Comisia juridica a cerut garantii in legea starii de asediu si de urgenta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputatii din comisia juridica au aprobat o serie de amendamente pe care le-au inaintat comisiei pentru aparare, astfel incat din proiectul de aprobare a O.U. 1/1999 privind instituirea starii de

Deputatii din comisia juridica au aprobat o serie de amendamente pe care le-au inaintat comisiei pentru aparare, astfel incat din proiectul de aprobare a O.U. 1/1999 privind instituirea starii de urgenta si a starii de asediu sa fie eliminate orice posibilitate ca legea sa fie interpretata abuziv, ca un prim pas spre limitarea drepturilor fundamentale si alunecarea spre dictatura. Ordonanta de urgenta a fost emisa de guvern in conditiile de criza determinate de mineriada de la inceputul anului 1999, cand se parea ca minerii nu mai pot fi opriti sa intre in Bucuresti. Textul s-a dovedit departe de cerintele unei societati democratice, iar adoptarea ordonantei in Parlament nu s-a incheiat pana acum. Comisia pentru aparare a alcatuit un raport si un raport suplimentar cerut pentru punerea de acord cu prevederile noii Constitutii. Cu toate acestea, au ramas multe aspecte care pot pune in pericol functionarea unei societati democratice. "Daca ramane asa, imi este frica. Se deschide poarta abuzurilor", a declarat Ionel Olteanu, membru al comisiei juridice. Vicepresedintele comisiei, Emil Boc, este de parere ca o lege imperfecta poate crea cadrul necesar limitarii drepturilor omului si guvernarii dictatoriale. In varianta comisiei juridice, starea de asediu si starea de urgenta pot fi instituite si mentinute numai in masura ceruta de situatiile care le determina si cu respectarea obligatiilor asumate de Romania potrivit dreptului international. Starea de urgenta si cea de asediu sunt definite ca situatii de criza, si nu ca un ansamblu de masuri exceptionale care se iau in urma aparitiei unor pericole grave la adresa societatii, asa cum stipulase comisia pentru aparare. In textul comisiei pentru aparare se preciza ca masurile exceptionale au caracter politic, militar, economic, social sau de alta natura. Formularea "sau de alta natura" nu este considerata acceptabila de comisia juridica putand fi interpretata abuziv. Comisia juridica a mai cerut sa se stipuleze prin lege controlul international asupra instituirii starilor exceptionale prin informarea Secretariatului General al Consiliului Europei cu privire la masurile luate si la durata lor.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite