CARNETUL DE NOTE - Organizarea licentei pe domenii - testul de maturitate al universitatilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nici nu s-a uscat bine cerneala pe hotararea de guvern privind organizarea studiilor de licenta pe domenii fundamentale, ca au si aparut problemele. Dincolo de dezbaterea cu iz hamletian, daca are sau

Nici nu s-a uscat bine cerneala pe hotararea de guvern privind organizarea studiilor de licenta pe domenii fundamentale, ca au si aparut problemele. Dincolo de dezbaterea cu iz hamletian, daca are sau nu are sens ca Romania sa-si restructureze invatamantul superior, se ascunde o imensa spaima de necunoscut. Practic, in lumea academica este suficient de puternica, de vie si ademenitoare ideea de a astepta ca altii, mai mari, cum sunt Franta sau Germania, sa treaca la structura universitara post Bologna si dupa aceea sa mai vedem si noi ce putem face. Nu cu acelasi numar de sustinatori si cu o priza extrem de subtire in lumea universitara, exista insa si ideea ca Romania poate si trebuie sa fie printre tarile fruntase in punerea in opera a conceptului european de spatiu comun al educatiei, in principal pentru ca, spun sustinatorii acestei idei, am putea, astfel, nu doar sa fim competitivi pe piata educatiei, ci chiar sa devenim un loc in care si spre care sa se inghesuie tinerii care doresc sa studieze. Ideea nu este deloc hazardata ori lipsita de realism. Conform rapoartelor UNESCO si studiilor GATT, in acest moment, mapamondul cunoaste cea mai mare generatie de tineri (aproximativ 1 miliard de persoane au varste intre 12 si 20 de ani), situatie inexistenta pana acum in istoria lumii. Mai mult, perspectiva, spune UNESCO, este si mai optimista: in 2020, 87 la suta din tinerii lumii (al caror numar va depasi miliardul) vor trai insa in tarile in curs de dezvoltare, tari care, in acest moment, nu se prea lauda cu un sistem educational bine articulat si bine organizat. GATT-ul spune, la randul sau, ca piata educatiei va cunoaste o crestere fara precedent in istoria umanitatii, pentru ca banii care se vor obtine din educatie, studiile, invatamantul vor deveni o forta importanta, nu doar culturala, educationala, ci chiar economica. In aceste conditii, cand America deja atrage studentii Asiei si Africii, Europa se straduieste sa nu piarda trenul. Acesta este, de fapt, mesajul nepolitic, dar cat se poate de real, pe care Declaratia de la Bologna il incumba: leaganul culturii, educatiei, civilizatiei trebuie sa ramana competitiv, trebuie sa ramana (daca nu cumva sa redevina) atractiv. E usor de inteles astfel de ce Romania nu prea mai are de intors. Coborand la realitatea imediata, hotararea de guvern da batai mari de cap universitatilor noastre. E drept, nu tuturor, dar grosul scolilor noastre superioare se afla in mare cumpana. Nu este vorba doar de a cosmetiza un plan de invatamant, de a inlocui o specialitate cu un domeniu, ci este vorba despre competitivitate, eficienta si asumarea responsabilitatii. Ordinul de ministru aparut in completarea hotararii de guvern instituie, mi-as permite sa apreciez, cu adevarat autonomia universitara. De la toamna incolo, raspunzatori pentru ca scolarizeaza in specializari vetuste, neatractive, neorientate vor fi cei care conduc universitatile, facultatile, si nu ministerul. Spun unii rectori ca nu stiu, fiindca nu le mai spune nici HG, nici MEC, ce specializari sa organizeze, cand sa treaca la studiul acestora (imediat dupa admitere sau in anul II de studiu) si nici cum vor rezolva flexibilizarea formatiunilor de studiu (serie si grupa si numarul minim pentru acestea). Altii, insa (ce-i drept, cam putini), dimpotriva, nu se sperie, pentru ca deja aceste universitati au avut curajul sa se restructureze cat de cat pana acum, accepta noua organizare curriculara si ideea ca diploma supliment va fi cea care atesta specializarea. Cu totii insa vor trebui sa dea o proba de foc. MEC i-a aruncat pe toti in marea competitivitatii, vor scapa doar cei care au inteles cum merg lucrurile, care si-au asumat decizii curajoase. Un singur lucru ar mai trebui spus, ministerul trebuie sa acorde o mare atentie mecanismului de finantare a schimbarilor produse prin noua structura universitara. Trebuie gasita procedura legala pentru a sustine o grupa de studenti sub efectivul normat acum, pentru a putea plati un profesor de top. De bine, de rau, pana la inceperea anului universitar, la toamna, se pot gasi solutii. Obligatoriu insa, MEC nu are voie sa scape lucrurile de sub control. Fiindca exista si riscul ca o universitate sa inteleaga libertatea de a decide nu in sensul dorit de lege, ci in cel dorit de propriile ei interese.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite