Băsescu, demis din pix de Ponta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 41 adoptată joi seara, Guvernul Ponta a modificat radical Legea referendumului, mult dincolo de ceea ce anunţase oficial: printr-o derogare introdusă în lege, a făcut ca demiterea preşedintelui să fie nu doar uşurată, ci garantată .

Printr-un artificiu legislativ ilogic, dar foarte eficient, Executivul  nu a scăzut doar numărul de voturi necesar pentru demiterea preşedintelui, coborându-l de la majoritatea celor cu drept de vot la majoritatea celor prezenţi la urne, dar a desfiinţat şi criteriul prezenţei la vot pentru ca referendumul să fie declarat valabil.

Asta s-a făcut printr-o derogare care vizează strict demiterea şefului statului, căci la toate celelalte tipuri de referendum condiţia de prezenţă la vot a rămas valabilă. Aşa cum arată legea acum, demiterea preşedintelui e mai uşoară decât demiterea unui primar de comună. Dacă la referendum se prezintă doar trei cetăţeni, dintre care doi votează pentru demitere, preşedintele este demis cu două voturi.

Mecanismul derogării

Alterarea legii nu s-a făcut însă explicit, prin prevederi clare, ci printr-un mecanism subtil şi înşelător, menit a stârni confuzie. Iată-l:

Legea referendumului începe cu un set de dispoziţii generale, în care sunt definite tipurile de referendum - naţional şi local - şi sunt enunţate domeniile care pot constitui subiect de referendum: modificarea Constituţiei, demiterea preşedintelui şi probleme de interes national sau local.

Partea de dispoziţii generale se încheie cu articolul 5 alineatul 2, în care se fixeaza condiţia de valabilitate a oricărui tip de referendum: să vină la vot măcar jumătate plus unu dintre cetăţenii înscrişi pe liste.

Legea continuă cu dispoziţii specifice fiecărui tip de referendum, cu precizări exprese referitoare la modul de evaluare a rezultatelor. Pâna acum, la referendumul pentru demiterea preşedintelui, era stipulat, în articolul 10, că pentru validare trebuie sa voteze „DA" jumătate plus unu dintre cei înscrişi pe listele electorale, în vreme ce la toate celelalte tipuri de referendum era suficientă majoritatea celor care au venit la vot.

În noua formulare, acest articol 10 arată aşa: „Prin derogare de la articolul 5 alineatul 2, demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate".

Se poate observa că sintagma „prin derogare de la art. 5 alin. 2" nu modifică articolul 10, în care a fost inclusă şi care se referă la evaluarea rezultatului, ci îşi propune sa anuleze condiţia de valabilitate doar a acestui tip de referendum, cel destinat demiterii preşedintelui. Numai ca nu o face pâna la capăt: intenţia derogatorie, anunţată prin sintagma „prin derogare de la art. 5 alin. 2", nu este urmată şi de fixarea limitelor acestei derogări, de explicitarea ei, aşa cum se întâmplă în toate actele normative care conţin derogări.

Bunăoară, nu se spune, spre exemplu, că prin derogare de la art. 5 al. 2, referendumul pentru demiterea preşedintelui este valid dacă se prezintă un sfert, o treime sau două treimi din cetăţeni. Nici măcar nu se spune explicit că acest tip de referendum este valabil indiferent de prezenţa la vot.

La conferinţa de presă ce a urmat şedinţei de Guvern, ministrul delegat pentru relaţia cu Parlamentul, Mircea Duşa, a evitat în repetate rânduri să explice motivul pentru care s-a impus această derogare, împingând discuţia spre celelalte modificări ale legii. Premierul Victor Ponta a declarat că Guvernul intenţionează să reducă doar numărul de voturi necesare pentru demitere, dar nu şi să anuleze condiţia de prezenţă la vot. Iar nota de fundamentare a ordonanţei de urgenţă nu conţine nicio referire la derogarea referitoare la prezenţa la vot.

Precedentul 2007

Schema nu e nouă. În primăvara anului 2007, în timpul precedentei proceduri de suspendare a preşedintelui, coaliţia informală din Parlament a modificat Legea referendumului tot în sensul scăderii numărului de voturi necesare demiterii, de la majoritatea absolută la majoritatea relativă.

În ultima şedinţă, deputatul PSD Florin Iordache a introdus un amendament care conţinea exact derogarea pe care a adoptat-o acum şi Guvernul. În lipsa acestei derogări, referendumul de atunci ar fi trebuit invalidat, căci s-au prezentat la vot doar 44,45% din cetăţeni. Derogarea a făcut însă să se treacă şi la pasul următor, evaluarea rezultatelor, în urma căruia a rezultat un procent de 74,4% împotriva demiterii. Spre deosebire de anul 2007, preşedintele Băsescu nu se mai bucură nici pe departe de aceeaşi popularitate, astfel încât demiterea sa prin referendum a fost garantată prin ordonanţă de urgenţă.

De ce ordonanţă de urgenţă?

Decizia luată joi seara explică acum graba Guvernului. Acum câteva luni, când încă deţineau majoritatea, parlamentarii PDL au modificat Legea referendumului şi au adus-o la forma de dinainte de 2007: preşedintele se poate demite cu majoritatea celor înscrişi pe liste, iar la celelalte tipuri de referendum e suficientă majoritatea celor prezenţi la urne. De asemenea, a fost eliminată derogarea  introdusă în 2007 şi care viza demiterea preşedintelui, astfel încât prezenţa la vot a jumătate  dintre alegători a redevenit criteriu de valabilitate pentru toate tipurile de referendum.

După preluarea puterii de către USL, legea referendumului a fost din nou modificată, în sensul că preşedintele poate fi demis cu jumătate dintre cei prezenţi la vot. Legea a fost atacată de PDL la Curtea Constituţională, care urmează să se pronunţe astăzi asupra sa. Decizia e previzibilă, şi va fi favorabilă USL, întrucât Curtea a statuat în două rânduri că demiterea preşedintelui prin majoritate relativă, şi nu absolută, este consti­tuţională. Modificarea USL nu conţine însă şi derogarea care anulează criteriul de prezenţă la vot. Ordonanţa de urgenţă de joi seara are scopul de a o reintroduce pe furiş şi fără posibilitatea de contestare.

Constituţia interzice oUG pe drepturi electorale

Un motiv de contestare este prevăzut expres de Constituţie. La articolul 115, alineatul 6, se precizează: "Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale (...)". Or, Legea referendumului vizează chiar drepturile electorale.

Acum, doar Avocatul Poporului mai poate contesta ordonanţa de urgenţă înainte de a fi aprobată prin lege, însă tot săptămâna aceasta Avocatul Poporului a fost revocat şi înlocuit cu unul dintre adjuncţii săi, fostul deputat PSD Valer Dorneanu.

De ce tace Avocatul Poporului?

Noul Avocat al Poporului, Valer Dorneanu, a declarat pentru TVRInfo.ro, că pe adresa instituţiei au sosit mai multe sesizări privind cele două ordonanţe de urgenţă adoptate miercuri şi joi de Guvernul Ponta, referitoare la atribuţiile Curţii Constituţionale şi la Legea referendumului. „Având în vedere caracterul complex al acestor solicitări, petiţiile au fost transmise pentru examinare mai multor departamente din cadrul instituţiei, soluţia urmând să fie pronunţată cu celeritate şi comunicată imediat", a precizat Avocatul Poporului pentru TVRInfo.ro.

O lege chinuită

Legea referendumului a suferit numeroase modificări în ultimii ani. Modul de demitere a preşedintelui a suportat modificări extreme, de la imposibil la aproape sigur. Soluţia de mijloc se află acum în analiza Curţii Constituţionale, dar Guvernul s-a grăbit.

- Legea 3 din 2000 Art. 5 alin. (2) - Referendumul (de orice tip - n.r.) este valabil dacă la acesta participă cel puţin jumătate plus unu din numărul persoanelor înscrise în listele electorale.
Art. 10: Demiterea preşedintelui este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale
- Legea modificată în 2007 de PSD şi PNL. Art. 10 - Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate, la nivelul ţării, ale cetăţenilor care au participat la referendum
- Legea modificată în 2012 de PDL. Art. 10 - Demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor cetăţenilor înscrişi în listele electorale
- Legea modificată în 2012 de USL. Art. 10 - Demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă, în urma desfăşurării referendumului, propunerea a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate
- Legea modificată de Guvernul Ponta prin ordonanţă de urgenţă. Art. 10 - Prin derogare de la art. 5 alin. (2), demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite