Sase cai de deturnare a banilor publici catre buzunarele politice

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"In Romania, de la functionarul public pana la ministru si parlamentar, foarte multi dintre cei care au acces la resurse publice le folosesc fara retinere in scop personal. Fata de tari cu o

"In Romania, de la functionarul public pana la ministru si parlamentar, foarte multi dintre cei care au acces la resurse publice le folosesc fara retinere in scop personal. Fata de tari cu o democratie consolidata, in care preocuparea ca demnitarii sa nu se foloseasca de resurse publice (telefoane, personal, consumabile, parcul auto) pentru scopuri politice este constanta, in Romania de astazi aproape nici nu se poate concepe ca un demnitar si-ar deconta convorbirile telefonice sau factura la benzina pentru toate actiunile politice de care s-a ocupat in perioada exercitarii functiei publice". Aceasta este principala concluzie la care a ajuns Institutul pentru Politici Publice (IPP), in studiul intitulat "Politica pe bani publici". IPP a incercat sa descifreze caile prin care banii publici ajung, de multe ori, sa fie folositi in interesul unor demnitari sau functionari publici, pornind de la sesizarile presei in acest domeniu, organizand totodata interviuri cu reprezentanti ai partidelor politice si ai institutiilor publice. In urma acestor demersuri, s-au conturat sase cai prin care banul public ajunge sa fie deturnat in scopuri personale ori de partid. Acestea sunt: deturnarea de fonduri prin intermediul unor organizatii neguvernamentale; influentarea presei prin mijloace financiare in detrimentul banului public; acordarea de ajutoare sociale in scop electoral; folosirea proprietatii publice in scop politic; campanie electorala cu fonduri publice prin festivaluri si zile nationale; alte mecanisme, cum ar fi de exemplu finantarea prioritara a unor proiecte la nivelul comunitatilor. Autorii raportului au constatat ca una din cele mai incomode intrebari pentru politicienii romani este cea privind "finantarea activitatilor politice ale acestora", aratand ca una din lacunele majore ale Legii privind partidele politice este "lipsa de transparenta". Cea mai clara sectiune a raportului este cea privind ajutoarele sociale in scop electoral, aici fiind enumerate ajutoarele date agricultorilor si corelarea si indexarea pensiilor, masuri recunoscute neoficial de unii responsabili ai PSD ca avand o componenta electorala importanta, chiar daca au fost luate inca din 2003. Folosirea proprietatii publice in scopuri politice este un alt capitol care se bazeaza pe fapte clare, relatate de media. Aici intra utilizarea masinilor parlamentare pentru deplasarea la diferite reuniuni de partid ori a celor ministeriale in acelasi scop, cu binecuvantarea primului-ministru sau a presedintelui Senatului. Fara a aduce elemente de noutate in plan faptic, materialul este spectaculos prin aceea ca a grupat si a analizat stiri si materiale de presa aparent izolate, creionand un tablou elocvent in materie de deturnare a banilor publici pe parcursul mai multor luni. Urmeaza o constatare amara: "In ultimii ani, resurse publice importante servesc, fara retinere, unor obiective politice costisitoare la care liderii institutiilor publice contribuie, spre fala lor in fata sefilor politici, cu resursele publice pe care le au in subordine".

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite