Planurile anticoruptie, abandonate in anul electoral 2004

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Raportul National asupra Coruptiei (editia 2005), elaborat de Asociatia Romana pentru Transparenta, apreciaza ca strategia si planul de actiune impotriva coruptiei (adoptate in 2001) "au sucombat in

Raportul National asupra Coruptiei (editia 2005), elaborat de Asociatia Romana pentru Transparenta, apreciaza ca strategia si planul de actiune impotriva coruptiei (adoptate in 2001) "au sucombat in anul electoral 2004, confirmand criticile anterioare despre caracterul formal al acestora". Evaluand evolutiile legislative de anul trecut, autorii documentului - Adrian Savin, Victor Alistar, Oana Zabava, Codru Vrabie - constata ca reglementarile in domeniu s-a inmultit, dar ca acestea au fost luate "cumva cu spatele la zid", altfel spus ca urmare a presiunilor pe care le-a generat procesul de aderare la UE. Cei patru raportori au ajuns la concluzia ca lipsa de coerenta a transformarilor institutionale in privinta organismelor-cheie pentru lupta impotriva coruptiei, Parchetul National Anticoruptie, Autoritatea Nationala de Control, Corpul de Control al Guvernului, precum si slaba capacitate institutionala au grevat puternic asupra luptei impotriva coruptiei. Potrivit Raportului, de la sfarsitul lunii martie 2004 Romania nu a mai avut, practic, nici o institutie care sa monitorizeze conflictele de interese pentru demnitari, adica pentru cea mai importanta categorie de persoane. Observatiile privitoare la lipsa capacitatii institutionale de aplicare a legii in cazul conflictelor de interese au relevanta si asupra monitorizarii aplicarii legii in privinta regimului incompatibilitatii, sustin autorii Raportului, semnaland cazul deputatului-avocat Antonie Iorgovan. Acesta l-a reprezentat, in prima faza, pe secretarul de stat Domocos, arestat pentru luare de mita in dosarul Sapard. Parlamentarul-avocat s-a retras ulterior, la termenul de judecata privind contestarea arestarii. Tergiversarea, apreciaza cei patru, a avut ca efect depasirea termenului in care instanta putea confirma sau nu masura arestarii preventive si, pe cale de consecinta, a dus la punerea in libertate a invinuitului; ulterior, acesta a fugit din tara, sustragandu-se urmaririi penale. Studiul Transparency International subliniaza faptul ca anul electoral 2004 a oferit partidelor politice sansa de a rediscuta, imbunatati si completa strategiile proprii de lupta contra coruptiei; sansa insa a fost ratata, caci in discursul electoral acuzatiile de coruptie au fost prezente, in masura covarsitoare, sub forma de atac electoral. Raportul apreciaza ca simptomatic pentru incapacitatea clasei politice de a intelege mecanismele si cauzele coruptiei este decretul de gratiere din 15 decembrie 2004, semnat pe ultimii metri ai mandatului presedintelui Ion Iliescu. Printre cei iertati de executarea pedepsei se numarau primul judecator, primul consilier guvernamental si primul vicepresedinte de banca gasiti vinovati si condamnati pentru fapte de coruptie.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite