Profesorii au refuzat sa aplice criteriile unice de notare impuse de "iresponsabilii din Ministerul Educatiei"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La inceputul acestui an scolar, Ministerul Educatiei a introdus evaluarea la clasa a VIII-a dupa criterii unice de notare. Dupa ce au trecut cateva saptamani de la inceperea anului scolar,

La inceputul acestui an scolar, Ministerul Educatiei a introdus evaluarea la clasa a VIII-a dupa criterii unice de notare. Dupa ce au trecut cateva saptamani de la inceperea anului scolar, Serviciul National de Evaluare si Examinare a reusit cu chiu, cu vai, sa termine si criteriile unice de notare pentru clasa a V-a. Acum, la finalul acestui an scolar, ziarul Adevarul a investigat in cateva scoli, alese la intamplare, cum s-au aplicat sau, mai bine spus, cum nu s-au aplicat criteriile unice de notare.
Criteriile sunt vagi si nu s-au putut aplica
"Nu ai cum sa aplici aceste criterii, sunt arbitrare, vagi, permit multe interpretari. Elevul nu este un sablon. Sunt facute de cei care stau la birou si nu au nici o tangenta cu invatamantul, de niste oameni iresponsabili. Sunt dificile, rigide, nu tin cont de copii. Eu nu le dau note pa baza acestor criterii, ca ar insemna sa-i las pe toti corigenti. Cei de la minister semneaza si ei niste hartii... la revedere, pe praz verde... Pai, nu asa se face. Situatia este foarte grava. Ne mintim in continuare. Cand vom intra in UE, elevii nostri vor fi niste chifle... cu actualul sistem de invatamant", spune Ion Voicu, profesor de geografie la Scoala Generala Nr. 167, din Capitala. Si ceilalti colegi de cancelarie sunt de aceeasi parere. "Sunt intr-adevar greu de aplicat. Acest sistem de notare e mult prea ambiguu. Notele de la 1 la 4 sunt un amalgam. Granita mare e de la 4 la 5", spune Tiberiu Boca, profesor de istorie. "Totul devine relativ daca ai o clasa slabuta. La baza sunt notele 5, 7, 9, 10. Ni s-a spus ca fiecare profesor poate pleca de la orice nota. Am inteles ca 1 e pentru frauda, nota 2 o dai daca elevul nu face nimic, 3, daca face, dar face gresit si 4, daca elevul da raspunsuri, dar cu abateri de la nota 5. Avem exercitii de la nota 5 in sus. As spune ca e bine sa avem niste criterii clare, totusi, daca aplicam acest sistem de notare asta inseamna ca vor trece foarte putini elevi, suntem obligati sa le dam note mici. Atunci, incotro?", spune Aura Meirosu, profesor de matematica. Directorul Scolii 167, Marius Modoiu, considera ca "problema cea mare este ca s-a inceput cu finalul, cu clasa a 8-a, si nu cu a 5-a. Nu stiu de ce. Oricum, nu este bine sa se intre la liceu pe baza notelor. Daca ar porni de la clasa a 5-a la a 8-a, cred ca se poate face ceva. Cum au inceput ei... mai greu. Profesorii nu sunt suficient informati si nu au aplicat aceste criterii consecvent. Deocamdata, masura e insuficienta, pentru ca nu se deruleaza pe un ciclu. Sa fim seriosi, invatamantul nu e prestare de servicii". La Scoala Generala Nr. 202, profesorii spun ca nu au primit nici o reglementare de la minister, prin care sa inceapa sa dea note pe baza criteriilor unice de evaluare la nivel national. Un profesor s-a incumetat sa-si spuna pasul, dar, cu rugamintea de a nu-i dezvalui numele. "Am primit o carticica spre studiu. Criteriile sunt foarte greoaie si stufoase, nu sunt deloc relevante. Noi nu le folosim. Cel mai bine, imi formulez eu un set de exercitii, de probleme, de la usor la mai greu, astfel incat sa vad la ce nota se incadreaza elevul. Daca rezolva intregul set, ii dau nota maxima. Simplu. Ce atatea criterii? Scoala noastra e si asa ca vai de ea, nu avem copii, de-abia avem banci pe care sa invete si ei, saracii. Va rog, nu vreau sa ne faca probleme cei de la minister", a spus profesorul.
Domnii din minister trateaza totul cu indiferenta
Ministerul Educatiei, inainte sa ceara aplicarea acestor criterii in toate scolile, a derulat un experiment de pilotare. In urma pilotarii, doar aproximativ jumatate din cadrele didactice spuneau ca sunt usor de aplicat si ca sunt explicite. Fara sa tina cont de faptul ca dezacordul manifestat de profesori fata de aceste criterii a fost semnificativ, ministeriabilii le-au introdus in mod obligatoriu, fara a le imbunatati. Pentru notele 6 si 8 nu s-au elaborat criterii, dar ministerul informeaza ca in lipsa acestor criterii "nu este indusa subiectivitatea". Nota 6 se acorda atunci cand un elev indeplineste criteriile pentru nota 5, dar realizeaza doar o parte dintre criteriile corespunzatoare notei 7. in mod asemanator se acorda nota 8. Serviciul National de Evaluare si Examinare a gandit aceste criterii ca pe niste "detalieri ale programelor scolare". Iata un exemplu de criterii de notare cat se poate de "clare": "identificarea unei marci lexico-gramaticale a prezentei eului liric in textul dat" pentru nota 7, "identificarea unor marci lexico-gramaticale a prezentei eului liric in textul dat" pentru nota 9 si "identificarea marcilor lexico-gramaticale ale prezentei eului liric in textul dat si a raportului dintre autor si eul liric" pentru nota 10. Chiar daca la aceasta categorie cei din minister au uitat sa elaboreze criteriul pentru nota 5, e lesne de inteles de ce profesorii se afla intr-o ceata totala, mai ales cand e vorba de dat notele 6 si 8. La probele orale, profesorii sustin ca le este imposibil sa aplice aceste criterii, iar la probele scrise doar unele pot fi folosite. Secretarul de stat, Paloma Petrescu, a declarat pentru Adevarul ca "se vor revizui si imbunatati aceste criterii unice de notare".

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite