Noua Lege a Sănătăţii, în dezbatere publică. Află aici ce schimbări majore aduce!

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Medicii nu pot trăi cu salariile actuale
Medicii nu pot trăi cu salariile actuale

Ministerul Sănătăţii a postat, astăzi, pe pagina de web www.ms.ro, secţiunea Reforma în Sănătate, proiectul de Lege privind organizarea şi funcţionarea sistemului de sănătate din România. Mai jos am semnalat câteva aspecte importante.

Conform proiectului de act normativ, postat spre dezbatere publică, principalele modificări din sistem vizează reorganizarea sistemului de asigurări de sănătate, organizarea şi funcţionarea spitalelor, precum şi creşterea controlului calităţii servicii şi creşterea rolului Ministerului Sănătăţii în monitorizarea şi controlul politicilor de sănătate.

„Aveam nevoie de această lege. În prezent, sistemul sanitar este centralizat şi hiperreglementat. Un asemenea sistem necesită un control puternic, ceea ce lipseşte. Lipsa acestui control induce un comportament incorect în sistem care este resimţit atât de personalul medical, cât şi de către populaţie. De asemenea, sistemul acuză monopolul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi lipsa de transparenţă a acestei instituţii, dar şi monopolul Ministerului Finanţelor Publice în colectarea şi alocarea fondurilor către Sănătate. Nu în ultimul rând, nemulţumirea a crescut în rândul populaţiei pentru serviciile medicale, la fel ca şi nemulţumirea cadrelor medicale din sistem", a declarat Vasile Cepoi, ministrul Sănătăţii.

Propunerea legislativă are in vedere în primul rând, reducerea dezechilibrului financiar şi regândirea organizatorică şi funcţională a întregului sistem sanitar.

„Proiectul de lege propune un model care să crească baza de colectare a contribuţiilor de asigurări de sănătate, să asigure utilizarea eficientă a rersurselor financiare, păstrând eforturile contribuabililor în actualele limite", a mai spus ministrul.

REORGANIZAREA SISTEMULUI DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE

Aceasta este una dintre principalele schimbări care urmăreşte să răspundă cerinţelor populaţiei, desfiinţarea monopolului CNAS şi autonomie în conducerea şi în administrarea Fondului naţional de asigurări obligatorii de sănătate (independenţa FNUASS prin scoaterea fondului de la bugetul consolidat).

Asiguraţii vor avea controlul utilizării fondurilor din sănătate.

Niciun cetăţean nu va plăti mai mult la fondul de asigurări (nu creşte contribuţia).

În noul concept pachetul de asigurări urmează asiguratul.

Asiguraţii vor putea încheia şi asigurări facultative.

Schimbări preconizate în cadrul sistemului de asigurări:

Asigurările obligatorii de sănătate vor reprezenta sistemul principal de finanţare a serviciilor de sănătate.

Vor exista asigurări obligatorii de sănătate care vor putea fi încheiate la o societate de asigurări sau la o societate mutuală de asigurări.

Contribuţia la Sănătate rămâne aceeaşi.

Ca şi până în prezent, pentru asigurările obligatorii, asiguraţii vor plăti contribuţia la Fondul Naţional de Asigurări Obligatorii de Sănătate.

Sistemul de asigurări va fi structurat pe pachete de servicii

Contribuţia va asigura accesul asiguratului la pachetul de serviciide sănătate de bază (PSSB).

Chiar dacă nu eşti asigurat, dar eşti cetăţean român, cetăţean străin, sau apatrid care ai drept de lungă şedere sau ai domiciliu în România, ai dreptul la pachetul minimal de servicii de sănătate (PMSS) care cuprinde servicii de sănătate finanţate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătăţii, inclusiv pentru urgenţele medico-chirurgicale.

Mai există un tip de pachet de servicii, cel social de servicii de sănătate (PSSS), care se va acorda asiguraţilor cu venituri mici şi persoanelor asistate social, pentru servicii de sănătate cu risc funcțional/vital altele decât cele din pachetul de bază, decontate de la bugetul de stat.

Asigurări facultative de sănătate

Persoanele care vor beneficia de pachetul de servicii de sănătate de bază ar putea opta, suplimentar, pentru un pachet de asigurări facultative de sănătate care reprezintă un sistem facultativ prin care un asigurator constituie un fond de asigurare, prin contribuţia unui număr de asiguraţi expuşi la producerea riscului de îmbolnăvire, care nu este acoperit de asigurările obligatorii.

Pentru serviciile de sănătate de tip complementar se suportă total sau parţial contribuţia personală a asiguraţilor pentru unele servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale din pachetul de servicii de sănătate de bază.

Pentru serviciile de sănătate de tip suplimentar se suportă total sau parţial plata pentru orice tip de servicii necuprinse în pachetul de servicii de sănătate de bază, opţiunea pentru un anumit personal medical, solicitarea unei a doua opinii medicale, condiţii hoteliere superioare, alte servicii de sănătate specificate în contractul de asigurare facultativă.

Cetăţenii îşi aleg asiguratorul şi furnizorii de servicii medicale

Printre principiile noii legislaţii se numără alegerea liberă şi informată de către asiguraţi atât a asiguratorului, cât şi a furnizorilor de servicii de sănătate autorizaţi. Asiguratul îşi alege furnizorii de pe lista asiguratorului.

Societăţi de asigurare şi societăţi mutuale de asigurare

Casele de asigurări de sănătate se vor transforma în societăţi mutuale de asigurări de sănătate. Fiecare asigurat se înscrie într-o astfel de asociaţie, la alegere.

Cele 42 case se vor transfera în 8-10 societăţi mutuale de asigurări, astfel încât, începând de anul viitor, cetăţenii să poată să înscrie adeziunile.

Casa Naţională de Asigurări de Sănătate se va transforma în Autoritatea Naţională de Reglementare a Asigurărilor Obligatorii de Sănătate (ANRAOS).

Asiguratul se poate înscrie fie la o societate mutuală de asigurări de sănătate, fie la un asigurator privat. Pachetul de servicii de bază urmează asiguratul fie la asiguratorul privat, fie la societatea respectivă.

FNUASS va fi independent

Colectarea contribuţiilor se face de către Ministerul Finanţelor Publice, prin intermediul ANAF, într-un cont distinct deschis pe seama ANRAOS, în condiţiile legii.

Ministerul Finanţelor Publice transmite, lunar, ANRAOS şi publică pe website-ul propriu informaţiile cu privire la contul curent şi despre soldul final al fiecărei luni sau despre toate rulajele şi tranzacţiile care au avut loc în contul curent în luna respectivă.

Fondul naţional de asigurări obligatorii de sănătate este gestionat si se repartizează de către ANRAOS asiguratorilor de sănătate.

REORGANIZAREA SPITALELOR

Spitalele vor fi organizate în unităţi nebugetare şi vor avea libertatea să facă angajări şi să ofere salarii în funcţie de competenţă.

Spitalele pot fi publice, private şi publice cu structuri în care se desfăşoară activitate privată.

Aceste unităţi vor avea obligaţia să acorde primul ajutor de urgenţă medical, în funcţie de competenţă, oricărei persoane care se prezintă în unitate.

Spitalele publice se pot organiza ca instituţii de sănătate, autonome financiar care nu se încadrează în categoria instituţiilor publice bugetare.

Se vor păstra formele de organizare de tipul institut, spital universitar, spital clinic

În structura spitalului public va funcţiona o unitate de management a calităţii.

CALITATEA SERVICIILOR

Sistemul de asigurare a calităţii în sistemul de sănătate va fi coordonat de către Agenţia Naţională pentru Managementul Calităţii în Sănătate (ANMCS) şi va funcţiona în baza strategiei naţionale pentru asigurarea calităţii serviciilor de sănătate şi a strategiei naţionale informatice în sănătate.ANMCS se va înfiinţa, prin reorganizarea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor (CoNAS), care se desfiinţează.

Sistemul de asigurare a calităţii în sistemul de sănătate va avea rolul de a menţine şi creşte continuu calitatea serviciilor de sănătate şi satisfacţia pacientului legată de aceasta şi de a eficientiza cheltuirea fondurilor în sistemul de sănătate.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite