Consiliul National al Rectorilor cere 5% din PIB pentru educatie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul National al Rectorilor (CNR) a facut Ministerului Educatiei si Cercetarii cateva propuneri concrete, care ar urma sa fie introduse in Legea Invatamantului Superior. * Pana in anul

Consiliul National al Rectorilor (CNR) a facut Ministerului Educatiei si Cercetarii cateva propuneri concrete, care ar urma sa fie introduse in Legea Invatamantului Superior. * Pana in anul 2006, statul ar trebui sa aloce educatiei 5% din Produsul Intern Brut, din care 2% sa fie destinat invatamantului superior, indiferent de numarul de studenti. Rectorii spun ca, in medie, statele Uniunii Europene si SUA repartizeaza acest procent din PIB educatiei. Universitatile nu trebuie, insa, sa stea cu caciula-n mana la stat. Finantarea institutiilor de invatamant superior trebuie suplimentata prin derularea de programe de cercetare (inclusiv cu fonduri externe) si din activitati de asociere cu societati comerciale producatoare de profit. * Pentru ca timp de cinci decenii procesul de invatamant din Romania a fost bazat pe alte coordonate decat cel din statele din vestul Europei, se impune si la noi trecerea la cicluri de instruire pentru pregatirea de baza, pentru masterat si doctorat, dupa formula 3+2+4 ani. Astfel, in functie de specificul domeniului pregatirii (ingineresc, medical, umanist, artistic etc), primul ciclu ar urma sa dureze trei-patru ani (adica 180-240 credite), la sfarsitul carora absolventul va avea competente de baza si va obtine o diploma recunoscuta in spatiul european. Masteratul, care va dura doi ani, va consta din obtinerea unui numar de 60-120-180 credite, iar studiile doctorale, desfasurate pe durata a patru ani, vor trebui sa duca la acumularea unui numar de 240 credite, ultimele doua forme de pregatire asigurand specializari si superspecializari in domeniul respectiv. Nu este, insa, suficienta doar trecerea la aceste cicluri, caci se impune concomitent si compatibilizarea planurilor de invatamant cu cele din UE. * In cadrul autonomiei universitare sa fie posibila renuntarea la numarul de doua mandate succesive pentru un rector, acesta urmand sa fie ales de intregul corp profesoral dintr-o universitate, si nu doar de Senatul universitar, cum este in prezent. De asemenea, universitatile ar urma sa-si reduca semnificativ numarul de specializari din fiecare domeniu si sa asigure o mai buna compatibilizare a domeniilor invecinate, astfel incat studentii sa obtina dubla licenta. Rectorii nu sunt de acord cu introducerea unei taxe generalizate in universitati. * Latura educativa a procesului didactic se afla intr-un regres alarmant, vina principala apartinand profesorilor. Pentru asigurarea calitatii in universitati, rectorii propun mentinerea unui organism (C.N.E.A.A.) independent, care sa nu fie subrdonat MEC si care sa lucreze la standarde compatibile cu ale celorlalte tari.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite