Un mort pe şosea ne costă 300.000 de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

mort costă, în SUA, peste un milion de dolari", adaugă preşedintele AVAC.Miniştrii dezbat siguranţa rutieră doar teoretic46.000 de persoane decedate, începând cu 1990. Peste 2.500 de morţi

mort costă, în SUA, peste un milion de dolari", adaugă preşedintele AVAC.
Miniştrii dezbat siguranţa rutieră doar teoretic
46.000 de persoane decedate, începând cu 1990. Peste 2.500 de morţi anual, în urma a 7.000 de accidente grave. Acestea sunt consecinţele româneşti ale "flagelului epocii moderne", aşa cum sunt numite tragediile rutiere. În faţa evidenţei negre, statul răspunde cu programe "pe hârtie", chiar dacă Uniunea Europeană cere ca, până în 2010, numărul accidentelor fatale să scadă cu 50%.
La rărirea accidentelor pot contribui, potrivit lui Marian Nedelescu, şi controalele efectuate la administraţiile publice locale. "Banii din amenzi merg la mai-marii comunităţilor din teritoriu. Însă nu se ştie la ce sunt folosiţi", precizează preşedintele AVAC. El recomandă un control şi la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, despre care spune că "a cheltuit doar vreo 100 milioane de lei vechi din cele 110 miliarde disponibile, pentru despăgubirile victimelor de accidente cu autor necunoscut". Marian Nedelescu se plânge şi de activitatea Consiliului Interministerial de Siguranţă Rutieră. Compus, teoretic, din miniştrii transporturilor, internelor, justiţiei, sănătăţii, educaţiei, apărării, economiei şi finanţelor publice şi mediului, plus membrii Consiliului Local al Municipiului Bucureşti, CISR nu se întruneşte niciodată în formulă completă, conform preşedintelui AVAC. "Noi pe hârtie stăm bine, însă realitatea arată altcumva", punctează Marian Nedelescu. El spune despre guvernanţi că "manifestă dispreţ faţă de cauza noastră", şi îi acuză de iresponsabilitate. "La comemorarea din 18 noiembrie am trimis invitaţii pentru 100 de senatori şi 50 de deputaţi, însă nu a venit niciunul dintre ei", argumentează Marian Nedelescu.
"CSAT să se ocupe de accidentele rutiere"
Pentru diminuarea numărului şi gravităţii accidentelor de circulaţie, AVAC a întocmit un Program Naţional în 10 puncte, prin care speră să "sensibilizeze autorităţile". Primul punct al programului susţine "ridicarea siguranţei rutiere la nivel de politică de stat", miza fiind ca de pericolul de pe şosele să se ocupe Consiliul Suprem de Apărare a ţării. O altă problemă identificată de AVAC este reintegrarea socială a victimelor accidentelor sau a rudelor îndoliate. În acest sens, Marian Nedelescu a oferit exemplul familiilor celor care şi-au pierdut viaţa în timpul serviciului: "Statul oferă rudelor patru salarii medii pe economie, bani care nu înseamnă mai nimic". Asociaţia propune acordarea unei sume de 10.000 euro, într-o singură tranşă, în condiţiile în care accidentele de muncă provoacă 500 de decese în fiecare an. "Dacă înmulţim numărul morţilor cu suma pe care o cerem noi, rezultă cam cât un comision de fregată", glumeşte, amar, Marian Nedelescu. AVAC cere, de asemenea, introducerea unei ore de educaţie rutieră în programul săptămânal de învăţământ din şcoli şi licee, precum şi înfiinţarea unor instanţe judecătoreşti specializate în domeniul accidentelor rutiere.
"Nu este posibil ca nişte persoane care nu au nici măcar carnet de conducere să judece astfel de cazuri", a menţionat preşedintele Asociaţiei. Având în vedere şi decesele de care se fac vinovaţi aşa-numiţii "băieţi de bani gata", AVAC solicită ca plata despăgubirilor să revină celor în culpă, şi nu statului. Nici asistenţa medicală în cazul accidentelor nu este lăsată de-o parte de AVAC, care propune înfiinţarea unui sistem SMURD la nivel naţional. Nu în ultimul rând, preşedintele Marian Nedelescu cere amenzi mari pentru cei răspunzători de infrastructură.
"În mediile rurale se produc 60% din totalul accidentelor grave, pentru că există comune întregi fără semne de circulaţie", spune preşedintele AVAC. Totuşi, şi Capitala are probleme similare. "Din informaţiile noastre, primăria a acordat deja câteva amenzi celor de la Telefoane şi celor de la Gaze pentru gropile lăsate neastupate", a mai spus Marian Nedelescu. Celelalte puncte din programul AVAC privesc gradul de securitate al autovehiculelor, corupţia în rândul experţilor care stabilesc împrejurările producerii unui accident, transportul în comun şi, bineînţeles, starea drumurilor.
Nedelescu, accidentat de ambasadorul american
În anul 1987, Marian Nedelescu a fost el însuşi victima unui accident de circulaţie. "Atunci m-a izbit frontal maşina în care se afla ambasadorul Statelor Unite. M-am ales cu 17 copci pe cap şi cu numeroase sechele: piciorul stâng, mai scurt cu doi centimetri decât dreptul, aplatizarea palmelor şi altele", a dezvăluit preşedintele AVAC. Asociaţia numără 300 de persoane, toate victime directe sau indirecte ale "flagelului". "Încercăm să-i consiliem, să-i ajutăm în procese. Mai multe nu putem face", oftează Marian Nedelescu. După care mai dă glas unui regret: "Accidentele rutiere sunt principala cauză a mortalităţii în rândul tinerilor între 16 şi 24 de ani". În aceste cazuri, statisticile nu mint.
Importatorii auto, complet dezinteresaţi
"În România, nu există o politică la nivel naţional în privinţa prevenirii accidentelor de circulaţie. În Vest, spre exemplu, producătorii şi importatorii auto au responsabilităţi clare în această privinţă, fiind incluşi în strategii naţionale pe termen lung. La noi n-au nicio obligaţie, aşa că nu sunt deloc interesaţi de acest lucru. Ei fac bani, şi atât. Dacă importatorii ar dona măcar 1% din preţul de vânzare al fiecărei maşini, s-ar aduna anual o sumă importantă", explică Virgil Mihailovici, preşedintele Asociaţiei pentru Siguranţa Rutieră. El spune că a organizat 15 acţiuni de prevenire până acum, sprijinul venind din partea unor firme care nu au legătură cu domeniul auto. "Deşi câştigă milioane de euro pe an, importatorii nu vor să se implice în acest domeniu. La noi, statul nu a făcut nici măcar o lege atractivă a sponsorizării, ce să mai vorbim de vreo strategie?", ne-a declarat Virgil Mihailovici.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite