Criza financiară închide afaceri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Situaţia economică actuală i-a afectat şi pe „greii” mediului de afaceri din România care resimt din plin această criză şi se văd nevoiţi să aplice măsuri drastice. De la venituri-record, anul trecut, la închiderea producţiei, acum. În această situaţie se află unii dintre cei mai importanţi oameni de afaceri autohtoni.

Nu mai sunt bani. Iar pentru că băncile oferă foarte greu împrumuturi, se anulează contracte, se sistează plăţi, se taie bugete. Toate acestea duc în final la închiderea producţiei şi la concedieri în masă. Aşa poate fi creionată starea actuală a mediului de afaceri autohton în contextul crizei globale.

Cele mai afectate domenii din România sunt imobiliarele, confecţiile textile şi industria auto. Dacă până acum oameni de afaceri autohtoni se fereau să recunoască situaţia critică în care se află, astăzi, este din ce în ce mai evident că evoluţia negativă a economiei mondiale îşi face simţite efectele şi în ţara noastră.

Interagro, unul dintre cele mai importante grupuri de firme din România, controlat de omul de afaceri Ioan Niculae, a oprit de curând producţia a patru combinate de îngrăşăminte chimice. „Asta înseamnă aproximativ 8.000 de tone de îngrăşăminte pe zi, respectiv venituri în minus de 3 milioane de dolari zilnic”, a declarat, pentru “Adevărul”, Niculae.

 Prima măsură pentru limitarea pagubelor constă în disponibilizarea de personal. “De la 1 noiembrie vor fi trimişi în şomaj circa 75% din cei 6.000 de angajaţi. Dacă situaţia nu se va redresa, va urma o a doua tranşă, de la 1 decembrie“, spune proprietarul Interagro.

Textilele şi imobiliarele, la pământ

Şi Combinatul Siderurgic Arcelor Mittal Galaţi îşi reduce producţia pentru a adapta oferta la cererea din momentul de faţă, au afirmat oficiali ai combinatului gălăţean. Aceste măsuri vizează închiderea a două din cele patru furnale şi reducerea producţiei de laminate la jumătate, a precizat liderul de sindicat Gheorghe Tiber.

Maria Grapini, preşedintele Patronatului din Industria Uşoară şi acţionarul majoritar al grupului de firme Pasmatex Timişoara, spune că activitatea în domeniu este „la pământ”. „Nu ştiu, dar noi cred că suntem loviţi cel mai rău. Firmele mele şi-au scăzut producţia cu 25% în ultimele două luni şi nu am mai semnat niciun contract cu beneficiarii externi”, spune Grapini.

Pe piaţa rezidenţială lucrurile stau la fel de prost, lucru recunoscut şi de unul din cei mai importanţi analişti al acestei pieţe, Radu Lucianu de la CBRE Eurisko. „Lucrurile sunt mult mai grave pe această piaţă decât se spune. Sperăm că lucrurile se vor revigora abia din a doua parte a anului viitor”, a declarat Radu Lucianu, country manager al CBRE Eurisko.

Tot mai multe cereri de insolvenţă

Deteriorarea situaţiei economice este evidenţiată şi de numărul în creştere al solicitărilor privind declararea procedurii de insolvenţă. „În ultimul timp s-au înmulţit solicitările. Acestea au venit din partea unor clienţi din diferite domenii de activitate: construcţii, real estate, transport internaţional de mărfuri”, a declarat Oleg Burlacu, de la firma de avocatură Burlacu&Asociaţii.

România, predispusă la colaps

România este una dintre ţările cele mai predispuse la colaps economic, arată prognoza Stratfor pentru trimestrul al patrulea al acestui an. Ţara noastră este considerată de Stratfor una dintre ţările cele mai predispuse la colaps economic, alături de Estonia, Letonia, Lituania, Slovenia, Bulgaria, Ungaria, Croaţia, Slovacia şi Serbia. Franţa şi Italia sunt la rândul lor vulnerabile, dar vor gestiona mai bine situaţia datorită dimensiunii economiei lor. 

 Într-o analiză separată după ce Standard & Poors a scăzut ratingul României, Stratfor aprecia totuşi că România nu se află în aceeaşi situaţie precară ca Ungaria, dar are probleme mari.

Concedieri masive în industria auto

Scăderea cererii pe piaţa auto din România a determinat uzina Dacia să-şi întrerupă producţia timp de patru  zile în 30 şi 31 octombrie, precum şi pe 13 şi 14 noiembrie. Principala problemă a constructorului auto nu este atât criza financiară, cât invazia maşinilor second-hand.

“Băncile dau credite cu dobânzi mai mari, iar oamenii sunt mai reticenţi acum la investiţii, este adevărat. Dar Dacia vinde maşini accesibile şi noi ar fi trebuit să fim câştigătorii acestei perioade. Adevăratele noastre probleme sunt cele 200.000 de autoturisme second-hand care au invadat România în acest an”, ne-a declarat Liviu Ion, directorul de comunicare al Dacia.  Şi importatorii au probleme tot cu autoturismele rulate din import.

Estimări dificile

“Vânzările noastre sunt afectate în primul rând de maşinile la mâna a doua, în  condiţiile în care jumătate din vânzările Renault în România se realizează cu modelul Symbol, pe segmentul de preţ de 10.000 de euro”, a declarat Dumitra Râşnoveanu, directorul de comunicare al Renault România. 

Din cei 200.000 de români angajaţi în industria auto, cel puţin 7.500 vor fi trimişi acasă în perioada următoare, din cauza recesiunii. “Trebuie să ne aşteptăm ca la fiecare scădere cu 5% a pieţei auto, 7.500 de oameni din industrie să îşi piardă slujbele”, a declarat Brent Valmar, preşedintelui APIA. (Adelina Vlad) 

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite