Cu sau fără franşiză în asigurările auto?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Companiile au început să piardă clienţi după ce au obligat asiguraţii să suporte o parte din pagubă Franşiza auto reprezintă o parte din daună pe care o acoperă asiguratul.

Companiile au început să piardă clienţi după ce au obligat asiguraţii să suporte o parte din pagubă

Franşiza auto reprezintă o parte din daună pe care o acoperă asiguratul. Prezenţa acesteia în componenţa unei poliţe, aşa cum s-a manifestat anul trecut în portofoliile unor asigurători, este în prezent opţională, pentru a răspunde disponibilităţii clienţilor.

Surse din piaţă susţin că marile companii (Allianz-Ţiriac, Generali), care au obligat clienţii la plata unei franşize pentru fiecare poliţă Casco, pierd clienţi. Jucătorii nu confirmă acest lucru, deşi se acceptă faptul că cei care nu doresc franşiză plătesc cu mult mai mult pe o poliţă. Franşiza reprezintă partea din daună care rămâne în sarcina asiguratului şi nu se despăgubeşte de către societatea de asigurare. Aceasta se stabileşte procentual din suma asigurată sau din daună, sau ca o sumă fixă raportată la fiecare daună, iar cu cât franşiza este mai mare, cu atât scade prima de asigurare.

"Tendinţa şi viitorul sunt cu franşiză şi, mai devreme sau mai târziu, aşa va fi în cazul tuturor companiilor. Scopul acestei franşize este acela de a responsabiliza asiguratul şi a-l determina să fie grijuliu cu bunurile sale, chiar dacă acestea sunt asigurate", spune Gheorghe Grad, director general SRBA Broker de Asigurare-Reasigurare.

În Europa, după implementarea franşizei obligatorii, numărul dosarelor de daună s-a redus cu 10%. "Dacă vă uitaţi la noi pe stradă, veţi observa că toate maşinile arată impecabil, adică nelovite. Dacă ieşiţi din ţară, indiferent în ce ţară veţi merge, veţi observa că majoritatea maşinilor sunt julite.

Asta nu înseamnă că nu au Casco, ci că au franşiză şi că nu îşi permit să le vopsească pentru fiecare zgârietură, că de fiecare dată când deschid un dosar de daună Casco, trebuie să plătească şi ei ceva din dauna respectivă", mai adaugă Grad. În opinia acestuia, scopul franşizei nu este ca asigurătorul să aibă costuri mici, ci să gestioneze eficient daunele şi să facă profit, fără a fi nevoit să majoreze în permanenţă tarifele de primă.

Campanie de promovare a poliţelor fără franşiză

Companiile încep să promoveze poliţele cu franşiză. Ardaf, de exemplu, a lansat în aprilie campania de promovare a produsului Loccasco, care reprezintă un pachet ce include asigurare la jumătate de preţ pentru locuinţă pentru risc de catastrofă şi asigurare Casco fără franşiză, cu o reducere de 10%. Reprezentanţii companiei nu au dorit, însă, să menţioneze ce aşteptări au pe acest segment. Majoritatea companiilor româneşti acceptă să vândă poliţe fără a cere asiguratului să acopere o parte din daune, însă introducerea unei franşize de circa 150 euro ar reduce numărul anual de daune denunţate.

"Generalizarea asigurărilor Casco cu franşiză la nivelul întregii pieţe româneşti este doar o problemă de timp. Anul trecut erau doar trei asigurători care practicau obligatoriu franşiză pentru poliţele încheiate cu persoanele fizice, acum sunt doar trei din primii zece care nu o practică", susţin oficialii Generali Asigurări.

Avantajele unei poliţe în care plăteşte şi asiguratul

Produsul Generali, lansat în a doua jumătate a lunii iunie 2007, a fost destinat pentru a încuraja conducătorii auto prudenţi şi responsabili. "Practic, diferenţa de primă generată de tarif în favoarea asiguratului acoperă şi chiar depăşeşte valoarea franşizei minime, asiguratul ieşind cu un bilanţ pozitiv în cazul înregistrării unei singure daune pe parcursul anului de asigurare", susţine Radu Ionescu, Product Manager Non-Life Insurance Department Generali Asigurări.

Unul dintre avantajele oferite de companie clienţilor este plata despăgubirii în baza asigurării Casco. Despăgubirea se face fără aplicarea franşizei în cazurile în care dauna este cauzată în exclusivitate de terţe persoane, iar asiguratul Casco-Generali are dreptul la primirea unei despăgubiri în baza asigurării obligatorii RCA încheiată de terţul vinovat. În plus, crescând grija faţă de bunul asigurat, proprietarul se protejează pe el însuşi împotriva timpului pierdut inevitabil la poliţie, la asigurător (pentru constatarea daunelor), la service (pentru reparaţie şi până la intrarea în reparaţie).

"Dacă vrem să realizăm performanţe pe piaţa asigurărilor auto, avem la dispoziţie trei pârghii importante, şi anume controlul asupra daunalităţii, mai exact, al cheltuielilor cu despăgubirile; franşiza, cu rol esenţial în responsabilizarea asiguratului, precum şi tarifele de primă", consideră şi Cristian Constantinescu, preşedintele UNSAR.

PIAŢA CASCO, ÎN CIFRE

1,25 miliarde de euro reprezintă valoarea subscrierilor realizate din asigurări auto (CASCO, RCA şi Carte Verde) pe parcursul anului 2007 de companiile de asigurări ce activează pe piaţa de profil.

În anul 2007, concentrarea pieţei între primele competitoare arată că peste 93% din totalul primelor brute subscrise pe segmentul auto sunt deţinute de primele 10 companii de profil.

Daunele pe acest segment al asigurărilor s-au ridicat, în anul 2007 la circa 750,89 milioane de euro.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite