reprezint si pe colegii mei si sa spun ca nu e vorba de teama fata de computer. Cred ca tot personalul din scoala, nu numai directorii, ar trebui sa aiba abilitati de utilizare a computerului pentru ca altfel directorul nu poate decat sa dea dispozitii, iar secretara sa dactilografieze si tot ea sa scrie in EXCEL".
acces egal la internet
Ion Ivan, director al Directiei Informatizare a Ministerului Educatiei: "Obiectivul strategic al MEC este acela de a alinia educatia si cercetarea la cerintele societatii informationale romanesti. Toate elementele de finantare pe care dorim sa le abordam sunt legate de participarea la competitii si obtinerea finantarii printr-un proces de evaluare. In cadrul strategiei de informatizare sunt abordate mai multe aspecte. Un element foarte important este utilizarea software-ului. Noi am primit de la guvern o serie de licente de software, dintre care 50.000 se adreseaza elevilor, iar aproximativ 2.000 sunt pentru cei care lucreaza in unitatile MEC. Problema distribuirii in teritoriu a acestor licente nu a fost usoara. Au fost inspectorate care nu au venit sa si le ridice. Ramasesera trei judete, iar acum judetul Sibiu, din luna august, nu a venit sa-si ridice licenta. In zona informatizarii, pentru dezvoltarea infrastructurii e luat in atentie un proiect care se refera la accesul egal la internet. Vrem sa dotam 2.800 de comune cu centre informationale multifunctionale, formate fiecare din 10 calculatoare pentru laborator si 4 pentru accesul liber al elevilor la internet. Vrem sa folosim softuri licentiate, pentru ca altfel foarte multi dintre elevi ar putea sa utilizeze software neautorizat si ar intra in categoria piraterie software care nu e benefica pentru nimeni. Al doilea proiect important spre care ne indreptam atentia este de management informatizat pentru invatamantul superior. Se merge pana la ideea ca studentul sa acceseze internetul si sa vada nota pe care a obtinut-o. S-au finalizat negocierile asupra contractului pentru Sistemul Educational Informatizat - SEI-IV rezultand o suplimentare de 600 laboratoare tip 2, totalizand 6.000 calculatoare, plus alte echipamente si 283 lectii multimedia. Comisiile de receptie a lectiilor multimedia realizate de SIVECO au fost largite, incluzand cadre didactice din universitati. Se urmareste latura calitativa a procesului. Echipa care asigura managementul acestui proiect este deschisa analizei si acceptarii tuturor propunerilor care au ca obiectiv perfectionarea derularii acestui proiect".
Informatizarea e benefica pentru copii
IOANA NEDELCU, subsecretar de stat la Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului: "Sunt convinsa ca acest proiect va avea un mare succes in scoli. In situatia in care violenta in scoli creste, sunt convinsa ca introducerea acestui sistem informatizat in unitatile de invatamant va fi o masura de a atrage tanarul catre scoala, de a-l motiva sa acceseze si alt gen de informatii decat cele pe care le ofera cartea. In situatia actuala, in care scoala are o mare importanta in educarea copiilor, cand exista parinti care lasa educatia copilului in totalitate pe umerii scolii, atunci accesul la internet este deosebit de important".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite