Statutul minoritatilor rupe in doua Coalitia majoritara
0Disputele privind statutul minoritatilor au intrat, de cateva saptamani, intr-un con de umbra, dar vor reizbucni odata cu intrarea acestei legi in dezbaterea Camerei Deputatilor. Proiectul a fost
Disputele privind statutul minoritatilor au intrat, de cateva saptamani, intr-un con de umbra, dar vor reizbucni odata cu intrarea acestei legi in dezbaterea Camerei Deputatilor. Proiectul a fost respins de Senat, inclusiv din cauza voturilor unor reprezentanti ai coalitiei majoritare. In ultimele zile, tot mai multi reprezentanti ai PD, in frunte cu presedintele partidului, Emil Boc, si-au exprimat rezervele in legatura cu acest proiect. De partea cealalta, unii lideri ai UDMR ameninta cu iesirea de la guvernare daca statutul nu va fi adoptat in forma propusa de Guvern. Prevederea cea mai contestata din statutul minoritatilor se refera la dreptul acestora de a se organiza in asa-numitele consilii ale autonomiei culturale. Aceste consilii vor avea, practic, drept de veto in ceea ce priveste organizarea invatamantului pentru minoritati. Consiliile se vor constitui prin alegeri interne, supravegheate de Autoritatea Electorala Permanenta.
Deputatul PD Valeriu Tabara: Pasul urmator
va fi atacarea Constitutiei
- Cum vi se pare statutul minoritatilor?
- Este practic o lege care accentueaza drepturile personale, dar, mai ales, colective si tipul de organizare a minoritatilor. Practic, ea nu are acest statut de lege-cadru, cum ar trebui sa fie.
- Ce spune Comisia de la Venetia, se exced regle-mentarile europene care exis-ta in prezent?
- Comisia nu spune de excedere, ci spune ca exista lucruri care nu sunt reglementate in legislatia internationala si europeana. Conceptul acesta de autonomie culturala. El nu este la aceasta data omologat, sa spunem asa, in dreptul international, dar nici in Uniunea Europeana. Deci, metodologia de alegere, pentru ca problema numarul 1 este aici. De aici rezulta niste chestiuni care nu sunt in regula.
- Ce anume nu este in regula?
- Este vorba de Capitolul 5 cu alegerea Consiliului National al Autonomiei Minoritatilor, la urma atributiile acestor consilii. Desi nu scrie nicaieri sintagma faptul ca este un anumit drept de veto, aceste consilii constituie un drept de veto atunci cand se opune, de pilda: pentru inlocuirea unuia din conducerea nu stiu care, din directia unei scoli, desfiintarea unei scoli care..., astea sunt toate lucruri care merg pana la dreptul acesta de opunere, de veto, care este neoficializat, dar adevarat ca o sintagma.
- Deci, practic, nu sunteti de acord cu infiintarea consiliilor autonomiei culturale?
- Nu, si mai ales a modului cum ele sunt infiintate. Nu are ce cauta hotararea de guvern si, mai ales, autoritatea electorala permanenta. Ce cauta aceasta autoritate?
- Ca sa explicam, autoritatea electorala permanenta este cea care supervizeaza alegerea acestor consilii ale autonomiei culturale.
- De ce trebuie sa o supervizeze ea? Atunci ar trebui sa aducem o baza legala inclusiv pentru supervizarea partidelor politice.
- Partidul Democrat v-a desemnat sa faceti un fel de Raport pe marginea acestui statut.
- Am facut acest Raport cu recomandarea ca acest proiect de lege in opinia mea nu poate sa fie pus la dispozitia parlamentului.
- Practic, recomandarea d-voastra ar fi ca guvernul sa retraga acest proiect?
- Absolut. Si recomandarea pentru colegii din conducerea Partidului Democrat este ca aceasta lege sa fie analizata cu multa, multa raspundere. Este vorba de a o vedea ca pas urmator care va veni de realizat in acest domeniu pe teritoriul Romaniei, pentru ca pasul urmator dupa aceasta va fi atacarea Constitutiei. Este vorba de prevederea Statului Unitar, stat national s.a.m.d.
- Daca partidul nu va accepta propunera d-voastra si se va merge pe varianta care a venit din Senat, in continuare ce veti face?
- Eu, personal, am spus ca nu voi vota un astfel de statut.
Deputatul UDMR Marton Arpad: Cu unele recomandari ale Comisiei de la Venetia nu suntem de acord
- Va accepta UDMR recomandarile Comisiei de la Venetia in legatura cu proiectul statutului minoritatilor?
- Cu unele suntem de acord, cu altele nu numai ca noi nu suntem de acord, dar nici PSD-ul. De exemplu, definirea minoritatilor nationale indiferent de cetatenie. Deci, toate persoanele, indiferent de cand sunt in Romania, sa aiba aceeasi posibilitate de a avea comunitati ca si cetatenii apartinand minoritatile nationale istorice. Cu asta nu putem fi de acord. Comisia de la Venetia nu are o recomandare, ci cateva sugestii, ca anumite drepturi se cuvin tuturor persoanelor, indiferent daca au cetatenie sau nu.
- Partenerii dumnea-voastra de guvernare au anuntat ca nu sunt de acord ca viitorul Consiliu National al Autonomiei Minoritatilor sa detina drept de veto la restructurarea unei scoli sau la schimbarea conducerii institutiei de invatamant.
- In mod evident, acest drept trebuie sa apartina Consiliului, pentru ca reprezentantii acelei comunitati sunt cei mai in masura sa decida daca intr-adevar este nevoie de o scoala intr-o localitate, daca persoana care doreste sa candideze pentru functia de director are acele cunostinte minimale pe care trebuie sa le aiba. Va pun intrebarea altfel: credeti dumneavoastra ca pentru schimbarea sau numirea unui director de la o scoala romaneasca din Ucraina este mai bine sa se ia in considerare punctul de vedere al romanilor de acolo sau este mai bine sa decida ucrainenii? Deci problema este identica.
- UDMR va mai vota statutul minoritatilor daca aceasta prevedere nu va fi mentinuta in lege?
- Trebuie sa va spun ca nu este numai un punct de vedere al UDMR. Chiar toamna aceasta, cand s-a incercat sa se desfiinteze niste scoli sau sa se faca niste schimbari de directori, mai multi reprezentanti ai unor minoritati nationale au intervenit si au solicitat sa nu se faca schimbari pana cand intra in vigoare prezenta lege. Nu este numai o solicitare a comunitatii maghiare. Chiar anul acesta au avut probleme si sarbii, si polonezii.
- Tot partenerii dumnea-voastra de guvernare, ma refer la PD, sustin ca nu este corect ca Autoritatea Electorala permanenta sa supervizeze alegerea acestor consilii ale autonomiei.
- Daca ei se plang ca, vai de mine, este un pericol ca aceste consilii sa aiba anumite competente, nu este corect ca tocmai autoritatea statului, care este competenta in domeniul electoral, sa aiba si competente daca se fac alegeri in sanul unei comunitati? Aceasta este tocmai garantia suprema pentru a se arata clar ca nu se doreste o segregatie sau altceva decat ceea ce exista in tara, conform prevederilor legale, sub supravegherea autoritatilor.