Profilul studentului la MBA

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii sub 35 de ani aflaţi pe poziţii de middle sau top-management sunt cei care optează pentru un master în business Tot mai mulţi angajatori finanţează pentru salariaţii lor

Tinerii sub 35 de ani aflaţi pe poziţii de middle sau top-management sunt cei care optează pentru un master în business

Tot mai mulţi angajatori finanţează pentru salariaţii lor masterate pentru dezvoltarea competenţelor. Costul unui MBA făcut în ţară ajunge la 15.000 de euro.

Mihaela Chifiac e una dintre angajatele de la Banca Română de Dezvoltare (BRD) care au urmat un masterat pe banii companiei, la Institutul Naţional de Dezvoltare Economică.

"În 2004, căutam un program care să mă scoată din rutină. Îmi doream să urmez un program care să mă ajute să fac acest lucru", mărturiseşte Mihaela Chifiac. Atunci a fost selectată de către bancă să participe la MBA.

Ea e absolventă de studii economice şi s-a gândit că un MBA ar ajuta-o să înţeleagă strategia companiei. "Mediul în care am urmat cursurile la MBA a fost foarte bun. Am întâlnit oameni importanţi, oameni cu funcţii, din a căror experienţă am încercat să învăţ", spune Mihaela.

Promovată în urma MBA-ului

În prezent, ea e director al unui departament de relaţii cu clienţii, funcţie în care a ajuns după promovarea masteratului, dar spune că MBA-ul nu a fost o condiţie pentru promovare. "Obiectivul cursurilor a fost să-ţi dea capacitatea de evaluare generală a unei afaceri şi în acelaşi timp de conducere a unei afaceri", mai spune Mihaela.

Pe lângă partea teoretică, MBA-ul îţi dă suportul practic prin care să aplici ceea ce înveţi. "Am reuşit să înţeleg care e locul meu în companie şi totodată să am o viziune globală asupra afacerii", precizează Mihaela.
Directorul de resurse umane, Adela Jansen, susţine că la cursurile de masterat sunt trimişi salariaţii cu potenţial. Aceştia sunt identificaţi în comitetele interne de carieră.

"Prin acest program de formare continuă dorim să asigurăm competenţe crescute în domeniul afacerilor, iar un MBA tocmai asta oferă", apreciază Adela Jansen. Statisticile arată că peste 50% din participanţii la un MBA au fost promovaţi, unii dintre ei ajungând chiar în poziţii de management strategic.

"Dezvoltarea competenţelor angajaţilor noştri este un obiectiv strategic pentru noi. Am investit în ultimii ani sume importante pentru pregătirea şi perfecţionarea competenţelor acestora", ne-a spus Adela Jansen, director de resurse umane la Banca Română de Dezvoltare.

Pondere crescută a femeilor

Profilul studenţilor români care urmează un program de MBA a suferit de-a lungul unui deceniu câteva modificări importante. Rodica Rădulescu, directoare în cadrul Open Bussiness School, spune că ponderea femeilor a crescut în ultimii ani la 42% din cursanţii la MBA. Ea a adăugat că "a crescut, de asemenea, nivelul managerial al participanţilor, cei cu poziţii de middle şi top-management deţinând în prezent 80%".

Candidatul trebuie să urmeze MBA-ul care i se potriveşte cel mai bine şi să ţină cont de nivelul acreditărilor, durata programului şi condiţiile de admitere.

Media de vârstă a rămas însă aceeaşi, în prezent 85% având peste 30 de ani. Una dintre condiţiile de admitere o reprezintă studiile superioare, fie economice, fie de alt profil.

"În ultimii ani, numărul inginerilor şi al medicilor care urmează astfel de cursuri a crescut. Sunt persoane ajunse în funcţii manageriale care îşi dau seama că au nevoie de cunoştinţe de management la nivel internaţional".

Cursurile, percepute ca o investiţie în carieră

Cei mai mulţi studenţi la MBA (peste 90%) provin din companiile private. Dacă iniţial 85% din cursanţi erau sponsorizaţi de companiile din care proveneau, acest segment a scăzut la 50%, semn că tot mai mulţi indivizi percep MBA-ul ca fiind o investiţie, o modalitate de a face un salt în carieră.

Concluzia care se impune este aceea că există un interes mare pentru astfel de cursuri. Absolvirea unui program de MBA aduce cu sine avansarea în carieră, venituri mai mari, însoţite de recunoaştere socială. Din ce în ce mai des, şi în România pentru posturile de management de top sunt preferaţi candidaţii cu MBA, în timp ce pentru o serie de posturi MBA-ul reprezintă o condiţie strictă.

Recunoaştere internaţională

Chiar dacă un MBA nu garantează 100% obţinerea unor beneficii, el deschide calea către acestea. Rămâne în sarcina absolventului să demonstreze capacitatea sa de a valorifica cunoştinţele şi abilităţile dobândite, făcând dovada iscusinţei de a pune în mişcare lucrurile şi oamenii.

Un recent studiu realizat de CODECS în rândul Alumnilor Open University Business School a pus în evidenţă faptul că principalele motive pentru care aceştia au decis să urmeze programul de MBA oferit de universitatea britanică au fost: recunoaşterea internaţională a studiilor, îmbunătăţirea performanţei manageriale, cu accent pe dezvoltarea spiritului antreprenorial, şi avansarea în ierarhia profesională.

15.000 € un MBA

Rodica Rădulescu spune că la baza deciziei de înscriere într-un program de MBA stau obiectivele individuale de dezvoltare profesională şi personală.

"Opinia mea este că nimeni nu-i poate convinge să ia această decizie şi că ea le aparţine în întregime. De ce? Pentru că este nevoie de motivare, de perseverenţă şi de responsabilitate. Finalizarea MBA-ului la Open University Business School reprezintă pentru alumni un test de anduranţă pe care l-au trecut cu brio", a conchis Rodica Rădulescu.

Ovidiu Folcuţ, directorul de programe pentru România al DeSales University, este de părere că niciun student nu urmează MBA-ul doar pentru a obţine o nouă diplomă sau un nou titlu pe care să-l poată menţiona în CV. Şi asta din două motive.

"În primul rând, este un program practic, foarte provocator, care presupune un efort considerabil şi o muncă susţinută. În al doilea rând, este un program care costă peste 15.000 de euro şi nu cred că există candidaţi dispuşi să cheltuiască o astfel de sumă fără a se aştepta să primească în schimb un serviciu educaţional pe măsură", a explicat Ovidiu Folcuţ.

Dezvoltarea competenţelor angajaţilor noştri este un obiectiv strategic pentru noi. Am investit în ultimii ani sume importante pentru pregătirea şi perfecţionarea competenţelor acestora.
Adela Jansen, director resurse umane BRD

Am întâlnit oameni importanţi, oameni cu funcţii, din a căror experienţă am încercat să învăţ
Mihaela Chifiac, absolventă MBA

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite