LIVETEXT Premierul Ungureanu: Demisia lui Borbely nu îmi produce o senzație de confort

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu
Fostul premier Mihai Răzvan Ungureanu

Premierul Ungureanu a confirmat, la Radio România Actualități, demisia ministrului Laszlo Borbely. El a făcut, de asemenea, precizări privind privatizarea CupruMin și decizia de exploatare a gazelor de șist de la Bârlad.

Despre demisia lui Laszlo Borbely:

Am avut o discuție cu Borbely la finalul căreia a înaintat demisia către mine. Am luat notă de demisia domnului ministru și de aici lucrurile intră în logica obișnuită. Demisia va fi publicată în Monitorul Oficial.

Are mai puțină importanță cine a spus primul "demisie". Borbely îmi va fi în continuare un bun coleg de activitate politică.

Contez pe colaborarea domniei sale. Mă bucur că un om a dovedit demnitate pe tot parcursul activității sale își va dovedi nevinovăția și evită ca suspiciuni de orice fel să planeze asupra prezenței sale în Cabinet.

Demisia lui Borbely nu îmi produce o senzație de confort.

Este nu doar un coleg bun, ci un om de amplitudine politică, un spirit cu care îmi face plăcere să mă întâlnesc și un bun reprezentant al intereselor naționale, ori de câte ori a fost pus în această situație.

Despre Consiliul Consultativ de Afaceri:

S-au întâmplat multe lucruri de la învestitura mea, însă crearea Consilului Consultativ de Afaceri, este cel mai bun progres de comunicare între economia publică și cea privată.

Am reușit să aducem reprezentanți români ai investițiilor străine din toate ramurile și într-un spirit de cooperare și respect reciproc le-am oferit din partea Guvernului subiectele în care vreau să mă consult cu ei(combaterea evaziunii fiscale și absorbția fondurilor europene) și aștept din partea lor toate sugestiile privind modul în care poate fi îmbunătățit în climatul economic românesc.

În schimb, am solicitat acestui Consiliu un ajutor de creativitate și în primul rând soluții posibile care pot fi implementate în cadrul legislativ prezent, în ceea ce privește evaziunea fiscală și absorbția fondurilor europene.

Ei se confruntă zilnic cu probleme care prin corectare pot îmbunătăți mediul de afaceri. Acestea sunt mărunțișuri la prima vedere, însă împreună sunt interesele mediului de afaceri românesc.

Până la sfârșitul anului, nu avem intenția de a modifica ceva în domeniul taxării, ținând cont de nevoia de predictibilitate economică, pe care mediul de afaceri îl înțelege foarte bine

Contez pe faptul că industria românească are capacitatea de a se orienta și către alte piețe - Republica Moldova, Ucraina, Federația Rusă, China, Statele Golfului și Orientul Apropiat.În ultimii douăzeci de ani nu a existat companie care să fi fost profitabilă în bugetul de stat.

Despre privatizarea CupruMin:

Dacă eliminăm subvențiile, areieratele la bugetele de asigurări de sănătate și dacă emliminăm alimentarea companiilor de stat, statul și-ar da seama că îi rîmân niște bani. Statul a sperat să atragă investiții străine, pe care nu le-a atras.

Acum am reușit să scoatem compania de cupru la vânzare, la un preț foarte bun. Altfel spus, oricine preia întreprinderea aflată în faliment și izolată economic, am reușit un lucru extraordinar, pentru că România nu avea atâția bani pentru a pune compania pe picioare.

CupruMin era și în guvernul socialist o companie neprofitabilă.

Dacă am fi pus toată forța bugetară la îndemâna, am fi creat un deficit bugetar imens. Or, noi avem un deficit bugetar destul de mare. Gândiți-vă că la Casa Națională de Pensii avem un deficit 3,6 miliarde de lei.

Despre exploatarea gazelor de șist:

Nu există niciun fel de acord de exploatare a gazelor de șist.

Nu vorbim despre un acord de exploatare a gazelor de șist, ci un acord de exploatare petrolieră. Noi vrem doar să facm o prospectare care nu presupune avize de mediu.

Adică, o sondă subțire care să verifice locul unde se presupune că ar fi zăcământul. Vom vedea dacă există posibilitatea ca tehnologia de astăzi ne permite să le exploatăm. Suntem într-o fază foarte incipientă.

Evităm să ne aducem aminte că acestea nu sunt lucruri noi.

Există un HG din 2004 în care se face un acord de concesiune într ANRM și o firmă de petrol. Când va începe faza de exploatare atunci discutăm despre avize de mediu și altele.Momentan suntem în sfera speculației.

Despre secretizarea contractelor privind exploatarea gazelor de șist de la Bârlad:

Acordurile se clasifică prin legea petrolului și sunt clasificate pe trei categorii. Acordurile de extracție pot fi desclasificate dacă acceptă compania privată.

Acordul poate fi desclasificat de stat, doar dacă și cealaltă parte contractantă accepta desecretizarea acordului. În condițiile în care ai un acord secretizat, este o măsură de protecție a propriei investiții.

Confidențializează modul în care este zăcământul alcătuit, unde se află, felul în care poate fi exploatat, modul în care își va face calculele de preț. Lucrurile acestea sunt normale, iar confidențialitatea este un produs al înțelegerii valorii economice .

Ele se clasifică prin legea petrolului, se declasifică prin voința părților.

Despre moțiunea de cenzură depusă de USL:

În primul rând, dacă moțiunea are ca motiv UMF Târgu Mureș atunci este una dintre rarele ocazii în care există moțiune de cenzură pentru că Guvernul a impus legea.

Este o moțiune de cenzură fără obiect. UMF Târgu Mureș s-a angajat să pună în aplicare acel HG. Este vorba despre membrii corpului didactic, deci părțile direct implicate sunt acomodate cu soluția găsită. Dacă este vorba despre așa ceva, atunci este paradoxal.

Dacă vrem o moțiune de cenzură ca să cadă un Guvern care merge bine, arătăm ce nu vrem să arătăm 

Că schimbarea de guverne nu duce la altceva decât la semi-anarhie instituțională. Arătăm că binele pentru mai puțini este mai important decât binele României ca întreg și că România este o țară instabilă politic.

Politică



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite