Informatizarea actului medical va rezolva unele probleme din Sanatate

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* 388 de institutii din domeniul sanitar folosesc sistemul electronic de achizitii publice * "Reforma la ghiseu va demola mitul functionarului de la ghiseu care domneste peste vraful de hartoage", mai sustine Nica

Una dintre solutiile oferite de Ministerul Comunicatiilor pentru rezolvarea crizei din Sanatate este informatizarea actului medical, ceea ce ar determina o mai mare rapiditate in rezolvarea necesitatilor pacientilor, dar si reducerea costurilor din acest domeniu. Totodata, ministrul Comunicatiilor, Dan Nica, vrea sa urgenteze aplicarea proiectului "reforma la ghiseu", care ar rezolva problema platii impozitelor si taxelor sau depunerii unor formulare indiferent de locul in care se afla contribuabilul. - Domnule ministru, criza sistemului sanitar este o problema majora cu care statul se confrunta in momentul de fata. Ce solutii ofera o Romanie conectata la Societatea Informationala? - In prezent, 388 de institutii din domeniul sanatatii folosesc sistemul electronic de achizitii publice, avand infrastructura si experienta necesare utilizarii solutiilor bazate pe tehnologie. Exista deja o decizie a primului-ministru de a utiliza informatizarea pentru imbunatatirea actului medical, pentru rezolvarea unora dintre problemele cu care se confrunta in acest moment sistemul de sanatate. Sunt dificultati pe care le-au avut de infruntat multe alte tari in ultimii ani, in care a devenit imperios necesara o redefinire a proceselor in domeniul sanatatii si care si-au gasit rezolvarea prin utilizarea unor solutii bazate pe tehnologie. Folosirea unor astfel de solutii conduce la o mai mare eficienta, o mai mare rapiditate in rezolvarea necesitatilor pacientilor, reduce riscurile unor erori, sporeste calitatea actului medical si, poate cel mai important in acest moment, reduce costurile asociate serviciilor oferite. Exista, de altfel, numeroase proiecte punctuale implementate de institutii din Romania care dovedesc din plin acest lucru. Sisteme informatice pentru evidenta si gestiunea resurselor institutiilor medicale, pentru evidenta centralizata a bolnavilor sunt exemple de utilizare a tehnologiilor pentru optimizarea functionarii institutiilor din domeniul sanatatii. Totodata, avem un punct bun de plecare: 12 milioane de euro economisite prin sistemul electronic de achizitii publice pentru tranzactiile finalizate de aceste institutii inseamna pentru Guvern ca, prin solutii bazate pe noile tehnologii, se pot obtine mai multe astfel de rezultate. - In urma cu un an ati lansat sistemul electronic de achizitii publice, pe care ati anuntat ca intentionati sa-l dezvoltati. Ce s-a intamplat pana acum si care sunt planurile in continuare? - Din momentul lansarii, pe 4 martie 2002, sistemul electronic de achizitii publice a fost extins progresiv, de la 159 autoritati contractante obligate sa utilizeze www.e-licitatie.ro, pana la aproximativ 1.000 institutii publice astazi. Peste 8.000 de companii private s-au aratat interesate sa faca afaceri cu statul roman prin intermediul acestui sistem. In ceea ce priveste categoriile de produse tranzactionate in sistem, ele au crescut, pe parcursul unui singur an, de la 7 la 80, reprezentand mii de produse si servicii individuale, iar economiile se cifreaza la 1.850 miliarde lei. Fara exagerare, se poate constata ca www.e-licitatie.ro a capatat dimensiunile unei piete nationale de referinta. Atunci cand o solutie pentru o serie de probleme este testata si se dovedeste ca functioneaza, este normal sa se procedeze la aplicarea acesteia in toate zonele societatii in care poate restabili normalitatea. Deci sistemul va fi, intr-adevar, extins in continuare, ceea ce va generaliza efectele sale in reducerea coruptiei si birocratiei, a costurilor institutiilor de stat, desfasurarea tuturor achizitiilor facute din banii publici pe criterii de eficienta si de tratament egal pentru toti participantii. In plus, achizitiile electronice aduc, pe langa economii semnificative, un plus de credibilitate si de transparenta pentru institutiile publice. De altfel, intr-un sondaj realizat recent, 86% dintre respondenti au apreciat ca necesara extinderea acestui sistem prin adaugarea de noi institutii publice si noi produse. - Care este urmatorul proiect de pe lista Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei? - Ceea ce primul-ministru al Romaniei a numit "reforma la ghiseu". Ne vom concentra atentia asupra dezvoltarii portalului e-guvernare.ro, care este o noua etapa in reforma digitala a societatii. Alternativa la ghiseu va avea un impact direct asupra modului in care se desfasoara relatia dintre cetateni, companii si administratia publica. Prin facilitatile pe care le ofera va deveni foarte repede un instrument indispensabil in asigurarea fluidizarii interactiunii acestora cu administratia si va demola mitul functionarului de la ghiseu, care domneste peste vraful de hartoage si indica mai intotdeauna usa urmatoare la care trebuie sa bati pentru a obtine un aviz sau formular. Inca din anul 2000, Guvernul Romaniei a aratat ca intelege sa acorde importanta introducerii unor tehnici noi, care pot aduce importante cresteri de eficienta, atat la nivelul administratiei, cat si la nivelul fiecarei unitati economice. Consideram ca aceasta este principala modalitate de a moderniza si dinamiza economia romaneasca. Reforma la ghiseu va aduce avantaje importante in administratie, incepand cu reducerea costurilor, debirocratizare si limitare a coruptiei, rezolvarea mai rapida a solicitarilor si, mi se pare extrem de important, stabilirea unui grad ridicat de confort in relatia cu administratia. - Cum va functiona aceasta modalitate de plata a impozitelor si taxelor sau de rezolvare a unor solicitari? - Reforma la ghiseu va insemna ca fiecare dintre noi, de oriunde s-ar afla, poate descarca de pe Internet un formular sau chiar poate rezolva on line o formalitate completa, fara a fi necesara deplasarea in fata ghiseului. Sistemul electronic national, cum este denumit e-guvernare.ro, va fi lansat cu aproximativ 150 de formulare disponibile pentru descarcare si cateva servicii on line, numarul acestora urmand a fi progresiv extins. Cred ca pentru companii va fi extrem de important ca vor putea sa depuna on line, fara deplasarea la sediul unei institutii, documente ca decontul privind taxa pe valoarea adaugata, declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, bilantul contabil trimestrial si anual - pentru marii contribuabili, declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor de stat. - Pentru toate aceste servicii este necesar accesul la serviciile de comunicatii. Vorbiti adesea despre telefonie de a treia generatie, in timp ce in unele zone din Romania nu exista inca servicii minimale de comunicatii. Ati luat in considerare aceste probleme? - Comunicatiile sunt unul dintre domeniile cele mai dinamice din economia romaneasca. Exista inca, este adevarat, zone cu probleme de acces. O parte dintre ele vor fi rezolvate prin liberalizarea pietei de comunicatii, care a avut loc incepand cu 1 ianuarie 2003 si care a atras peste 1.200 de companii spre furnizarea de servicii de comunicatii. Lupta acestora pentru clienti va genera o acoperire mai buna, precum si servicii potrivit cerintelor fiecarui utilizator, atat din punct de vedere al costului, cat si al calitatii. Pe de alta parte, va intra in curand in vigoare Legea serviciului universal, pe care am avansat-o Parlamentului in 2002 si care ne va oferi cadrul necesar pentru rezolvarea problemelor de acoperire care exista inca, de atenuare a discrepantelor dintre diferite zone ale tarii. Se va putea astfel implementa un mecanism de solutionare a acoperirii tuturor acelor zone care nu au in acest moment acces la servicii de comunicatii - prin telefonie fixa sau orice alte solutii tehnologice care ar putea fi mai adecvate unei anumite situatii. - O ultima intrebare, domnule ministru. Ati semnat, ieri, cu directorul Uniunii Postale Universale, un acord de organizare a Congresului acestei organizatii in Romania. Ce va insemna acest lucru pentru noi? - Congresul UPU se organizeaza in 2004 intr-un moment de mare provocare: necesitatea unei reconfigurari a serviciilor postale, asa cum le cunoastem in mod traditional, prin utilizarea intensiva a noilor tehnologii existente. Este singurul mod in care serviciile postale pot supravietui pe fondul progresului tehnologic extraordinar care a marcat ultimii ani. Congresul ne va acorda vizibilitate internationala, se va vorbi in continuare despre Congresul de la Bucuresti si sunt convins ca va avea insemnatatea unei transformari esentiale in evolutia serviciilor postale la nivel mondial. Spun acest lucru cu atat mai mult cu cat Romania va prezenta un model in cadrul acestui eveniment. Noi am obtinut deja rezultate notabile in adaptarea la noile cerinte ale clientilor, ale societatii: din 2001, Posta Romana a inceput un proces de diversificare a paletei de servicii oferite clientilor sai, marind progresiv ponderea celor moderne si rapide, astfel incat oferta Postei Romane include acum, pe langa serviciile traditionale, numeroase servicii financiare si e-servicii, variante cu valoare adaugata ale celor traditionale, dezvoltate utilizand mijloace electronice. Concluzionand, in 2004, la Congresul UPU vom vorbi lumii despre Romania in nu mai putin de 8 limbi, acesta fiind numarul limbilor oficiale in care vor fi traduse lucrarile congresului.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite