Şoferii RATB au renunţat la protest şi s-au întors pe traseu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Câteva sute de angajaţi ai Regiei Autonome de Transport au făcut ieri un protest spontan, abandonând autobuzele la depouri. Şoferii sunt nemulţumiţi de introducerea liniilor de noapte, care i-ar lăsa fără transportul gratuit de la locul de muncă acasă. Conducerea RATB îi va da în judecată.

UPDATE 8:30 După greva spontană de vineri, sâmbătă şoferii şi vatmanii RATB au reluat lucrul.

Şoferii RATB au ieşit, vineri noapte, pe toate cele 23 de trasee de autobuze, iar la sediul regiei continuă discuţiile cu delegaţia şoferilor care au declanşat protestul spontan, nemulţumiţi că au fost retrase cursele speciale care îi aduceau la serviciu şi îi duceau acasă la terminarea programului, potrivit Mediafax.

Vestea că Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) va introduce transport public de noapte a fost salutată de călătorii bucureşteni, dar nu şi de unii angajaţi ai instituţiei municipalităţii. Ieri, la prima oră, sindicaliştii au declarat presei că au aflat din ziare că vor lucra şi noaptea. Astfel, au solicitat o întrevedere, la prânz, cu directorii RATB.

La puţin timp de la începerea discuţiilor ce au avut loc la sediul regiei din Capitală, mai multe mijloace de transport în comun au fost abandonate de şoferi sau retrase în faţa depourilor. Protestul spontan are la bază nemulţumirea şoferilor faţă de imposibilitatea RATB-ului de a le mai pune la dispoziţie transport gratuit de la serviciu acasă. Eliminarea acestei facilităţi a venit ca urmare a introducerii traseelor de noapte, deoarece maşinile vor fi pe trasee pentru călători, nu şi pentru şoferii regiei.

„Noi nu am ştiut, noi nu acceptăm!"

Preşedintele sindicatului RATB, Mircea Ionescu, a declarat că s-a luat o decizie despre care angajaţii nu au ştiut nimic. „Noi nu acceptăm aşa ceva. Mai ales în condiţiile în care, după Revoluţie, am mai introdus de două ori transportul de noapte în Capitală, iar această măsură s-a dovedit total ineficientă. Rutele de noapte ar prelungi timpul de muncă de până la trei ori", a declarat Ionescu înainte de întâlnirea cu reprezentanţii RATB. El a adăugat că traseele de noapte vor fi „o pierdere de timp şi de bani". „În proporţie de 70 la sută, cei pe care îi vom transporta noaptea vor fi sub influenţa alcoolului. Să dea Dumnezeu să fie un succes total, că orice lucru nou este bine-venit. Poate şi-au schimbat şi călătorii comportamentul", a mai declarat unul dintre şoferii nemulţumiţi.

Înfierbântaţi de sindicalişti

La mai bine de cinci ore de la începerea protestului, aproape 300 de oameni se adunaseră în faţa sediului RATB, situat pe Bulevardul Dinicu Golescu. În timp ce unii stăteau la umbră şi discutau situaţia, alţii îi huiduiau pe colegii care treceau prin zonă cu autobuzele pline cu pasageri, numindu-i spărgători de grevă.

Nemulţumiţii au explicat că încă îi mai aşteptau pe liderii de sindicat să iasă de la negocierile cu conducerea, după ce, spun ei, iniţial au fost refuzaţi de directorul RATB, Adrian Criţ. Spiritele s-au încins atunci când protestatarii au fost informaţi de sindicalişti că şefii regiei ar fi spus că nu discută cu boschetarii.

Unii protestatari s-au plâns şi de condiţiile de muncă, precizând că se "topesc" de la căldura din cabinele autobuzelor şi că sunt mereu supuşi pericolului de a fi agresaţi de călătorii nemulţumiţi de intervalul mare de sosire în staţii. Ei susţin că întârzierea vine de la decizia "directorului care nu coboară din birou" de a reduce turele.

Salariul mediu net al unui şofer, 2.800 de lei

Conducerea RATB a precizat că această grevă spontană va avea repercursiuni în instanţă. „Şoferii au ieşit din traseu, au blocat depourile şi au abandonat autobuzele în trafic. Îi vom da în judecată şi deja am cerut ajutorul Jandarmeriei şi Poliţiei Rutiere pentru deblocarea situaţiei", a declarat, pentru „Adevărul", directorul RATB Adrian Criţ. El a precizat că salariul mediu net al unui şofer RATB este de 2.800 de lei. La închiderea ediţiei, funcţionarea traseelor de noapte era incertă din cauza protestului angajaţilor de la depouri.

Rutele nocturne, cerute de călători

Introducerea transportului public de noapte în Bucureşti a fost decisă în urma unor calcule, studii şi consultări ale publicului. „Potrivit unui studiu care a fost realizat începând din 2008, 98 la sută din persoanele chestionate în Bucureşti au răspuns că doresc introducerea transportului public pe timp de noapte", a declarat directorul general al RATB, Adrian Criţ. El a adăugat că mai multe calcule la zi ale specialiştilor din cadrul regiei au arătat că instituţia va cheltui 30.000 de lei pe noapte pentru tot ceea ce presupune reţeaua de „autobuze nocturne".

Preţul unei călătorii va fi cel existent în reţeaua de transport public, respectiv 1,3 lei, iar autobuzele vor circula, între orele 23.00 şi 01.00 şi 05.00 şi 06.00, la un interval de 30 minute şi între orele 01.00 şi 05.00, la 60 de minute. Componenta de dezvoltare a municipiului a fost luată şi ea în calcul, mai ales că sunt din ce în ce mai multe societăţi deschise pe perioada nopţii, iar anumite persoane muncesc în acest interval orar. „Aceşti angajaţi vor avea posibilitatea să circule între periferia oraşului şi centru, iar Bucureştiul intră, prin acest proiect, în rândul marilor metropole europene", a mai spus Adrian Criţ.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite