Vor îngheţa băncile comisioanele la credite?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor va iniţia o lege care va stabili taxe nemodificabile şi dobânzi mai transparente Instituţiile de credit nu vor mai putea modifica dobânzile

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor va iniţia o lege care va stabili taxe nemodificabile şi dobânzi mai transparente

Instituţiile de credit nu vor mai putea modifica dobânzile şi comisioanele după bunul lor plac, în dezavantajul clienţilor.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va iniţia o lege care va impune stabilirea unor comisioane nemodificabile pe toată durata desfăşurării contractului de credit. Potrivit noilor reglementări, aşteptate să intre în vigoare la finalul verii, comisioanele se vor putea modifica doar în sensul diminuării sau eliminării lor şi în niciun caz în sensul majorării.

În plus, băncile vor fi obligate să stabilească o formulă clară şi transparentă de calcul al dobânzii variabile, reprezentată de dobânda de bază, la care se va adăuga o marjă nemodificabilă de profit.

"Băncile au abilitatea de aplica acest tip de dobândă, pe care îl practică toate instituţiile de credit în relaţia cu clienţii-persoane juridice", ne-a explicat Radu Graţian Gheţea, preşedintele Asociaţiei Române a Băncilor (ARB).

Noua modalitate de calcul vine în sprijinul celor care au dobânzi variabile în lei, legate de evoluţia indicelui ROBOR, care a crescut semnificativ în ultimele luni. În cazul împrumuturilor în valută, băncile vor putea păstra modalitatea actuală de calcul (EURIBOR/LIBOR + marja de profit) sau vor aplica dobânda de bază.

Regulile nu se aplică pentru creditele vechi

În plus, în cazul modificării dobânzii, banca este obligată să notifice clientul prin intermediul extrasului de cont care va fi trimis prin poştă sau ridicat de către client de la agenţie, în funcţie de opţiunea acestuia la momentul semnării contractului.

"Era momentul ca ANPC să stabilească dacă sunt respectate drepturile românilor care apelează la serviciile băncilor", a declarat Dan Voicu, preşedintele autorităţii. Având în vedere cadrul juridic din ţara noastră, potrivit căruia legile nu pot fi aplicate retroactiv, doar contractele de credit semnate după intarea în vigoare a legii vor intra sub incidenţa acesteia.

Totuşi, aceştia pot depune plângeri la ANPC, care va aplica, acolo unde este cazul, amenzi, urmând să se adreseze în instanţă pentru nerespectarea drepturilor stipulate în contractul de credit. În plus, este discutată introducerea unui Cod de Bune practici în domeniul bancar, deşi problemele întâlnite la ghişeu nu pot fi realizate decât prin profesionalizarea personalului de către fiecare bancă în parte.

Amenzi pentru 14 bănci

În decursul ultimelor luni, Autoritatea a verificat peste 20 de instituţii de credit din ţara noastră, dintre care 14 au fost sancţionate cu amenzi în valoare de 150.000 lei pentru încălcarea drepturilor consumatorilor.

Acestea sunt Banca Românească, Volksbank, Credit Europe Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, BRD, OTP Bank, Libra Bank şi Banca Comercială Carpatică, la care se adaugă alte cinci bănci care au contestat procesul-verbal în justiţie (BCR, ABN-AMRO, UniCredit-Ţiriac Bank, CEC şi Bancpost).

Cele mai importante nereguli sesizate de ANPC sunt introducerea de comisioane pe parcursul relaţiei contractuale, perceperea unor tarife disproporţionale pentru eliberarea scrisorilor de refinanţare, înregistrarea clienţilor la Biroul de Credit, din vina funcţionarilor bancari şi fără a fi notificaţi, deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor pubicitare şi comportamentul abuziv al personalului, care prezenta un limbaj grosolan şi refuza să preia reclamaţiile.

"Următoarea ţintă a controalelor vor fi instituţiile financiare nebancare (IFN). Avem reclamaţii şi vom începe controalele în vara aceasta", spune preşedintele ANPC.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite