Încă o jumătate de an de aşteptare la Automobile Craiova

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Investigaţiile declanşate de Bruxelles au eliminat şansele respectării calendarului intrării Ford la fosta uzină Daewoo Contractul cu Ford este încă un exemplu că ignorarea

Investigaţiile declanşate de Bruxelles au eliminat şansele respectării calendarului intrării Ford la fosta uzină Daewoo

Contractul cu Ford este încă un exemplu că ignorarea constrângerilor comunitare costă timp şi bani. Acum, autorităţile de la Bucureşti mizează pe "indulgenţa" Executivului european.

În ceaţa care acoperă privatizarea uzinei de automobile de la Craiova, săptămâna trecută a apărut primul element cât de cât clar - situaţia nu se va rezolva mai repede de o jumătate de an.

Acesta ar fi, în cazul cel mai bun, termenul în care Executivul european ar putea da un verdict la "investigaţia aprofundată privind un potenţial ajutor pentru privatizarea producătorului român de automobile".

UE, fără toleranţă

Aflat la Bucureşti, la sfârşitul săptămânii trecute, comisarul român la Bruxelles, Leonard Orban, a declarat că "în general, investigaţiile privind ajutoarele de stat durează până la 18 luni".

Şansele ca termenul să se reducă substanţial mai ţin doar de... receptivitatea Bruxelles-ului. Leonard Orban spune că a cerut autorităţilor europene să finalizeze procedurile "cu maximă operativitate", într-un interval de cinci-opt luni.

În aceeaşi zi, premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunţat: "Am avut discuţii telefonice cu comisarul european pentru concurenţă şi am solicitat ca procedurile să se îndeplinească în termene cât mai scurte". El s-a arătat dispus chiar să meargă la Bruxelles pentru a pleda în favoarea privatizării.

De reţinut însă avertismentul lui Leonard Orban: "Problemele de ajutor de stat nu pot fi rezolvate politic. Nu există toleranţă în acestă privinţă la nivelul Comisiei Europene".

Uzina mai merge "în virtutea inerţiei"

Contractul semnat cu Ford la jumătatea lunii septembrie nu mai are practic nicio şansă să se deruleze conform programului.

Contractul prevedea data de finalizare cel mai târziu sfârşitul la lunii ianuarie 2008, dar printre condiţiile de prefinalizare era stipulată emiterea de către Comisia Europeană a "Autorizării satisfăcătoare privind acordarea ajutorului de stat" (pentru care se acorda un termen de "trei luni de la data semnării", probabil luându-se în calcul o variantă politică).

De asemenea, de acordul CE depinde şi reluarea în parlament a dezbaterilor, întrerupte săptămâna trecută, la proiectul de lege privind privatizarea societăţii craiovene.

În acest moment, o echipă a "cumpărătorului" se află în uzină, dar doar pentru a supraveghea că nu se întâmplă schimbări majore în societate. În rest, deciziile curente se iau în continuare de către actuala echipă managerială "de stat".

"Avem contracte acoperitoare pentru 2008 pentru livrarea de cutii de viteze şi motoare către foste fabrici Daewoo, în special în Ucraina. Astfel, o jumătate de an, un an nu vom avea probleme", spune Valeriu Gârlea, directorul de comunicare al "Daewoo Automobile România". Nici şeful de sindicat, Ovidiu Cioroianu, nu este îngrijorat: "Uzina merge ca şi până acum, cei 4.000 de angajaţi au salariile acoperite".

>> Investigaţiile privind ajutoarele de stat durează până la 18 luni

Leonard Orban
comisar european pentru multilingvism

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite