Noutati importante in evaluarea scolilor de stat si particulare
0Sistemele de invatamant din alte tari pot functiona si in Romania
Ministerul Educatiei a emis, recent, un ordin de aprobare a unei noi Metodologii de evaluare a unitatilor de invatamant preuniversitar in vederea acordarii autorizatiei de incredere. "Este o metodologie mai simpla, mai flexibila si actualizata in functie de necesitatile actuale ale invatamantului romanesc", ne-a declarat Constanta Mihaila, presedintele Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Invatamantului Preuniversitar (CNEAIP). Se reglementeaza procedura de verificare si a unui nou tip de scoli, scolile internationale (care apartin unui sistem de invatamant din alta tara si utilizeaza un curriculum strain, cu predare intr-o limba straina si la care au acces atat copiii straini, cat si cei romani). Aceste scoli se pot infiinta doar cu acordul autoritatii competente din statul al carui sistem educational urmeaza sa fie adoptat si cu cel al ambasadei statului respectiv. In Romania sunt deja infiintate scoli internationale, dar statutul lor nu a fost reglementat in legislatia din tara noastra. Un alt element de noutate al Metodologiei este ca procedurile de acordare a autorizatiei de incredere se aplica atat in cazul unitatilor de invatamant preuniversitar particular, cat si pentru cele de stat. Dupa depunerea cererii de infiintare a unei unitati de invatamant si a dosarului de autoevaluare, scolile vor fi evaluate de persoane care nu se afla in conflict de interese. Numarul evaluatorilor dintr-o subcomisie (pentru Autorizatia de Incredere) va fi redus de la 5 la 2 sau 3. La CNEAIP va exista un Registru national al unitatilor de invatamant preuniversitar autorizate, precum si al unitatilor de invatamant preuniversitar carora li s-a retras Autorizatia de Incredere.