Noutatile cu care ii asteapta universitatile pe studenti in acest an

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Interviu cu prof. univ. dr. Mircea Miclea, ministrul Educatiei

Ciclul de studii universitare de licenta are o durata mai scurta, iar Admiterea 2005 in invatamantul superior public si privat se organizeaza pe domenii de studiu de licenta, si nu pe specializari ca pana acum. Prof. univ. dr. Mircea Miclea, ministrul Educatiei, a acordat ziarului Adevarul un interviu in care mentioneaza principalele schimbari realizate in sistemul de invatamant universitar.
- Cu ce noutati ii asteapta universitatile pe candidati in acest an?
- Universitatile din Romania ii asteapta pe candidati cu o noua structura, in sensul ca primul ciclu, cel de licenta, se scurteaza de la patru ani la trei ani. O alta noutate este ca, in loc ca studentii sa aiba o specializare foarte ingusta, vor avea, in primii doi ani, o serie de cursuri in domeniul de studii. O a treia noutate este legata de faptul ca universitatile vor avea, din toamna, oficii de orientare in cariera. Studentii vor beneficia de infomare asupra tuturor specializarilor universitare. Ei vor primi informatii care sa-i ajute sa valorifice mai bine oportunitatile pe care le ofera universitatea. Vom introduce mecanisme de asigurare a calitatii, iar studentii vor beneficia, dupa un an de zile, de un raport despre cum s-a asigurat calitatea in acea universitate. Studentul va putea participa la evaluarea profesorului.
- Cand isi aleg specializarea candidatii admisi in acest an la facultate?
- Aproximativ jumatate din universitati au decis sa-i puna pe studenti sa faca optiunea pentru o anumita specializare imediat dupa admitere. Universitatile mai performante insa au decis ca studentii sa faca aceasta alegere dupa un an, chiar dupa doi ani, oferind, in primul an, cursuri comune pe mai multe specializari. Astfel, ii vor da studentului posibilitatea sa-si descopere el insusi vocatia. Universitatea din Bucuresti, Universitatea din Iasi, cea din Timisoara si multe alte universitati au acceptat aceasta provocare.
- Cu ce il avantajeaza pe student creditele transferabile?
- Studentii trebuie sa stie ca pentru fiecare disciplina este alocat un anumit numar de credite de studii transferabile. Daca ai promovat o anumita disciplina, atunci nu numai ca obtii o nota de trecere de la 5 pana la 10, dar obtii si un numar de credite, care reprezinta cantitatea de munca necesara pentru a promova disciplina respectiva. La finalul promovarii unei discipline, studentul va avea nu numai o nota, ci si un numar de credite. Studentul are obligatia ca, la finalul unui semestru, sa aiba minimum 30 de credite acumulate, deci sa promoveze atatea discipline incat sa obtina minimum 30 de credite, iar la finele unui an, studentul trebuie sa obtina minimum 60 de credite. Studentul poate sa treaca in anul urmator sau in semestrul urmator chiar daca nu a promovat o disciplina care este obligatorie pentru ca o parte din aceste credite pot fi luate si din disciplinele optionale. Al doilea avantaj al creditelor transferabile se refera la faptul ca studentul poate sa ia un curs la o alta facultate sau la o alta universitate decat la cea la care el este inscris, daca socoteste ca acel curs este mai bine tinut. Facultatea, universitatea este obligata sa-i recunoasca, pe baza creditelor, cursul pe care l-a promovat acolo si sa-l inscrie in foaia matricola. Altfel spus, se creeaza mecanismul prin care studentul poate beneficia de cel mai bun curs dintr-un centru universitar. Pana acum, chiar daca acel curs era prost, nu era voie sa-l urmezi la o alta facultate, ceea ce e incorect, intrucat studentii vedeau ca se tine acelasi curs, in alta parte, mult mai bine. De asemenea, creditele transferabile incurajeaza mobilitatea studentilor. Studentul va putea sa urmeze primii doi ani ai studiilor de licenta intr-o facultate, iar apoi sa se transfere la o alta facultate, pentru ca-si poate transfera automat creditele. De asemenea, si banii urmeaza studentul. Universitatea este obligata sa-i dea drumul studentului, iar universitatea cealalta este obligata sa-l primeasca pe student si sa accepte creditele. Toate universitatile vor intra intr-o criza de studenti. Nimeni nu-l poate impiedica pe student sa paraseasca o universitate, care nu indeplineste standardele de calitate.
- Ce se va intampla la nivelul curriculum-ului universitar?
- Am cerut universitatilor sa nu incerce aglomerarea curriculum-ului. Curriculum-ul trebuie restructurat, iar noi vom monitoriza acest lucru. Eliminarea dublei specializari ofera studentului posibilitatea sa aprofundeze mai mult cunostintele intr-o anumita specializare, care este mai larga. Reducerea studiilor de licenta de la patru ani la trei ani nu-i va afecta pe studenti. Mai precis, ei nu vor avea mai multe ore de cursuri si seminarii pe saptamana. Curricula se va restructura si nu vor fi inghesuite orele din patru ani in trei ani.
- Ce se intampla cu un absolvent al ciclului de licenta care nu va da la master?
- El obtine o diploma de licenta. Pe baza diplomei respective, el poate sa profeseze in diverse domenii, in functie de diploma pe care o are. Diploma de licenta de trei ani de chimie va fi echivalenta cu diploma de licenta de patru ani de chimie, pentru ca diplomele se iau pe cicluri, nu pe numarul de ani de studii. Deci, un student care are o diploma de licenta de trei ani va avea aceleasi drepturi pe care le are acum un absolvent cu diploma de licenta de patru ani. Studentul care va intra acum in anul I are sansa de a patrunde mult mai repede pe piata fortei de munca decat pana acum sau se poate specializa mai bine la un masterat. Si, adesea, la un alt masterat, pe o alta specializare.
- Ce avantaje are un student care alege sa urmeze si un masterat?
- Studentul va putea sa faca acum studiile de licenta pe matematica, iar masteratul sa-l faca pe fizica si, deci, sa aiba doua competente. Masteratul nu mai trebuie sa fie o stricta prelungire a studiilor de licenta. Va obtine un salariu mai mare daca lucreaza in domeniul universitar. Va avea o calificare mai avansata, care-i va da drepturi in plus, va avea acces la functii de decizie, pe cand cei cu licenta vor avea doar functii de executie. Cel care va urma un masterat va avea acces la un numar mult mai mare de joburi, pentru ca, pe langa sansele pe care le are pe piata fortei de munca cu licenta, se adauga sansele legate de masterat. Daca esti licentiat intr-un domeniu mai larg, ai posibilitatea sa-ti gasesti mai multe joburi, spre deosebire de un student care ar avea o specializare foarte ingusta. Masteratul va fi cel care face diferenta pe piata europeana a muncii. Licenta se va masifica, foarte multa lume va avea licenta, putina lume va avea masterat.
- Ce se intampla cu invatamantul la distanta?
- Ii sfatuiesc pe studenti sa se duca la IDD, dar la acele universitati care ofera invatamant de calitate. Si asta in cazul in care lucreaza. Daca nu lucreaza, sfatul meu este sa mearga la cursuri de zi. Si la IDD se va reduce durata studiilor cu un an.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite