Un jujeu pentru economia functionala
0La ora cand scriem aceste randuri, noua formula guvernamentala este gata sa iasa pe piata. Restructurarea si remanierea Executivului sunt, in primul rand, raspunsul autoritatilor de la Bucuresti la
La ora cand scriem aceste randuri, noua formula guvernamentala este gata sa iasa pe piata. Restructurarea si remanierea Executivului sunt, in primul rand, raspunsul autoritatilor de la Bucuresti la avertismentele expertilor de la Bruxelles, potrivit carora, daca se doreste sa se mai prinda trenul european in 2007, este obligatorie, intre altele, o reforma a administratiei publice. Si faptul ca restructurarea guvernamentala de care, pana mai ieri, se vorbea pe la colturi a fost confirmata la Snagov, spune mult despre operatiunea de imagine intentionata de cabinetul Nastase. Incepand chiar de astazi, departamentul dlui Dancu va incepe sa masoare efectele remanierii de la Bucuresti in ochii comisarului pentru extindere, Gunter Verheugen. Reducerea numarului de ministere la dimensiunile intalnite in statele europene, anvergura reorganizarii, dar si devansarea acesteia din toamna in vara, indica in mod clar criza de timp in care au intrat autoritatile. O astfel de miscare, oricat de spectaculoasa, realizata, sa zicem, prin septembrie, nu ar fi avut efectul scontat cu doar doua luni inaintea evaluarii progreselor in procesul aderarii statelor candidate la Uniunea Europeana. Daca Guvernul Nastase a miscat ceva prin remanierea decisa ieri se va vedea in noiembrie, odata cu publicarea raportului de tara. Daca in sus-zisul raport, Romania nu va purta, in sfarsit, ravnita eticheta de economie de piata functionala, putem spune ca reorganizarea chiar s-a facut "de florile marului", intr-o asemenea neagra perspectiva, integrarea in UE in 2007 devenind o himera. Din acest punct de vedere, reorganizarea guvernamentala este, paradoxal, cel mai usor pas de facut. La fel stau lucrurile si in ceea ce priveste adoptarea acquis-ului comunitar. Fara a prinde de veste, romanii se vor trezi ca legislatia este aidoma celei din Franta sau Italia. Si asta pentru ca, potrivit premierului, "nu ne putem permite sa ratam incheierea negocierilor de aderare la UE pana la sfarsitul lui 2004. Buba mare este in economie si o simpla trecere in revista a criteriilor de la Copenhaga care definesc statutul de economie de piata functionala si capacitatea de a face fata concurentei si fortelor de piata din interiorul Uniunii ar putea zadarnici orice speranta. De exemplu, chiar daca ar vrea cu cerul si pamantul sa demonstreze ca in Romania s-au facut progrese in ceea ce priveste intarirea disciplinei financiare, guvernantii n-ar putea sa prezinte decat niste acte normative care nu se prea aplica, pentru ca, vorba ministrului Tanasescu, "nu se mai plateste nimic". Acelasi lucru se poate spune si despre restructurarea sectorului energetic sau despre implementarea legii falimentului. Constient de aceste evidente ramaneri in urma in domeniul economiei reale, Guvernul Nastase incearca sa le contrabalanseze prin exercitii de imagine si intense eforturi diplomatice. Dupa razboiul din Irak, Comisia Europeana nu va fi rauvoitoare cu Romania, ci va fi doar corecta. Aceasta inseamna ca inchiderea val-vartej a capitolelor de negociere nu va mai fi suficienta. In ultima vreme, de altfel, cuvantul de ordine in referirile reprezentantilor UE cu privire la Romania nu mai este armonizare, ci implementare. Expertii UE vor sa vada ca setul de norme si standarde reprezentat de acquis-ul comunitar chiar se pune in practica. In replica la infiintarea unui megaminister al economiei, ei ar putea sa intrebe, de exemplu, daca Romania are pusa la punct logistica necesara masurarii lungimii si diametrului jujeului purtat de cainii care insotesc cirezile pe fondurile de vanatoare in conformitate cu normele europene. Sau s-ar putea interesa de stadiul defrisarilor de vii hibride (ilegale in Uniunea Europeana) ori de existenta personalului care se va ocupa cu interzicerea producerii de tuica in cazane ale populatiei, ori de stadiul interzicerii vaccinarii impotriva pestei porcine, directiva care a bulversat deja sectorul zootehnic. Pentru a putea raspunde la astfel de intrebari, Guvernului nu-i va mai fi suficient sa apeleze la serviciile unor firme de avocatura, cum a procedat, cica, pentru a obtine statutul de economie de piata din partea SUA...