Băsescu vrea finanţarea campaniilor electorale din banii bugetului de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Parteneriatul Traian Băsescu-Emil Boc și promisiunile fără acoperire
Parteneriatul Traian Băsescu-Emil Boc și promisiunile fără acoperire

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, marţi, la dezbaterea "Reforma statului român", că o soluţie împotriva mitei electorale o reprezintă plătirea fiecărui candidat din banii de stat.

Principalele declaraţii:

- Trebuie să întrerupem mita electorală şi să curăţăm alegerile. Acest lucru se poate face într-un singur fel: asumându-ne standarde de cost pentru fiecare candidat şi dându-i bani din bugetul de stat sau cel local. Este infinit mai ieftin aşa, decât ce se întâmplă acum. Când ai doar 50.000 de lei, tare uşor îi numeri candidatului afişele şi şepcuţele. Ştii de unde are banii şi îi justifică cu facturi. Dacă nu, plăteşte. Plăteşte dacă i-a băut la cârciumă.

- România nu mai poate supravieţui fără o reformă a statului. Reforma a avut un cost enorm şi vă rog să vă uitaţi în sondaje. Tema reformei statului este vastă şi m-aş referi la câteva lucruri.

- Eu am spus in campanie acest lucru. În turul I în noiembrie pentru reducerea cheltuielilor se dădeau primele patru zile neplătite, iar in turul doi, alte patru. Este greu să susţină cineva că una am spus in campanie şi alta după.

Despre impozitare

- Reforma fiscală este o parte a reformei statului.

- Orice venit, cât de mic, se impozitează. Nu mai putem continua pe scutiri din raţiuni electorale.

- Cu cât mai multe excepţii de la impozitare, cu atât mai profund este sentimentul că unii nu datorează nimic statului. Nu se poate merge pe principiul "Eu nu datorez nimic statului".

- Reforma administrativă este o altă parte a reformei statului.

- Licitatiile sunt cele care pâna la urma dau valoarea unei lucrări, dar şi aceste licitaţii trebuie să se încadreze în ce este dispus beneficiarul să plătească. Cine nu se poate încadra în aceste costuri standardizate, n-are decat să nu participe la licitaţii

Despre statul social şi criză

- Criza ne-a arătat că statul social nu mai poate exista în România.

- Măsurile luate în 2007-2008 au accentuat incapacitatea de a face faţă crizei.

- Va trebui, dacă avem forţă, să o face să definim ce înseamnă stat social aici, la noi, în Carpaţi. Este una să încerci impunerea unui stat social într-un stat bine dezvoltat, unde economia generează resurse, şi alta să impui acest lucru în România.

- Nici Europa nu mai poate rezista în sintagma de stat social, aşa cum ea a fost aplicată în statele vechi ale UE. Şi în ţările vechi ale UE se fac paşi înapoi.

- Măsurile luate de Guvern în 2009, şi mai ales în 2010, erau neecsare.Statul asistenţial nu mai putea exista.

- Reforma statului implică o reformă în abordarea bugetelor, a bugetului de stat, modul cum cheltuim resursele. Bugetul trebuie să fie multianula, lucru pe care am început să îl facem abia anul acesta. Cheltuielile trebuie să fie transparente, centrate pe proiecte

.Despre datoriile companiilor de stat şi regiilor autonome

- Restructurarea aparatului de stat, restructurarea regiilor, precum şi optimizarea serviciilor publice reprezintă un alt obiectiv în care s-a lucrat, dar mai sunt destul de făcut

- Criza ne-a găsit cu un aparat greoi, supradimensionat si ineficient.

- România nu-si poate permite să mai continue nerestructurarea acestor regii. Sunt datorii de sute de milioane de lei la cea mai mare parte a regiilor. Trebuie să fie unul din obiectivele anului 2011.

- Un alt element care nu poate fi evitat este educaţia. Sper ca noua lege să creeze şi performanţă, să îndepărteze şi fabricile de diplome din peisajul educaţiei româneşti şi, mai ales, să dea competenţe tinerilor, competenţe ce care are nevoie în primul rând educaţia naţională.

- Reformarea statului înseamna şi reformarea sistemului de sănătate. A existat o singură abordare: sistemul este subfinanţat. Nu spun că nu este aşa, dar este esenţiala eficientizarea costurilor din interiorul sistemului. Nu mai putem finanţa prea multe spitale, cu prea multe paturi şi unde se duce prea puţină muncă de prevenţie.

- Avem o pasiune să ne autoflagelam şi, în acelaşi timp, există şi o pasiune a aliaţilor noştri de a găsi marea problemă a României. Eu nu spun că nu este o problemă în justiţie. Cifrele încep să contrazică percepţia că în România nu se luptă împotriva corupţiei. Sunt sute de poliţişti şi vameşi cu dosare penale.

Despre ajutoarele sociale

- A fost o generozitate excesivă în acordarea diverselor forme de ajutoare, o generozitate mânată de motive politice, care a avut ca rezultat încurajarea nemuncii. Măsurile luate în 2010 trebuie continuate, pentru ca resursele să ajungă la cei care au nevoie

- Politica socială trebuie focusată pe cei care au într-adevăr nevoie. Nu pe cei care pot sau au pământ în spatele casei, dar asteaptă ajutor social si pământul rămane nelucrat.

- Trebuie să ne îndreptam către statul performant.

- Nu mai putem sta cu 1,6 milioane de oameni care lucrează la negru şi cărora nimeni nu le plăteşte asigurările de sănătate sau pe cele sociale

- N-are rost să împrumutăm ca să dam salarii şi ajutoare sociale. Dacă nu vom întrerupe, va marca evoluţia tarii negativ pentru foarte multe decade, nu prentu un an, nu pentru doi.

- Am putea face din populism o crimă împotriva viitorului tarii. Cei care se manifestă violent împotriva guvernului ar trebui să se gândească ce ar face ei: ar sacrifica ţara? Acest stat social a început să împingă şi România către un derapaj.

- În acest an încî împrumutăm bani ca să plătim cheltuielile sociale.

Despre reforma constituţională şi electorală

- Nu putem privi România ca pe un stat modern fără o reformă constituţională, acompaniată de o reformă electorală. A fost făcut deja un pas prin introducerea uninominalului.

- Ori vot uninominal într-un singur tur, ori vot uninominal în două tururui, mai costisitor, poate mai puţin reprezentativ din punct de vedere popular. Este singura formulă care poate da României stabilitate pe termen lung, pentru că votul uninominal are drept scop crearea de majorităţi.

- Când un domn are 50 000 de lei, îi numeri uşor afişele şi şepcuţele. Vor exista facturi, va scrie în lege pe ce poate cheltui banii. Daca vom lăsa la liber finanţarea partidelor politice, nu vom realiza reforma clasei politice. Ar fi extrem de sănătos pentru clasa politică. 

- România are nevoie, cel puţin 10 ani de acum înainte, de guverne stabile care să-şi asume modernizarea statului.

- În ceea ce priveşte reforma constituţională, eu intenţionez să ma limitez la refultatul referendumului: Parlament unicameral şi maxim 300 de parlamentari. Dacă Parlamentul se va opune se pot opera modificări privind numărul parlamentarilor prin lege, nu prin Constituţie.

Despre reforma partidelor şi plata candidaţilor din bugetul de stat

- Toate partidele, dar mai ales principalul partid de guvernământ, au nevoie de reforme interne, care să dea voie unei noi generaţii de politicieni să se remarce.

- Pe lângă lideri cu experienţă este nevoie de politicieni noi.

Despre pensiile militarilor

- Legat de pensii o menţiune: este o dezbatere uriaşă, la 17.00 voi avea o întalnire cu toţi factorii de decizie din instituţiile militare. Este evident că nu s-a răspuns nevoii de a se trimite pâna la 1 decembrie a adeverinţelor de venit.

- Ce mi s-a reconfirmat astăzi este că foarte puţine pensii vor scădea. Aplicarea noii legi, mai ales pentru cei care după ce au plecat din armată au lucrat, le va aduce pensii mari.

- Problema este de comunicare defectuoasă la toate ministerele.

- Institutiile trebuia sa-si dea seama ca masele de pensionari militari nu vor aduce adeverintele la timp. Daca incepeau de la 1 decembrie, situatia era alta. Nu trebuie gasit neaparat un responsabil. Nici un militar nu iesea in strada daca se zicea: nu ati putut aduce adeverintele, vom incepe recalcularea de la 1 februarie. Am primit zeci de mailuri de la ofiteri in rezerva, care nu se adresau ministrului, ci comandantului fortelor armate. Ma intrebau de ce ne umiliti.

- O chestiune extrem de sensibilă la militari. Au fost şi mesaje decente, şi mesaje furioase. Le-am răspuns celor care mă jigneau. Pentru că îşi dadeau numele şi prenumele, m-am interesat care era pensia lor recalculată. Este un domn colonel, al cărui mesaj a ajuns la mama, tata, nu înjurături, ci exemple.

-Acest domn colonel, de la 4300 de lei, primise 1500 de lei. Pentru om a fost un adevarat şoc. Am cerut să se recalculeze, am constatat că pensia pe care trebuia s-o primească era de 3900 de lei. Pierdea vreo 400 de lei pentru că a iesit înaintea vârstei de pensionare.

- Continui să pledez pentru un stat eficient în locul unuia care nu-şi mai poate acoperi propriile cheltuieli.

Despre situaţia Guvernului

- Acest guvern şi această majoritate la limită: un guvern în situţie de recesiune profundă, cu resurse tot mai puţine, este un guvern aflat în a doua situaţie după cea de război, ca dificultate.

- Nu a existat nici un fel de sprijin public pentru ca acest guvern să-şi ducă la capăt măcar acţiunile bune.

- Oricât de dificilă a fost situaţia, au continuat să pâlpâie mici investiţii. Că au fost mici drumuri la ţară, că au fost mult criticatele săli de sport, că au fost 10 km de autostradă, statul nu a abandonat, nu a tăiat investiţiile pentru consum.

- Era exclus ca un ministru neangajat politic să facă faţă ţinând cont de măsurile luate în 2010. Cum ar fi fost un ministru tehnocrat mergând la grupul PDL cu propunerea de a vota legea salarizării? Aveţi şi explicatia de ce nu a rezistat un Vlădescu la Finanţe: nu a convins grupurile parlamentare, care nu îl recunoşteau.

- Lecţia anului 2010 a fost una de substanţa pentru mine: nu ai ce căuta cu tehnocraţi în guvern pe vreme de criză. Mergi cu oameni politici care îşi pot convinge colegii.

- PDL trebuie să mai reformeze ceva înainte de a reforma ţara: să se întâlnească cu toate partidele şi să stabilească un nivel până la care se fac schimbările. După părerea mea, sub secretar de stat nu ai ce căuta cu numirile.

Atac la televiziuni şi oamenii de afaceri

- Arataţi-mi un singur post de TV care a susţinut reforma educaţiei. Cine a susţinut descentralizarea şi restructurarea sistemului de sănătate. Nimeni nu vrea să spună la TV adevărurile.

- Impresia este că guvernul şi preşedintele sunt împotriva propriului popor. Este o mare minciună. În această criză, dincolo de inamicul general, care a fost criza, de statul nefuncţional, de cheltuielile extraordinar de mari, atmosfera creată a fost una prin care s-a dorit un colaps.

- Unii oameni de afaceri ar fi vrut ca statul român să intre în colaps. să vină la Antene şi la Realitatea şi să ne spuna nouă cum să facem.

- Atâta timp cât un stat te umileşte, el nu poate fi etichetat ca un stat democratic.


Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite