Colecţionarul de trăsuri de epocă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sorin Mavru şi-a adus câteva trăsuri în sediul firmei sale din Galaţi, celelalte piese din colecţie fiind păstrate în Suedia
Sorin Mavru şi-a adus câteva trăsuri în sediul firmei sale din Galaţi, celelalte piese din colecţie fiind păstrate în Suedia

Sorin Mavru are nu mai puţin de 48 de atelaje de vânătoare, landouri, cupeuri, care au aparţinut unor familii nobiliare şi case regale din toată Europa. Sorin Mavru are o poveste de succes. În anii ’90, a plecat în lumea largă şi s-a stabilit în Suedia, unde, graţie unei idei inspirate, a făcut bani.

Până aici, povestea sa este aidoma celor altor multor români. Ceea ce îl individualizează însă este modul original în care se bucură de posibilităţile sale materiale: colecţionează trăsuri din epoca victoriană şi creşte cai din rasa Appaloosa. Colecţia sa numără nu mai puţin de  48 de trăsuri din perioada anilor 1600 - 1900, iar unul dintre caii săi a luat chiar premiul I la Royal London Show.

Armonie între modern şi vintage

Pe omul de afaceri l-am cunoscut la sediul firmei sale din Galaţi (unde îşi desfăşoară o parte din activitate, atunci când revine în ţară), aflat undeva în spatele Portului Docuri.

Am intrat într-o hală modernă în care se aflau expuse mai multe trăsuri. Apoi, atenţia ne-a fost atrasă de o uriaşă pictură murală înfăţişând evoluţia mijloacelor de transport pe roţi, tablou la care au lucrat câţiva cunoscuţi artişti plastici gălăţeni. O modernă scară în spirală cu balustradă din crom ne duce într-o încăpere din sticlă în care toate obiectele au valoare istorică: mobilier Biedermeyer, ceasuri cu pendul, timone ale unor corăbii, o pianină veche de două sute de ani.

„Prima mea pasiune a fost navomodelismul, care mi-a adus multe satisfacţii. În 1989, am luat locul I, la Bucureşti, la un concurs, cu nişte micromachete, bărci de salvare, de trei milimetri, vopsite în două culori, pe care le-am realizat sub lupă. Acela a fost momentul de început al pasiunii mele pentru obiecte deosebite", mărturiseşte Sorin Mavru.

În urmă cu 18 ani, a emigrat în Suedia, unde a înfiinţat un lanţ de spălătorii auto, activitate care i-a permis să-şi descopere prima pasiune costisitoare, cea a maşinilor de epocă.

„Am avut ocazia să cunosc un mare colecţionar, Kony Hakanson, celebru în Suedia. M-am contaminat cu microbul lui şi am început să cumpăr maşini vechi. Am avut pe rând: Ford Popular din 1938,  Ford T, apoi  Kissel White Eagle (din care sunt doar cinci exemplare în toată lumea), Excalibur. Le-am restaurat, pe unele le-am vândut, pe altele le-am păstrat. Aşa am ajuns şi la trăsuri, străbunicile acelor bijuterii motorizate" , spune Sorin Mavru. Şi pasiunea pentru cai îşi are povestea ei. „Cam la doi ani după ce am emigrat, am cumpărat primul cal, în 1995. Fiica mea, care are 14 ani şi s-a născut în Suedia, a mers de mică la o şcoală de echitaţie. S-a îndrăgostit de cai, iar eu am luat această pasiune de la ea", afirmă Sorin Mavru.

După ce a vizitat România, fiica sa a refuzat să se mai întoarcă în Suedia. „Pentru că a rămas aici, a trebuit să aducem şi calul. Apoi am fost în Irlanda, unde am mai cumpărat încă opt cai din rasa Appaloosa şi acum avem 18 cabaline. Îi creştem în judeţul Buzău, lângă Bisoca", povesteşte Sorin Mavru. „Din păcate, deocamdată nu am spaţiul necesar ca să le expun pe toate, dar am în plan să amenajez o clădire veche din apropiere şi să fac un mic muzeu al trăsurilor. Am în colecţie rarităţi precum trăsuri de vânătoare, landouri, cupeuri şi este păcat să nu împart cu ceilalţi gălăţeni bucuria de a le privi, pentru că sunt absolut minunate", mărturiseşte pasionatul colecţionar.

Trăsurile rămân marea sa pasiune

Ni le-a prezentat cu mândrie pe cele expuse la sediul firmei. „Cupeul ăsta este din 1820. A fost construit în Anglia şi a aparţinut unei familii de nobili, înrudiţi cu membrii Casei Regale Suedeze. Blazonul acesteia este gravat pe portieră. Vreau să vă spun că la trăsură nu s-a făcut nici cea mai mică recondiţionare şi puteţi vedea cum arată. Lemnul, pielea, cristalul şlefuit, alămurile felinarelor, toate sunt în perfectă stare!".

Despre  altă trăsură ne spune că este făcută în 1800, tot în Anglia şi că, deşi urmele lăsate de cele peste două secole de când a ieşit din mâna meşterilor sunt evidente, afirmă că nu intenţionează să o restaureze. „Este lucrată manual şi de aici derivă marea ei valoare. Este ca o operă de artă. A modifica ceva la ea ar fi, dacă vreţi, ca o profanare", afirmă Sorin Mavru.

Un tanc, piesa de rezistenţă

O piesă cu totul inedită din colecţiile gălăţeanului este un transportor blindat fabricat  în 1942, vehicul militar de epocă pe care a reuşit, cu greu, să-l înmatriculeze pentru a putea circula cu el pe drumurile din România.

„Maşina asta blindată, fabricată  în Suedia de uzinele Scania, are şi ea valoare istorică. Armata suedeză a folosit-o în anul 1958, într-un război, în Congo. Am cumpărat-o la o licitaţie şi acum... iat-o în această curte, din Galaţi", se mândreşte Mavru .

"Am rarităţi precum landouri, cupeuri şi este păcat să nu împart cu ceilalţi gălăţeni bucuria de a le privi."
Sorin Mavru
om de afaceri

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite