Romania da examen la conferinta ministrilor Educatiei din UE

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Saptamana viitoare, oficialii romani vor prezenta, la Conferinta Europeana a Ministrilor Educatiei de la Berlin, raportul privind situatia invatamantului superior din tara noastra. In conformitate cu

Saptamana viitoare, oficialii romani vor prezenta, la Conferinta Europeana a Ministrilor Educatiei de la Berlin, raportul privind situatia invatamantului superior din tara noastra. In conformitate cu Declaratia de la Bologna, se estimeaza ca pana in anul 2010 se va crea spatiul unic european in domeniul invatamantului superior, constructie la care va lua parte si Romania. Acum, in tara noastra functioneaza 100 institutii de invatamant civile si 8 militare. Iata cum stam pe capitole distincte: Conditii indeplinite Autonomia universitara: Universitatile romanesti exercita dreptul de proprietate asupra infrastructurii; aplica mecanismele de finantare globala pe baza de contracte institutionale; au dreptul de a genera si utiliza veniturile proprii in scopuri de invatamant; au dreptul de a stabili taxe de studii; au dreptul de a decide in mod autonom asupra structurii de personal si salariilor; au scutiri de la taxe si impozite, fiind declarate institutii non-profit; in viitor va trebui sa creasca responsabilitatea universitatilor in privinta serviciilor prestate si a eficientei cu care au fost utilizate fondurile alocate de la stat; Asigurarea calitatii: Romania a adoptat legea privind acreditarea institutiilor de invatamant superior si recunoasterea diplomelor si unde functioneaza un Consiliu National de Evaluare Academica si Acreditare. CNEAA este un organism national in subordinea Parlamentului si este responsabil de asigurarea calitatii in invatamantul superior. Se intentioneaza infiintarea unei structuri nationale in domeniu, care sa gestioneze intregul proces de asigurare a calitatii. Conditii neonorate Structura studiilor universitare: Trebuie introduse studiile graduale: ciclul I (180-240 puncte de credit), finalizat prin titlul de Bachelor; ciclul II (120 puncte de credit), finalizat prin diploma de master si ciclul III - doctoratul, finalizat prin obtinerea titlului de doctor in stiinte. In invatamantul medical, dupa primele doua cicluri universitare care sunt integrate urmeaza rezidentiatul, dupa care absolventii obtin atestarea in vederea desfasurarii profesiei de medic. Compatibilizarea diplomelor si certificatelor universitare; diploma Suplement: Romania a semnat Conventia privind recunoasterea calificarilor obtinute in invatamantul superior de la Lisabona (1997) si a introdus modelul suplimentului de diploma (model unic european). In prezent, aceasta se elibereaza, insa, doar in anumite universitati din Romania, urmand a fi introdusa obligatoriu in toate institutiile de invatamant superior. Programe europene comune; european master si european PDH: in unele universitati programele europene comune au fost introduse inca din 1992, dar numarul lor este foarte scazut si cel al studentilor participanti foarte mic. Pana acum nu a fost reglementat regimul eliberarii diplomelor obtinute in acest tip de programe. Asigurarea calitatii: Romania a renuntat la legea privind asigurarea calitatii in invatamantul superior, in prezent aceasta problema fiind chiar subiectul unei posibile redeschideri a capitolului de negocieri cu UE in domeniul Educatiei. In acest sens se impune urgent adoptarea unei legislatii in conformitate cu cea europeana. Plasamentul pe piata europeana a muncii: Se impune revizuirea politicilor educationale institutionale in raport cu dinamica pietei fortei de munca si plasamentul absolventilor pe piata fortei de munca sa devina un criteriu de evaluare a universitatilor. Conditii onorate partial Compatibilizarea programelor de studii cu cele din tarile Uniunii Europene: In prezent, programele de studii din universitatile romanesti care ofera aceleasi calificari sunt comune, in proportie de 80-90% in domeniul medical, 70-90% in domeniul ingineresc si al stiintelor fundamentale, 60-70% in domeniul stiintelor sociale si umane si 50-60% in domeniul artelor. In unele universitati se pot obtine calificari intermediare, pregatirea obtinuta dupa primii doi ani de studiu permitand exercitarea anumitor activitati profesionale. Compatibilizarea calificarilor universitare: in anul 2001 numarul specializarilor din universitatile romanesti s-a redus la jumatate, dar continua sa fie prea mare in domeniul tehnic. In momentul de fata nu exista o clasificare europeana a calificarilor universitare. Generalizarea sistemului european de credite transferabile de studii (ECTS): Romania este una din primele tari europene in care a fost introdus ECTS, incepand cu anul 1996. Din 2003 acesta se aplica si in invatamantul superior particular. Cele mai mari dificultati in aplicarea sistemului se manifesta intre institutiile din tara. Desi elibereaza diplome si certificate de studii nationale (cu aceeasi valoare legala indiferent de universitatea in care sunt obtinute), marile universitati refuza sa primeasca credite de la universitati mai mici. La nivel european, ECTS functioneaza fara dificultati, fiind in plina expansiune programele de mobilitate a studentilor. Mobilitatea internationala a studentilor: In universitati se deruleaza mai multe programe de mobilitati: Tempus (la care au participat 17.397 studenti si cadre didactice in perioada 1991-1997), Erasmus (cu 9.257 studenti si 4.919 cadre didactice din Romania), Leonardo da Vinci etc. Din 1998, universitatile din Romania participa la programul Central European Exchange for University Students Programme.

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite