Pro Democratia a masurat in bani "depasirile de plan" din prima parte a campaniei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mai multi candidati la functiile de primari de sector, printre care Marian Vanghelie (independent, autosuspendat din PSD), Dan Darabont (PSD), Vasile Mihalache (PSD) si Mona Nicolici (PUR) au depasit

Mai multi candidati la functiile de primari de sector, printre care Marian Vanghelie (independent, autosuspendat din PSD), Dan Darabont (PSD), Vasile Mihalache (PSD) si Mona Nicolici (PUR) au depasit deja - cel putin teoretic - plafonul de cheltuieli maxim admis, arata un studiu al Asociatiei Pro Democratia (APD). Potrivit acestei asociatii, care a monitorizat costurile reclamelor electorale din presa scrisa, precum si ale publicitatii stradale, in primele doua saptamani de campanie Vanghelie a risipit deja aproape 79.000 USD, Mona Nicolici circa 75.000 USD, Darabont - 47.000 USD, iar Mihalache 44.000 USD. Au mai depasit cu putin limitele legale de cheltuieli si Gratiela Iordache (PUR), si Eugen Plesca (PSD). Plafonul prevazut de Legea finantarii partidelor politice este de 41.269 USD. Totusi, presedintele APD, Cristian Parvulescu, a insistat pe faptul ca monitorizarea a luat in calcul doar "preturile de lista", fara a se lua in considerare eventualele discounturi sau bartere. Studiul APD se limiteaza insa la reclame, fara a lua in calcul si alte cheltuieli precum cele privind staff-ul de campanie sau posibilii consultanti. Parvulescu a spus ca, in orice caz, cel putin in cazul lui Marian Vanghelie, este "foarte clar" ca el nu se va incadra in limitele stabilite de Legea finantarii partidelor. Monitorizarea realizata de APD, cu ajutorul unei firme specializate si al voluntarilor acestei asociatii, mai arata ca Victor Stoichita, candidatul oficial al PSD la functia de primar al sectorului 5, nu a cheltuit pana la 20 mai absolut nici un ban pentru publicitate! In ceea ce priveste candidatii la postul de primar general, principalii doi competitori, Traian Basescu si Mircea Geoana, au consumat doar aproximativ 10% din plafonul de 825.000 de dolari permis de lege. Geoana si-a impartit cheltuielile in mod egal intre presa scrisa si publicitatea stradala, in timp ce Basescu a avut reclama doar in mass-media. APD a facut un calcul si al cheltuielilor cu reclama in presa in ultimele doua saptamani de campanie la nivelul intregii tari. Cel mai mare cumparator de publicitate este PSD, cu aproape 260.000 USD, pe locul doi aflandu-se PUR, cu circa 236.000 USD. Alianta PNL-PD a platit publicitate de 104.000 USD, iar PNL si PD, separat, cate 20.000 USD. Au fost monitorizate la nivel central 27 de cotidiane, 21 de saptamanale si 23 de publicatii lunare, iar in presa locala au fost contabilizate reclamele din 252 de publicatii. Si aceste sume au fost calculate pornindu-se de la tarifele de lista, fara a se lua in calcul eventualele discounturi. Celebra reclama "Bucuresti, acum ai cu cine sa votezi" a fost trecuta in contul PSD. Initial, APD a sesizat Biroul Electoral Central in legatura cu acest afis, care, contrar prevederilor legale, nu preciza carui partid apartine si cine l-a tiparit. La scurt timp de la sesizare, PSD si-a pus sigla pe afis. Rezultatele centralizate de APD difera de cele publicate acum cateva zile de Institutul de Politici Publice, intrucat perioadele de monitorizare au fost diferite, a aratat presedintele APD, Cristian Parvulescu. Potrivit lui Parvulescu, IPP a contabilizat reclamele electorale incepand cu 1 aprilie, iar APD a calculat cheltuielile facute de partide din 8 mai, data inceperii oficiale a campaniei.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite