"Sper ca Tăriceanu să nu se baricadeze în guvern"
0Clarificarea relaţiei dintre Executiv şi Legislativ este principala cerinţă a preşedintelui Traian Băsescu adresată politicienilor, în perioada imediat următoare moţiunii de cenzură,
Clarificarea relaţiei dintre Executiv şi Legislativ este principala cerinţă a preşedintelui Traian Băsescu adresată politicienilor, în perioada imediat următoare moţiunii de cenzură, după cum declară, într-un interviu, consilierul prezidenţial Cristian Preda.
Adevărul: Ce urmează, din punctul de vedere al preşedintelui, după eşecul moţiunii de cenzură?
Cristian Preda: Preşedintele a şi intervenit. Ce urmează a fost deja anticipat. Sunt convins că aţi remarcat faptul că, înainte de moţiunea de cenzură, preşedintele a invocat atât varianta în care moţiunea trece, cât şi varianta în care moţiunea nu trece.
Lucrurile stau, de fapt, în felul următor: dacă la 3 aprilie 2007, când a fost învestit guvernul, au votat în favoarea lui 302 parlamentari, acum, când s-a discutat moţiunea, în favoarea guvernului nu au fost decât 152 de parlamentari. Dacă vreţi, suntem în situaţia de înjumătăţire a sprijinului explicit acordat Cabinetului. A existat, desigur, şi un sprijin tacit, prin abţinere de la vot.
- Să spunem că guvernul s-ar putea baza pe o înţelegere care poate funcţiona la nivel tacit, pe anumite legi importante. De ce trebuie neapărat declarată?
- Dacă înţelegerile tacite sunt stabile, lucrurile pot să fie în regulă. Dar iată că înţelegerile tacite nu sunt stabile, de vreme ce, într-o perioadă de şase luni, avem mai întâi PSD, în majoritatea lui, favorabil acestui Cabinet ultraminoritar şi, într-un al doilea moment, PSD - în majoritatea lui defavorabil acestui Cabinet minoritar.
Este o situaţie complet defavorabilă guvernului, fiindcă guvernul nu poate să fie solid şi să îşi articuleze acţiunea în mod inteligent dacă nici măcar el nu ştie cine face parte din această înţelegere.
- Mizează preşedintele pe schimbarea situaţiei?
- Preşedintele nu poate acţiona decât în cadrul Constituţiei, care îi cere să vegheze la buna funcţionare a instituţiilor. Ce poate să ceară - şi a făcut-o deja - este stabilizarea acestei relaţii între Executiv şi Legislativ.
Oferta a fost refuzată
- Preşedintele a fost criticat pentru intervenţia sa din seara de dinaintea moţiunii, unii întrebându-se de pe ce poziţii preşedintele intervine în alcătuirea unei majorităţi parlamentare.
- Mi se pare evident că există un număr de lideri politici şi de comentatori ai vieţii politice care ar vrea ca preşedintele să tacă.
- Credeţi că despre asta e vorba?
- Asta este ce am observat, că există această tentaţie de a spune că preşedintele nu este un om politic care să îşi poată preciza public opinia şi din această cauză, dacă spune ceva i se reproşează că a spus, dacă nu spune ceva, i se reproşează că nu a spus.
- De ce şeful face declaraţii în favoarea unui premier PD?
- În această chestiune, cred că lucrurile stau foarte simplu. Această refacere a dreptei, aşa cum s-a exprimat în mai multe ocazii, se poate face, în viziunea preşedintelui, plecând de la relaţia dintre liberali şi democraţi.
Oferta făcută de preşedinte imediat după referendum, ca guvernul să fie reorganizat în jurul aceleiaşi formule politice, a fost în mod foarte clar refuzată de liberali.
Un prim-ministru poate fi găsit oricând
- Preşedintele a avut în vedere o persoană anume pentru postul de prim-ministru?
- Cred că există resurse în actuala elită politică românească pentru a construi formule mai bune. Chestiunea esenţială nu este cea a numelui unui prim-ministru. Aici este o problemă: eu cred că se pierde foarte mult din cauza acestor ambiţii, cred că în cazul liberalilor... vă spun că am o mare dezamăgire personală, eu sunt fundamental liberal şi, sincer, nu mă aşteptam ca liberalii să intre într-o asemenea logică distructivă. Un prim-ministru poate fi găsit oricând. Există, evident, mai multe persoane pe care preşedintele le are în vedere (pentru postul de prim-ministru - n.n.).
- PSD a invocat o înţelegere cu PD, pentru un guvern de largă respiraţie, în ziua discutării moţiunii. Şeful statului ştia de aceste lucruri?
- Şeful statului ştie mai multe decât ştie o redacţie, pentru că este evident că şeful statului are un dialog cu partidele politice şi este ţinut la curent cu ce se întâmplă. Nu cred că este nimic senzaţional aici.
- Dar a existat o înţelegere între PSD şi PD?
- Cred că există o probă la îndemână pentru oricine, în această chestiune: dacă ar fi existat o înţelegere, moţiunea ar fi trecut.
- De când şeful statului nu a mai avut o discuţie cu primul-ministru?
- Nu ştiu, nu dau eu legătura telefonică. Sper şi eu să nu se ajungă din nou la scenariul baricadării premierului în Palatul Victoria, aşa cum a fost episodul celebru cu Radu Vasile, din 1999. Dar erorile pot fi repetate. Evident că acest dialog trebuie să existe, preşedintele l-a cultivat, dar premierul Tăriceanu a refuzat în mai multe rânduri să vină la Cotroceni pentru negocieri.
Mi se pare semnificativ acest lucru. Într-un dialog trebuie să fie doi. Dacă liberalii mizează pe această autoizolare şi pe o negociere cu geometrie variabilă pentru fiecare proiect de lege, este pariul lor, dar s-ar putea ca în acest fel să fragilizeze nu doar instituţia parlamentului, cum s-a întâmplat deja, ci şi instituţia guvernului.
Şeful statului, sub presiunea presei
- Ce faceţi dvs., din poziţia de consilier prezidenţial, când şeful statului are ieşiri foarte personale faţă de presă. Dvs. ce îl sfătuiţi?
- Referitor la ultima declaraţie care a stârnit atâtea reacţii, situaţia este ilustrativă pentru un anumit tip de producere a discursului public. Este evident că, în declaraţia de ieri, preşedintele a spus ironic, după ce a subliniat că nu poate face o declaraţie despre moţiune acolo, la insistenţele presei, a spus: "Ce-aţi vrea, să vin în biroul din redacţie să facem declaraţii?!". Nu am de ce să mă ascund după cuvinte.
- Interveniţi când apar aceste declaraţii?
- Evident.
- Este vorba de numărul unu în stat şi discutăm în perspectiva în care şeful statului este un exemplu pentru ceilalţi...
- Dacă ceea ce este exemplar în comportamentul preşedintelui nu este reţinut şi este răstălmăcit...
- Ce este exemplar în comportamentul preşedintelui?
- Există lucruri politice foarte importante, care nu au fost date drept exemplu, cum ar fi o anumită insistenţă în privinţa chestiunii funcţionării statului de drept şi care nu este oferită drept model. (...) În 99 la sută din cazuri, preşedintele este calm, decent şi consistent. Dacă noi luăm unu la sută, care este exprimat sub această presiune a presei... În cultura noastră publică nu este foarte apreciată exprimarea regretelor. Asta e.
Referendum pentru uninominal
- Şeful statului va mai cere organizarea referendumului pentru votul uninominal?
- Şeful statului a spus clar că, dacă până la 25 octombrie, legea nu este promulgată, atunci va declanşa un referendum.
- Preşedintele insistă pentru declanşarea referendumului în aceeaşi zi cu alegerile pentru Parlamentul European?
- Ar fi ceva foarte prost să mai amânăm alegerile europene. Să fim serioşi!
Vocea preşedintelui va conta
- Şeful statului ce va alege să facă în campanie? Se va implica?
- Este evident că vocea lui va conta.
>> Un prim-ministru poate fi găsit oricând. Există, evident, mai multe persoane pe care preşedintele le are în vedere.
>> Evident că acest dialog trebuie să existe, preşedintele l-a cultivat, dar premierul Tăriceanu a refuzat în mai multe rânduri să vină la Cotroceni pentru negocieri
Departamentul pentru educaţie şi cercetare de la Cotroceni este condus de consilierul prezidenţial Cristian Preda. În 2000, Cristian Preda, profesor şi decan al Facultăţii de ştiinţe politice din Bucureşti, l-a consiliat şi pe fostul preşedinte Emil Constantinescu.
Născut în 1966 şi licenţiat în filosofie la Universitatea Bucureşti, Cristian Preda consideră slujba de consilier prezidenţial asemănătoare "datoriei" unui tehnocrat "faţă de spaţiul şi funcţia publică" şi declară că a acceptat ambele angajamente din dorinţa "de a face ceva pentru ca politica românească să fie mai previzibilă şi mai solidă". Editor al revistei "Studia politica", fost secretar de stat în MAE, între 2005 şi 2007, preşedinte al Comisiei politice pentru francofonie, Cristian Preda este consilier al preşedintelui Traian Băsescu din 2007.