"Autostrada Transilvania nu este o prioritate europeană"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisarul european pentru transporturi se declară mulţumit de situaţia reţelei feroviare şi prevede un mare viitor transportului pe Dunăre. El atrage atenţia guvernului asupra necesităţii

Comisarul european pentru transporturi se declară mulţumit de situaţia reţelei feroviare şi prevede un mare viitor transportului pe Dunăre. El atrage atenţia guvernului asupra necesităţii investiţiilor în proiectele rutiere europene.

Ovidiu Nahoi: - Domnule vicepreşedinte, în timpul vizitei dumneavoastră la Bucureşti şi Constanţa aţi felicitat autorităţile române pentru infrastructura de cale ferată. Sună ciudat pentru noi, românii, să auzim laude la adresa infrastructurii de transport. Mai degrabă am merita critici...

Jacques Barrot: - Am felicitat România pentru eforturile ei de a instaura un sistem modern de transport pe calea ferată. Aveţi a patra reţea feroviară din Europa, folosită atât pentru trenuri de marfă, cât şi pentru călători. Transportaţi circa 40% din călători şi bunuri pe această reţea. Ceea ce este foarte bine. Dar asta nu înseamnă că România trebuie să o lase mai moale. Mai este nevoie de modernizarea infrastructurii şi echiparea ei cu tehnologie de semnalizare după sistemul ERTMS.

- Adevărul este că principala noastră nemulţumire este legată de infrastructura rutieră. Aici chiar nu e loc de laude.

- România are cea mai puţin dezvoltată reţea de autostrăzi dintre toate ţările membre ale Uniunii Europene, numai 264 km de autostradă. Este insuficient pentru a-i permite economiei voastre să crească în conformitate cu potenţialul ei.

România trebuie să folosească pe cât de eficient posibil banii care i se pun la dispoziţie din Fondurile structurale şi de coeziune. Doar în acest mod românii se pot lega de restul Uniunii Europene şi pot să atragă beneficiile ce rezultă dintr-o piaţă internă lărgită. România are un mare potenţial economic, dar are nevoie de o reţea de transport adecvată.

Sunt foarte îngrijorat de siguranţa pe drumurile române şi pentru că aveţi o rată de 115 oameni morţi în accidente la un milion de locuitori în comparaţie cu media UE de 87 pierderi de vieţi omeneşti în accidente la un milion de locuitori. Trebuie să ameliorăm situaţia.

- Care sunt priorităţile în acest domeniu? Şi vă întreb asta pentru că, actualmente, mai mult se vorbeşte şi mai puţin se lucrează pe două direcţii rutiere spre Vest. Este autostrada Transilvania o prioritate pentru Comisia Europeană?

- Proiectul Transilvania nu face parte din reţeaua transeuropeană, aşa că nu este una dintre priorităţile noastre. Uniunea Europeană are trei proiecte prioritare în România: axa prioritară 7 (autostrada Nădlac-Sibiu), culoarul 18 (calea navigabilă din regiunea centrală a Dunării) şi 22 (calea feroviară Curtici-Braşov). Finanţarea UE ar trebui concentrată pe aceste axe şi folosită în cel mai eficient mod.

- Unul dintre scopurile vizitei dumneavoastră în România a fost vizitarea facilităţilor portuare...

- Vă bucuraţi de şansa extraordinară de a avea Dunărea, până la Marea Neagră şi Constanţa, al nouălea port din Europa. Aţi făcut eforturi importante să adaptaţi Dunărea, inclusiv cu echipament cu tehnologii moderne de comunicare. Sunteţi incluşi în proiectul prioritar 18 - Marea Nordului-Marea Neagră. Iar eu salut cooperarea dintre România şi celelalte state de la Dunăre, ce are ca scop îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie şi a infrastructurii porturilor de pe Dunăre.

- Vorbiţi despre o cale navigabilă europeană de la Constanţa la Marea Nordului. Dar Dunărea trece şi prin Serbia, care nu este stat membru al Uniunii. Nu poate fi aceasta o problemă?

- Tocmai am cerut Consiliului Miniştrilor Transporturilor să-mi dea un mandat pentru încheierea unui tratat asupra Comunităţii de transport între UE şi cele şapte ţări din Balcanii de Vest. Aceasta, pentru a realiza interoperabilitatea diferitelor mijloace de transport.

Dunărea va fi un bun de preţ pentru această Comunitate de transport. Propunerea mea legată de Balcanii de Vest seamănă mult cu proiectul lui Jean Monnet, care a pus bazele Uniunii Europene de azi. Atunci, ţările fondatoare au pus în comun cărbunele şi oţelul. Acum, ţările din Balcanii de Vest pot pune în comun reţeaua de transport, ceea ce le poate aduce stabilitate şi prosperitate.

- Comisia Europeană a anunţat recent că va susţine România în disputa cu Ucraina legată de canalul Bîstroe. Care ar fi mijloacele pe care Comisia Europeană le-ar putea folosi pentru a face presiuni asupra autorităţilor ucrainene?

- Consiliul miniştrilor mediului a decis încă din 3 martie să susţină România în problema canalului Bîstroe şi, în această privinţă, colegul meu, comisarul pentru mediu Stavros Dimas, va adresa o scrisoare autorităţilor ucrainene referitoare la efectele nocive pe care le are construirea Canalului Bîstroe asupra mediului. Acum suntem în faza de consultare şi vom reaminti Ucrainei, care a semnat Convenţia ESPO din 10 iulie 2006, că nu a consultat România în această problemă.

O nouă taxă auto pentru camioane

- Mai multe ziare scriu despre o nouă taxă europeană auto armonizată. Puteţi să le spuneţi cititorilor noştri mai multe despre această taxă?

- În iunie voi propune o metodă pentru calcularea costurilor de poluare ale transporturilor. Voi propune ca statele membre UE să folosească un sistem de taxare inteligent pentru camioanele de peste 3,5 tone greutate.

Taxa va fi mai mică pentru vehiculele care poluează mai puţin sau pentru camioanele care circulă în afara zonelor cu trafic intens. Acest sistem va fi opţional pentru statele membre, care trebuie să decidă dacă introduc taxe la intrarea pe autostrăzi sau nu.

Banii rezultaţi din această taxă ar trebui alocaţi de statele membre activităţilor care vor favoriza mobilitatea, de exemplu modernizarea reţelei feroviare. Această propunere este în concordanţă cu prioritatea mai largă a Comisiei Europene legată de energie şi schimbare climatică, privind reducerea emisiilor de carbon cu 20% până în 2020.

România este norocoasă în această privinţă pentru că are o politică feroviară care foloseşte trenuri electrice, capabile să transporte mai mult şi mai ecologic. Mai mult, energia voastră este produsă în centralele energonucleare şi hidrocentrale proprii, care produc energie curată.

Sunt foarte îngrijorat de siguranţa pe drumurile române

Aveţi o şansă extraordinară cu Dunărea şi Constanţa

Ţările din Balcanii de Vest pot pune împreună reţelele de transport, ceea ce le poate aduce stabilitate şi prosperitate

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite