Directorul Metrorex: la finele anului viitor sigur vom avea lifturi la metrou

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex
Gheorghe Udrişte, directorul general al Metrorex

Metroul este unul dintre cele mai importante mijloace de transport în comun din Capitală. Zilnic, sute de mii de oameni circulă cu el. Din păcate există o categorie de persoanele cu diferite dizabilităţi al cărei acces este îngrădit.

Potrivit articolului 16 din legea 512 / 2002, până la data de 31 decembrie 2010 toate staţiile mijloacelor de transport în comun vor fi amenajate pentru a permite accesul neingrădit al persoanelor cu handicap. Astfel, trebuie instalate rampe, platforme mobile sau ascensoare pentru persoanele cu handicap locomotor.

De lifturile de la metrou vor beneficia nu numai persoanele imobilizate în scaun cu rotile, dar şi cei care transportă bagaje mai mari, vârstnicii, persoanele care folosesc cârje, bastoane sau au alte probleme de sănătate.

În prezent, în doar şase staţii de metrou există lifturi: Nicolae Grigorescu 1, 1 Decembrie, Nicolae Teclu, Anghel Saligny, Gara de Nord 2 şi 1 Mai. La acestea se adaugă două cu rampe mobile, în Piaţa Unirii 1 şi Gara de Nord 1. Cu excepţia staţiei de metrou Anghel Saligny, în toate celelalte cinci staţii lifturile funcţionează. Chiar şi dacă ar fi funcţionat liftul, la staţia Anghel Saligny acesta coboară doar până la primul nivel, fiind practc imposibil pentru cei care nu se pot deplasa pe scara rulantă să ajungă la peron.

Acolo măcar avem scările rulante. Dificultăţile cele mai mari sunt legate de faptul că nu au fost prevăzute din proiectele iniţiale. Sunt probleme la structură. Structura asta de la staţiile Nicolae Grigorescu la Anghel Saligny şi de la Gara Nordului la 1 Mai a fost realizată înainte de anul 2009, ca şi la restul reţelei. Am reuşit să montăm aceste lifturi plus să săpăm un puţ la Basarab, unde nu am pus încă ascensorul”, a declarat pentru adevarul.ro directorul general al Metrorex, Gheorghe Udrişte.

Investiţie de 55,9 milioane de lei în ascensoare

Metrorex are în derulare programul intitulat „Facilităţi pentru accesul persoanelor cu handicap la metrou”, împărţit în 2 etape: modernizarea scărilor rulante şi amplasarea de ascensoare.

Până în prezent s-au pus în funcţiune 40 de scări rulante. Componenta cu ascensoare, din păcate pentru noi şi viitori beneficiari, stă pe loc pentru că a fost contestată într-o instanţă de judecată. Una dintre firmele care au participat la licitaţie a fost nemulţumită că nu a câştigat şi a contestat. Din păcate trebuie să o reluăm sub o altă formă”, afirmă directorul Metrorex. Licitaţia pentru amplasarea de ascensoare în toate cele 49 de staţii a avut loc în septembrie 2009, însă a fost anulată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.

Pentru finanţarea proiectului de amplasare de ascensoare este nevoie de 55,9 milioane de lei, jumătate din bani provenind dintr-un împrumut de la Banca Europeană de Investiţii (BEI), iar cealaltă parte de la bugetul de stat.

Încă nu s-a stabilit clar numărul lifturilor, dar directorul Metrorex dă asigurări că în fiecare staţie va fi cel puţin un ascensor care să facă legătura între peron şi suprafaţă. „Acolo unde, din cauza structurii, nu vom putea instala unul singur care să ajungă la peron, vom pune două, unul de la peron la vestibul şi al doilea până la suprafaţă”.

Lucrările ar putea începe în aprilie

Directorul general al Metrorex afirmă că procedura de licitaţie a fost deja lansată şi, probabil, în luna martie se va decide câştigătorul.

Dacă nu se va mai face nicio contestaţie, din aprilie ar putea începe construcţia. Important este să începem treaba că apoi o să meargă repede. Termenul limită pentru realizarea proiectului este cel care va fi licitat. Termenul pentru scările rulante era anul viitor şi se va încheia anul ăsta, iar pentru lifturi, cu siguranţă, va fi anul viitor. Este o lucrare mult mai grea decât la scări, trebuiesc sparte planşee, croite spaţii, sunt betoane multe”, spune Gheorghe Udrişte.

Întrebat de faptul dacă nu vor exista probleme în ceea ce priveşte termenul limită de 2010, şeful metroului bucureştean afirmă că banii de la BEI o să fie retraşi înainte, dar vor fi folosiţi până la finalizare.

Ce sens are să spunem că sunt lifturi dacă acestea nu există în toate staţiile

Deşi sunt cinci staţii în care lifturile funcţionează, foarte puţini călători care merg zilnic cu metroul ştiu de extistenţa lor.

Nu facem nicio publicitate, nicio mişcare mai specială pentru că sunt 49 de staţii de metrou şi noi avem lifturi doar în 6. Cel care coboară cu liftul la Nicolae Grigorescu poate să iasă în una din celelalte 43 de staţii, unde nu există ascensor. O să facem o campanie după ce vom finaliza proiectul pentru ca să ştie toată lumea”.

Deşi s-au dat bani pe platformele mobile de la Unirii 1 şi Gara de Nord 1, acestea au fost doar „experimentale”. „Ce îi foloseşte unuia care care coboră cu ea la Unirii  până la nivelul peronului şi apoi, când ajunge la Timpuri Noi, nu are cu ce să mai urce", se întreabă Gheorge Udrişte.

Lifturile, mai eficiente decât rampele


Simon Francis, preşedintele Organizaţiei Naţionale a Persoanelor cu Handicap din România (ONPHR), este de părere că lifturile o să fie mult mai eficiente decât platformele. „În toate marile ţări europene sunt ascensoare. Să dea Dumnezeu să fie şi astea măcar până anul viitor pentru că în momentul de faţă metroul nu poate fi folosit de către persoanele în fotoliu rulant”, spune el, care a rămas imobilizat într-un scaun cu rotile în urma unui accident.

Preşedintele ONPHR a vorbit pentru adevarul.ro şi despre riscurile pe care persoanele imobilizate în scaun cu rotile le-ar putea întâmpina la metrou. „Între platforma vagonului şi peron distanţa este destul de mare şi există riscul ca căruciorul rulant să rămână blocat în momentul în care urcă”.

Totodată, el spune că deşi vor fi amplasate lifturi, va fi totuşi destul de greu accesul persoanelor cu handicap locomotor până când nu vor fi făcute trotuare accesibile.

„Ţin minte când s-a inaugurat staţia de la Gara de Nord pe magistrala 4, în 2003, ne-au invitat să mergem. Am invitat vreo 10 oameni în fotolii rulante, să vedem lifturile: ’Vă invităm acuma să vă urcaţi şi în metrou să facem o călătorie’, ne-au spus ei. Noi am întrebat unde coborâm şi ei ne-au răspuns că ne întoarcem înapoi că nu avem cu ce să urcăm. Păi şi atunci unde era călătoria?”, se întreabă Simon Francisc.

Potrivit datelor ONPHR, numai în Bucureşti sunt cel puţin 45.000 de persoane imobilizate în scaun cu rotile.

La Gara de Nord există un lift pentru persoanele cu handicap
.
.
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite