Nimeni nu scapa de accize

0
Publicat:
Ultima actualizare:

De cate ori autoritatile revin asupra sistemului de taxe si impozite, toate studiile de fezabilitate si planurile de investitii sunt date peste cap. De aceea, s-a convenit ca asupra Codului Fiscal sa

De cate ori autoritatile revin asupra sistemului de taxe si impozite, toate studiile de fezabilitate si planurile de investitii sunt date peste cap. De aceea, s-a convenit ca asupra Codului Fiscal sa nu se intervina decat o data la un an, dupa consultarea, timp de minimum sase luni, a mediului de afaceri. Pentru anul viitor, corectia Codului urma sa se faca printr-o strategie fiscala ce trebuia prezentata partenerilor de dialog social si publicului larg pana cel mai tarziu la data de 30 iunie 2005. Din pacate, strategia a aparut, sub forma de propunere, abia ieri, 20 septembrie. Ce s-a intamplat din iunie pana acum? Zvonuri, declaratii politice si chiar analize ale unor institutii respectabile au scos la iveala doar cateva crampeie din ceea ce ar fi trebuit sa fie un document public, cu nota de fundamentare, cu capitole si articole ordonate coerent, dar, mai ales, cu autori si semnaturile initiatorilor. N-a fost sa fie. In schimb, politicienii s-au calcat in picioare pe marginea ideii, perfid strecurata de promotorii anonimi ai strategiei, ca Taxa pe Valoarea Adaugata va creste cu trei procente. Tavalita prin toate cotloanele esichierului politic, intentia de majorare a TVA a iesit asa de mototolita, ca, pana la urma, s-a renuntat la aceasta solutie. Iar din anuntul ca va exista o masura compensatorie - reducerea CAS cu 2% - nu s-au desprins decat doua concluzii, deloc favorabile: pe de-o parte induce un efort bugetar cam mare, iar pe de alta parte ieftinirea, din punct de vedere fiscal, a fortei de munca e prea putin semnificativa. In loc de strategie, avem cateva propuneri. Si ce propuneri! In timp ce numarul de taxe si impozite va creste exponential, facilitatile vor fi eliminate rand pe rand. Gazele combustibile si pacura, adica principalele surse relativ ieftine de caldura, vor intra in randul produselor accizabile exact in luna Bobotezei, pe un ger de crapa pietrele. Din ianuarie 2006, de butelia de aragaz se va agata si un accesoriu specific produselor de lux: acciza. La fel si cu pacura. Cine a crezut ca scapa de fiscalitate arzand in soba acest tip de combustibil a gresit. Cum gresit si-au planificat afacerea si taximetristii care si-au trecut masinile pe gaz petrolier lichefiat (GPL), produs ce se accizeaza si el. Astfel de ,propuneri" ale strategilor fiscalitatii au provocat deja deruta si in randul beneficiarilor, dar si intre producatorii de combustibili alternativi. In timp ce taximetristii cu vigneta GPL nu stiu daca e sau nu cazul sa creasca tarifele, directorii de rafinarii se intreaba cum vor fi accizate produsele secundare precum sulful, pentru care Romania nu are o piata de desfacere, dioxidul de carbon si hidrogenul, pe care le degaja in atmosfera. Strategia apare acum ca o hartie pe care toata lumea a scrijelit ce-a vrut, dar pe care va trebui sa o ia in serios investitorii, contabilii si consilierii din jurul acestora. Cei mai multi dintre ei se intreaba cu ce au gresit de sunt nevoiti sa suporte un asemenea tratament.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite