De la masina fara volan si pedale, care merge cu hidrogen - la concept-car cu ulei de floarea-soarelui
0Cum ar trebui sa arate, sau mai ales ce calitati se cer pentru un asemenea automobil? Raspunsul este simplu. Preferintele clientilor sunt determinante in decizia fabricantilor de a proiecta si
Cum ar trebui sa arate, sau mai ales ce calitati se cer pentru un asemenea automobil? Raspunsul este simplu. Preferintele clientilor sunt determinante in decizia fabricantilor de a proiecta si introduce in productie un nou model. Posibilitatile sunt practic nelimitate. Totusi, alaturi de design, masina ideala a inceputului de mileniu III, o combinatie intre un monovolum, o utilitara de mici dimensiuni si un 4X4, trebuie insotita de sisteme electronice de securitate, spun studiile de marketing. Pentru a asigura conducatorului o reactie rapida in fata diferitelor situatii neprevazute ce se pot ivi pe parcurs, se preconizeaza inlocuirea volanului cu un levier asemanator mansei avionului, care impins inainte va actiona acceleratia, tras inapoi va provoca franare, iar inclinat spre stanga sau spre dreapta, va comanda executarea virajelor. Un dispozitiv laser cuplat la indicatorul de viteza va permite evitarea accidentelor, atunci cand autovehiculele merg in coloana, emitand raze, care, lovindu-se de autovehiculele aflate la o anumita distanta, pun in functiune frana in mod automat. Piata echipamentelor electronice pentru autoturisme a explodat deja si se estimeaza ca, pana in 2010, 35 la suta din costul de fabricatie al unei masini va insemna partea ei electronica. Aplicatiile electronicii in industria de profil sunt de domeniul SF-ului. Spre exemplu, Peugeuot 607, limuzina grupului PSG, este, conform constructorilor, echipat aproape ca un Airbus de prima generatie. Noul Mercedes clasa E este echipat cu un sistem de franare electrohidraulica. Un senzor interpreteaza presiunea exercitata asupra pedalei de frana, trimite rezultatele calculatorului central, iar acesta repartizeaza franarea in mod echilibrat pe cele 4 roti. La Salonul de la Detroit, General Motors a anuntat ca lucreaza la veritabila masina a viitorului. GM HyWire va fi un autoturism fara volan, pedala sau motor clasic. Raspunzand semnalului dat de presedintele Bush intr-un discurs privind starea natiunii din martie 2003, in cursa pentru a pune bazele unei economii in care hidrogenul va lua locul combustibililor clasici, GM Hywire va fi echipat cu propulsie celulara cu hidrogen si va fi comandat integral electronic. O asemenea masina va fi disponibila peste 10 ani. Imaginatia producatorilor din domeniu pare inepuizabila. Ford a adus o masina concept U pe care o denumeste modelul T al viitorului. De ce? Raspunsul ne lamureste de la sine: motor cu combustie interna pe baza de hidrogen, "uns" cu ulei din seminte de floarea-soarelui, transmisie hibrida (electric-mecanic), interior reconfigurabil, cauciucuri intarite cu materiale rezultate din cereale...