Cea mai scumpă campanie pentru Casa Albă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei doi rivali în cursa pentru preşedinţia SUA din 2008 vor avea de cheltuit un miliard de dolari Veterana Hillary Clinton credea că a stabilit un record la fundraising, cu 26 milioane de

Cei doi rivali în cursa pentru preşedinţia SUA din 2008 vor avea de cheltuit un miliard de dolari

Veterana Hillary Clinton credea că a stabilit un record la fundraising, cu 26 milioane de dolari adunaţi în doar primul sfert de an al campaniei sale pentru nominalizarea Partidului Democrat. Figura nouă a senatorului Barack Obama a primit însă aproape la fel de mult, dar de la mai mulţi donatori.

Până la voturi, americanii dau candidaţilor preferaţi bani. Este cel mai proeminent semn de sănătate - şi înlesnire - al democraţiei americane. Pentru ca la final să convingă o majoritate simplă de fani, candidaţii au nevoie însă de un întreg sistem mediatico-politic. Iar reclamele politice costă cât oricare altele. Ce servicii vând politicienii, la concurenţă?

După ce micile donaţii individuale dezvăluie trendul preferinţelor populare, iar partidele acordă încrederea lor candidaţilor cu cele mai mari şanse, intră în scenă marile donaţii. Deloc paradoxal, corporaţii americane vor pompa, din nou, în conturile de campanie ale ambilor candidaţi - astfel încât, oricare ar fi programul de guvernare al echipei victorioase, o serie de programe tot vor fi aplicate şi de viitoarea administraţie. Pe 15 aprilie, Comisia Electorală Federală va arăta cine ce bani a dat şi cui.

Top democrat

După primele trei luni de campanie, senatoarea democrată Hillary Clinton a primit de la adepţi 26 milioane de dolari - mult peste recordul de 8,9 milioane pe care vicepreşedintele Gore l-a realizat în aceeaşi etapă a campaniei, în 2000. Mai mult şi decât au reuşit toţi candidaţii democraţi în etapa similară în 2004. Paradoxal, aceste performanţe nu-i pot da însă fostei soţii de preşedinte indiciul clar că ar putea deveni măcar prima femeie nominalizată să ajungă la Casa Albă.

Senatorul democrat de Illinois se află la doar un milion de dolari în spatele doamnei Clinton, în aceeaşi cursă pentru o nominalizare istorică - în cazul său este vorba de rasă. Iar Barack Obama spune că a adunat cele 25 de milioane de la un număr dublu de persoane decât rivala sa: circa 100.000 de donatori, dintre care o jumătate au donat prin internet suma de 6,9 milioane. Senatoarea Clinton insistă şi ea că 80% din suma adunată provine din donaţii mai mici de 100 de dolari, trimise din toate cele 50 de state. Sporul la bani al candidaţilor arată un clar interes larg pentru campania în care republicanii pot pierde puterea, după opt ani.

Schimbări în sistem

Folosirea tot mai intensă a internetului în acest scop politic este doar una dintre explicaţiile sumelor mari donate anul acesta. Alta este că suma-limită a donaţiilor a crescut de data asta la 2.300 de dolari - faţă de numai 1.000 în anul 2000. Având în vedere că multe state americane au fixat primarele încă din 5 februarie, candidaţii s-au grăbit să adune banii. La republicani, cel mai cu folos s-a grăbit Mitt Romney, fostul guvernator de Massachusetts, care a raportat suma de 23 milioane de dolari.

Colectorii urmează acum să declare şi ce sume vor utiliza pentru primare - la care se decid candidaţii partidelor pentru prezidenţialele din noiembrie 2008 - şi cât rezervă pentru alegerile propriu-zise. Se estimează deja că fiecare candidat s-ar putea vedea la sfârşitul anului cu circa 100 milioane de dolari în contul de campanie. Favoriţii ambelor tabere pot urca însă potul până la 500 de milioane - ceea ce la final s-ar însuma în primul miliard pus în joc într-o campanie pentru Casa Albă.

Fondurile adunate în primul sfert de campanie

Hillary Clinton - 26 mil. $ (dem.)
Barack Obama - 25 mil. $ (dem.)
Mitt Romney - 23 mil. $ (rep.)
Rudy Giuliani - 15 mil. $ (rep.)
John Edwards - 14 mil. $ (dem.)
John McCain - 12,5 mil. $ (rep.)
(Rapoarte ale echipelor de campanie)

Societate



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite