Cel mai scump vot din istoria Americii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cheltuielile electorale depăşesc cele mai îndrăzneţe previziuni, în topul donatorilor fiind firmele din Wall Street. Sponsorizările pentru alegerea noului preşedinte al SUA şi a membrilor Congresului se ridică la circa 5,3 miliarde de dolari, depăşind toate recordurile anterioare.

În miezul crizei economice care a cuprins America, un raport realizat de o organizaţie independentă a scos la iveală costurile electorale, ce depăşesc cele mai îndrăzneţe previziuni.

Numai cursa prezidenţială costă suma-record de 2,4 miliarde de dolari.În topul donatorilor se află firmele de pe Wall Street, care în prezent sunt grav afectate de criza economică şi au ajuns în situaţia de a-şi concedia angajaţii.

Raportul realizat de “Centre for Responsive Politics”, organizaţie fără apartenenţă politică, a luat în calcul sumele strânse şi cheltuite atât pentru alegerile prezidenţiale, cât şi pentru alegerile legislative, de către partide şi grupurile din afara acestora.

Cifre duble faţă de 2004

 “Aceste cifre sunt şocante”, a declarat directorul executiv al centrului. De la începutul campaniei, în ianuarie 2007, candidaţii la Casa Albă din ambele partide au strâns 1,5 miliarde, dublu faţă de suma strânsă în 2004 şi triplu faţă de cea din 2000. Este prima dată când aspiranţii la preşedinţie au strâns şi au cheltuit o sumă ce depăşeşte 1 miliard de dolari, cifră pe care puţini o considerau posibil de atins la începutul cursei electorale. 

În ciuda crizei financiare, firmele din Wall Street, companiile de asigurări şi cele imobiliare  au donat cea mai mare parte a fondurilor de campanie: 370 milioane de dolari. Principalul donator este Goldman Sachs. Angajaţii şi comitetul de acţiune politică al băncii au donat circa 5 milioane de dolari pentru campania din acest an. Banca de investiţii a anunţat ieri că îşi concediază peste 3.000 de angajaţi, adică 10% din personal.

Obama, principalul beneficiar

Cel mai mare beneficiar al donaţiilor a fost Barack Obama, care a strâns peste 600 milioane USD de când şi-a anunţat candidatura în februarie 2007. Aceasta include şi  banii colectaţi luna trecută, când Obama a acumulat suma-record de 150 de milioane de dolari. Acest lucru i-a dat un mare avantaj faţă de candidatul republican John McCain, permiţându-i să umple timpul de emisie al mass-mediei până la saturaţie, arată raportul. 

El cheltuieşte de patru ori mai mult decât contracandidatul său republican pe apariţiile la televiziune la nivel naţional, iar în unele state, unde se dă lupta cea mai mare, chiar de opt ori mai mult.

Campanie de lux


Barack Obama şi-a putut permite chiar să cumpere 30 de minute în  intervalul de maximă audienţă la trei canale de televiziune pe 29 octombrie, cu şase zile înainte de alegeri, acest lucru fiind o premieră în istoria alegerilor din SUA. 

În acelaşi timp, John

McCain a călătorit mult în ultima perioadă prin micile oraşe din centrul Floridei, stat unde un sondaj recent arată că cei doi sunt aproape la egalitate. O serie de noi sondaje, inclusiv în statele de importanţă critică din Vestul Mijlociu, îl creditează pe Obama cu un avans semnificativ. “New York Times”, unul dintre cele mai respectate ziare din SUA, şi-a afirmat sprijinul pentru Obama, la fel ca şi “Washington Post”, “Los Angeles Times”, “Boston Globe” şi “Chicago Tribune”.

Pentagonul intră în alertă


Pentagonul se pregăteşte de luni de zile să gestioneze perioada de tranziţie dintre data alegerilor, 4 noiembrie, şi cea a preluării mandatului de către viitorul preşedinte, la sfârşitul lui ianuarie 2009. “Vom fi în stare de alertă ridicată, pentru că, istoric, duşmanii noştri au încercat uneori să ne atace în timpul perioadelor de tranziţie”, a declarat purtătorul de cuvânt al Pentagonului, Geoff Morell.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite