Ministerul Educaţiei bulversează din nou producţia de manuale şcolare
0Scandalul manualelor a izbucnit din nou. Ministerul Educaţiei întârzie şi în acest an cu aprobarea programelor şcolare. "Pentru clasa a XI-a s-au dat tot felul de proiecte de programe. Nici nu
Scandalul manualelor a izbucnit din nou. Ministerul Educaţiei întârzie şi în acest an cu aprobarea programelor şcolare. "Pentru clasa a XI-a s-au dat tot felul de proiecte de programe. Nici nu se ştie câte sunt gata, câte nu sunt gata. Nu au fost aprobate până acum prin ordin de ministru. Prin februarie, martie, editurile trebuie să prezinte manualele noi. Păi, cum să le prezinte dacă nu există programe?", ne-a declarat Claudiu Istrate, director executiv al Asociaţiei Editurilor cu profil pedagogic şi cultural.
independenţa profesorului faţă de manual
Ministerul Educaţiei, prin Consiliul Naţional pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor (CNEDM), a organizat recent, în parteneriat cu Consiliul Naţional pentru Curricululm (CNC), seminarul naţional "Conformitatea manualului cu programa şcolară, condiţie a asigurării calităţii manualelor şcolare". Pentru a-şi îndeplini funcţia de instrument pentru aplicarea programelor şcolare, pentru formarea la elevi a capacităţilor prevăzute prin programe, este obligatoriu ca manualele să fie elaborate în conformitate cu programele şcolare. "În unele cazuri, manualele care se vând cel mai bine sunt cele apropiate de stilul clasic. Trebuie să trecem de la a şti la a şti să faci. Sunt clase la care abordarea unei lecţii este de acum 15 ani. Ne dorim o anumită independenţă a profesorului faţă de manual. Acesta trebuie să-l stimuleze pe profesor să gândească liber. Există ţări unde manualele nu sunt obligatorii. Profesorul citeşte programa şi-şi face singur lecţia. La noi, în mare măsură, manualele dirijează modul în care predau profesorii. Un manual bun este un sprijin pentru un profesor mai puţin pregătit. Mulţi profesori nu consultă ghiduri sau reviste de specialitate, ci numai manualul", a spus Liliana Preoteasa, director în Ministerul Educaţiei. Aceasta consideră că, spre deosebire de alte ţări, unde copiii rămân şi după ore la şcoală pentru a-şi face temele, pentru activităţi suplimentare, "noi avem şi o problemă legată de spaţii. În şcoli se lucrează pe schimburi". "Asigurându-se conformitatea cu programa, nu contează manualul după care învaţă elevul. Profesorul cunoaşte nivelul elevilor şi poate alege un manual. Se poate realiza o îmbunătăţire a manualelor", a declarat Marius Chişu, preşedintele Consiliului Naţional pentru Evaluarea şi Difuzarea Manualelor. "Uniunea Europeană încearcă impunerea unei liste de competenţe-cheie, pe care trebuie să le aibă elevii la sfârşitul unui ciclu. La noi, încărcarea nu provine din programele şcolare, ci din ceea ce predă profesorul, din cantitatea, uneori, mare de teme pentru acasă. La ore nu trebuie să se facă numai predare. Temele pentru acasă ar trebui să existe într-o cantitate rezonabilă. Spre deosebire de ţara noastră, în alte ţări există foarte multe activităţi extraşcolare", a mai declarat Liliana Preoteasa.