Partidele au cheltuit sute de mii de dolari doar in prima saptamana de campanie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Independentul" Vanghelie, mai cu bani decat Alianta PNL-PD

La sfarsitul primei saptamani de campanie electorala, PSD este partidul care a cheltuit, de departe, cei mai multi bani pentru publicitate, fiind urmat de PUR si de Marian Vanghelie! Potrivit unui raport elaborat de Institutul de Politici Publice (IPP), care, cu ajutorul unei firme specializate, a monitorizat toata publicitatea politica din mass media incepand cu 1 aprilie, PSD a cumparat publicitate care, la pretul "tarifelor lista" (rate card), ar costa 289.780,3 USD. PUR a beneficiat de reclama in valoare de circa 191.000 de dolari, primarul Marian Vanghelie de 116.000, iar Alianta PNL-PD de 105.000 USD. PNL si PD si-au cumparat reclama si separat, in valoare de 60.000 USD si respectiv 25.000 USD. In topul marilor platitori se mai afla si Stoica Enache, care candideaza la Brasov si a achizitionat publicitate de circa 60.000 USD in presa locala, precum si Dumitru Chirita, care a cumparat reclama de 5.500 USD in revista VIP. Adrian Moraru, coordonator de programe la IPP, a insistat ca aceste sume se bazeaza pe asa-numitul "rate card", fara a se lua in calcul nici un discount sau barter. El a aratat ca, in cazul unor discounturi, Legea finantarii partidelor obliga formatiunile politice si candidatii independenti sa inscrie aceste reduceri de tarif in registrul de donatii si sa le declare la sfarsitul campaniei. Monitorizarea realizata de IPP cuprinde 13 posturi TV, 8 posturi de radio, 23 de ziare centrale, 56 de ziare locale si 86 de reviste. Noua legea a alegerilor locale interzice cumpararea de spatii de emisie la radio si TV, asa ca toate spoturile care apar sunt gratuite. Ca o consecinta a acestei interdictii, in comparatie cu alegerile din 2000, a crescut semnificativ publicitatea in presa scrisa, a aratat Moraru. El a mai spus ca sumele contabilizate nu sunt deocamdata complete, intrucat nu a fost calculata toata publicitatea din presa locala. In ceea ce priveste aparitia la TV - care este gratuita -, tot PSD a beneficiat de cele mai multe spoturi, a caror lungime totalizeaza peste doua ore si jumatate. Dupa partidul de guvernamant vine PRM (locul 12 la publicitatea in presa scrisa) si Alianta PNL-PD. La radio a existat o singura reclama platita, inainte de inceperea oficiala a campaniei, cand PD a anuntat, la Radio Total, spectacolul de lansare a candidatilor sai din Capitala. In monitorizarea realizata de IPP se arata ca s-au cheltuit aproape 63.000 de dolari pentru o reclama - "Acum ai cu cine sa votezi" - care nu se stie, teoretic, cui apartine. Curtea de Conturi va verifica situatia acestei reclame, precum si a tuturor afiselor care nu precizeaza, asa cum cere legea, agentul economic care le-a produs, a declarat un director al acestei institutii, Iulian Dumitrescu, prezent la lansarea raportului IPP. Dumitrescu nu a putut preciza insa cand va finaliza Curtea de Conturi verificarile legate de ilegalitatile din aceasta campanie. Daca reclama "Bucuresti, acum ai cu cine sa votezi" ar apartine PSD, cheltuielile publicitare ale acestui partid s-ar ridica la peste 350.000 USD. Adrian Moraru a afirmat ca raportul IPP nu face decat sa "ridice coltul" de deasupra cheltuielilor din campaniile electorale. El a aratat ca este practic imposibil de estimat cat se cheltuie cu afisele electorale, cu trupele care canta la concertele candidatilor sau cu expertii, dintre care unii sunt adusi din strainatate. IPP va reactualiza saptamanal, pe site-ul www.ipp.ro, datele provenind din monitorizarea publicitatii electorale.

Politică



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite