PSD, de doua ori mai larg la punga decat Alianta D.A.

0
Publicat:
Ultima actualizare:

In campania electorala pentru alegerile locale, PSD a cheltuit 3.225.811 dolari americani pentru publicitate in presa scrisa, ceea ce reprezinta de doua ori mai mult decat au cheltuit impreuna PD si

In campania electorala pentru alegerile locale, PSD a cheltuit 3.225.811 dolari americani pentru publicitate in presa scrisa, ceea ce reprezinta de doua ori mai mult decat au cheltuit impreuna PD si PNL - 1.683.027 dolari americani. Calculul a fost facut de Alianta Pro Democratia, in cadrul unui raport de monitorizare a campaniei electorale pentru alegerile locale, monitorizare care a avut ca obiectiv cheltuielile partidelor pentru publicitate in presa scrisa si pentru publicitate stradala. Asociatia Pro Democratia a stabilit aceste cheltuieli monitorizand aparitiile in presa scrisa, locala si centrala, si afisajul stradal. Aceste date au fost comparate cu declaratiile oficiale ale partidelor politice privind cheltuielile de campanie, declaratii care au fost inaintate Curtii de Conturi. In general, pentru toate partidele si pentru toti candidatii, cheltuielile monitorizate au fost mai mari decat cheltuielile declarate. Exceptia o reprezinta Traian Basescu, in cazul caruia cheltuielile declarate sunt de peste 500.000 de dolari, in timp ce cheltuielile monitorizate sunt mai mici de 200.000 de dolari. Contracandidatul lui Traian Basescu la Primaria Capitalei, Mircea Geoana, a declarat cheltuieli de 400.000 de dolari, in timp ce Asociatia Pro Democratia estimeaza ca aceste cheltuieli s-au ridicat la peste 500.000 de dolari. Pro Democratia a mai constatat ca, desi unii candidati au depasit plafoanele admise de lege pentru cheltuieli electorale inca din primul tur de scrutin, in partea a doua a campaniei nu numai ca nu si-au diminuat costurile, dar chiar le-au sporit in mod semnificativ. Discrepantele intre cheltuielile declarate si cele insumate de Asociatia Pro Democratia sunt explicate de partidele politice prin discount-urile pe care le-ar fi obtinut la negocierea contractelor privind publicitatea electorala. Concluzia Asociatiei Pro Democratia este ca in tara noastra a devenit o traditie folosirea resurselor publice in scopuri electorale. "Abuzul de resurse publice in campania electorala reprezinta una dintre cele mai periculoase forme de coruptie politica, prin faptul ca se atenteaza la esenta procesului democratic, afectand echitatea competitiei politice in perioada alegerilor", se spune in raportul Asociatiei Pro Democratia. Folosirea banilor publici in campaniile electorale era considerata o practica consacrata mai ales in tari precum Ucraina si Rusia. Acum, studiile arata ca in Romania fenomenul a capatat o amploare cel putin comparabila cu situatia din aceste tari. Pro Democratia afirma ca la Constanta si Bacau sunt cazurile cele mai elocvente de folosire a banilor publici in campania electorala. Candidatul PSD la Primaria Municipiului Constanta, Radu Mazare, a declarat cheltuieli de 50.000 de dolari, in timp ce monitorizarea facuta de Pro Democratia arata cheltuieli de peste 200.000 de dolari. La Bacau, Dumitru Sechelariu nu a declarat nimic, dar se estimeaza ca a cheltuit aproape 45.000 de dolari. Un alt aspect periculos semnalat de Pro Democratia este folosirea in continuare a mitei electorale prin fagaduirea de bunuri si servicii cetatenilor, in scopul de a-i convinge sa voteze un partid politic. "Cele mai intalnite situatii au fost cele in care s-au oferit gratis mici si bere", spune Pro Democratia. In alte situatii, mita electorala este mai subtila si mai greu de circumscris in litera legii.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite