Ancheta românească infirmă speculaţiile din raportul Marty

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe teritoriul României nu au existat centre de detenţie ale CIA sau alte facilităţi improvizate şi nici nu a fost debarcat sau urcat vreodată vreun prizonier pe aeroporturile sale civile sau

Pe teritoriul României nu au existat centre de detenţie ale CIA sau alte facilităţi improvizate şi nici nu a fost debarcat sau urcat vreodată vreun prizonier pe aeroporturile sale civile sau militare în timpul operaţiunii Enduring Freedom din Irak.
Comisia parlamentară română de anchetă pentru investigarea existenţei unor centre de detenţie ale CIA pe teritoriul României a infirmat, ieri, concluziile raportului parlamentarului elveţian Dick Marty. Comisia a verificat, printre altele, peste 3.400 de zboruri ale US Forces efectuate pe teritoriul României de-a lungul operaţiunii, documentele de trafic aerian, dar şi cele ale poliţiei de frontieră. "La poliţia de frontieră sunt înregistrate toate persoanele care urcă şi intră într-un avion", a subliniat senatorul PSD George Maior, infirmând posibilitatea prezenţei la bordul acelor aeronave a unor persoane cu nume de sorginte arabă. Potrivit senatorului PNL Norica Nicolai, pe aeroporturile româneşti suspectate a fi fost obiectul unor asemenea acţiuni nu au fost găsite date sau informaţii care să ateste existenţa vreunor construcţii ridicate pentru cazarea prizonierilor CIA. În urma investigaţiilor s-a constatat că aeroportul Cataloi Tulcea este practic inutilizabil din cauza inexistenţei sistemului de balizaj şi a gropilor din pistă, iar cel de la Feteşti-Militar "nu a fost folosit în acest scop". "Pe aeroporturile Gearmata-Timişoara şi Bucureşti-Băneasa nu există nicio facilitate construită în acea perioadă", a precizat senatorul liberal. Situaţia este valabilă şi pentru aeroportul Kogălniceanu, unde fotografiile prin satelit puse la dispoziţia comisiei parlamentare nu au dezvăluit decât construcţia unei singure facilităţi cu caracter militar, un mic depozit de combustibil destinat alimentării avioanelor MIG Lancer. Cât despre controversatele zboruri din data de 22 septembrie 2003, respectiv 25 ianuarie 2004, ce au avut escale pe aeroportul Băneasa, comisia "a stabilit fără dubiu că aceste zboruri nu au lăsat sau ridicat pasageri, toate fiind escale tehnice, pentru alimentarea cu combustibil". "Am ajuns la aceste concluzii pe bază de documente şi probe, nu pe extrapolări, nu pe speculaţii, nu pe coroborări din presa internaţională", a subliniat Maior. Raportul comisiei va fi pus la dispoziţia Parlamentului European şi a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Norica a mai anunţat că vor cere mass-mediei germane să pună la dispoziţie mărturia televizată a unui copil afgan privind existenţa centrelor de detenţie din ţara noastră. "Trebuie verificată veridicitatea afirmaţiilor, dacă acea persoană a fost într-adevăr în România", a spus senatorul PNL.

Politică

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite