Alarmă: creşte violenţa în şcoli

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai multe incidente petrecute în şcoli redeschid tema violenţelor între elevi, ce par să fi devenit un fenomen scăpat de sub control. Toţi elevii implicaţi în violenţe au fost mutaţi disciplinar la alte şcoli şi vor avea notă mai mică la purtare.

Mai multe cazuri de violenţă petrecute în ­decursul a doar câteva zile în şcoli considerate a fi „foarte bune" au pornit de la chestiuni derizorii, ceea ce ar demonstra, potrivit profesorilor şi psihologilor, că elevii au dobândit o disponibilitate avansată pentru acte violente, dar şi un mare grad de intoleranţă faţă de acţiunile colegilor lor.

Bătut pentru că a fost fotografiat

Colegiul Pedagogic "Costache Negri" din Galaţi a fost recent scena unei astfel de bătăi. Doi băieţi, unul elev în clasa a XI-a, celălalt în clasa a XII-a, au intrat în conflict pentru că cel mai mare a fost fotografiat cu mobilul de colegul lui. Elevul în anul terminal s-a ales cu răni la faţă şi la mâini, fiind trimis la cabinetul medical şi apoi la spital. După incident, ambii elevi au fost mutaţi disciplinar.

Conducerea Liceului Pedagogic nu are explicaţii pentru această întâmplare. „Simt o mare dezamăgire când constat că educaţia, politeţea şi bunul-simţ pierd în faţa violenţei verbale sau fizice. Şcoala trebuie să fie o zonă sacră, în care elevii învaţă să fie toleranţi, să-i accepte pe ceilalţi şi să respecte regulile", spune directorul liceului, Daniela Popa.

Un alt caz de violenţă şcolară, tot la Galaţi, la Colegiul Tehnic „Traian Vuia", unde doi băieţi şi-au tras mai întâi două palme, după care au trecut la împărţit pumni, în văzul colegilor. Conflictul a pornit din nimic, de la o discuţie despre jocurile video. Ambii elevi au fost propuşi pentru mutare disciplinară.

Bătaia între două fete, pe holul unei şcoli generale din judeţul Mehedinţi, filmată şi postată pe YouTube, a făcut turul televiziunilor în urmă cu câteva zile. Poate că şi mai grav este însă cazul de la Colegiul gălăţean „Alexandru Ioan Cuza", unde trei adolescenţi au ajuns, de la o simplă ceartă pe tema „cine să şteargă tabla", la o încăierare în toată regula. Pumni, picioare, scaune rupte. Unul dintre scandalagii s-a ales cu un scaun în cap, ceea ce i-a produs leziuni atât de serioase încât a fost nevoie de internare în spital.

Şi în acest caz, Consiliul profesoral a decis mutarea  disciplinară a elevilor şi scăderea notei la purtare. Urmează, în funcţie de numărul de zile de spitalizare, ca poliţiştii să stabilească dacă agresorul se va alege sau nu cu dosar penal.„Eu cred că această creştere a numărului de violenţe în şcoli poate fi pusă pe seama faptului că cei mai mulţi trăiesc şi se complac într-o lume violentă, cu filme de groază şi jocuri dure", spune directorul Colegiului Cuza, Gabriel Enache. 

Vinovaţii principali: părinţii

Psihologii cred şi ei că fenomenul violenţei în şcoli este alimentat de violenţa de pe micile ecrane. „Până şi desenele animate moderne sunt dominate de o violenţă extremă. De filme nu mai vorbesc. Din păcate, psihicul copiilor este afectat din ce în ce mai mult în sens negativ de neputinţa maturilor de a-i proteja de stimulii de agresivitate", declară psihologul Adelina Cristea.

„Violenţa în spaţiile şcolare a existat mereu, ea face parte uneori din anumite ritualuriri «de trecere» codificate, sau din bătălia tinerilor pentru prestigiu, putere şi influenţă. Numai că acum, mediatizarea excesivă a schimbat datele problemei şi a transformat-o într-o problemă de societate", explică sociologul Mirel Bănică, cercetător la Academia Română. El spune că problema există de asemenea în Occident, şi uneori chiar în forme şi mai acute. „În Franţa sunt acele ZEP - zone de educaţie prioritară, de fapt licee cu grad mare de risc, situate în general în zone periferice ale marilor oraşe. Mulţi din elevii de acolo se legitimează prin violenţă şi agresiune. Prin comparaţie, noi suntem încă destul de departe."

Marea diferenţă constă în răspunsul factorului politic de acolo şi de aici la această problemă. „În Occident, violenţa în şcoli a devenit o foarte importantă miză politică. Consecinţele sunt şi pozitive - pentru că societatea conştientizează că are o problemă -, dar şi negative, prin supramediatizare şi sentimentul de angoasă ce apare în rândul părinţilor."

Care sunt sancţiunile

În funcţie de gravitatea faptei, elevii pot încasa o mustrare scrisă şi nota scăzută la purtare, pot fi eliminaţi pentru cel mult 5 zile, vor fi mutaţi disciplinar la altă şcoală, sancţiunea cea mai gravă fiind exmatricularea. Actualul regulament şcolar e în funcţie din 2005. Un nou regulament ar urma să apară în acest an ca urmare a intrării în vigoare a noii Legi a Educaţiei.

Şcoala, o reflexie a societăţii în care trăim

Antropologul Vintilă Mihăilescu atrage atenţia că bătăile dintre elevi nu fac decât să oglindească societatea românească, aşa cum este ea în ziua de azi. „Mi-e teamă că riscăm să nu vedem pădurea din cauza copacilor! A «sări la bataie» nu este decât o formă, printre altele, de exprimare a violenţei. Iar violenţa a devenit, într-o bună măsură, o valoare a întregii societăţi, de la trafic la dezbaterile din Parlament. De ce şi cum - ar putea fi copiii altfel decât întreaga societate?", se întreabă antropologul.

Pe de altă parte, el atrage atenţia că aceste violenţe au loc într-un spaţiu care era cândva privit cu alţi ochi. „Statutul şcolii şi al dăscalilor este puternic afectat, deci şi rolul, şi puterea  lor de control asupra comportamentelor elevilor. Pe scurt, cele câteva încăierări prezentate în mass-media nu reprezintă decât vârful aisbergului", explică Vintilă Mihăilescu.

Elevi mai „bătăuşi" astăzi decât în urmă cu câţiva ani nu înseamnă, automat, o viitoare societate şi mai dură decât cea de astăzi, ne linişteşte, pe de altă parte, antropologul. „Deveniţi adulţi, elevii de astăzi nu vor aduce obligatoriu un plus de violenţă în societatea largă. Pur şi simplu îşi vor adapta acţiunile la nivelul şi formele de violenţă din societatea în care vor trăi. Nu actualii elevi vor ridica violenţa la nivelul întregii societăţi, ci societatea a coborât, în prezent, violenţa şi la nivelul şcolii", se plânge Vintilă Mihăilescu.

Modelul celui „mai puternic"

Sociologul Mirel Bănică spune, de asemenea, că elevii nu fac decât să se adapteze mediului în care cresc. „Toată discuţia se reduce în fond la neo-barbaria lumii moderne, la modelul pe care aceşti tineri îl au şi care le este propus din toate direcţiile - familie, media, şcoală -, unul dintre cele mai vechi modele din lume: cel mai puternic învinge întotdeauna."

“În Occident, violenţa în şcoli a devenit o foarte importantă miză politică."
Mirel Bănică sociolog

image

“Nu actualii elevi vor ridica violenţa la nivelul întregii societăţi, ci societatea a coborât, în prezent, violenţa şi la nivelul şcolii."
Vintilă Mihăilescu antropolog

image
Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite