Cine scoate bani din criză

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cei care au investit în restaurante cu autoservire, în farmacii şi în industria alimentară trăiesc şi acum pe picior mare. Cei mai inspiraţi patroni de restaurante au schimbat „strategia” după venirea crizei. Unii au renunţat la chelneri şi au introdus sistemul „împinge tava”.

Restaurantul Theatro din Iaşi foloseşte chiar criza pentru a-şi face reclamă. El le oferă clienţilor un „meniu de criză”, în valoare de 12 lei. „La noi vin în general oameni cam strâmtoraţi.

Meniul conţine o ciorbă sau un aperitiv şi felul doi”, a declarat Georgiana Mangalagiu, administratorul restaurantului Theatro.

„Meniul de criză” variază de la o zi la alta şi cuprinde atât preparate din bucătăria tradiţională românească, cât şi din cea internaţională. Cel puţin o dată pe săptămână, clienţii pot comanda cordon bleu sau bruschetti.

„Cer în fiecare zi meniul de criză, pentru că are un preţ rezonabil şi-mi dă posibilitatea să fac şi ceva economii”, a mărturisit Zoltan Dusch, un client care vine de cinci ori pe săptămână la Restaurantul Theatro.

Mâncarea ieftină nu dă greş

În aceste luni, restaurantele cu autoservire sunt şi ele foarte căutate. Zilnic, zeci de băcăuani  cheltuie minim zece lei la un restaurant de tip „împinge tava”. „Este mult mai convenabil să ne luăm mâncarea de aici.

Este făcută «ca la mama acasă» şi ne scuteşte şi de timpul pierdut la bucătărie“, ne-a spus băcăuanca Maria Iorgu. Singura problemă de care s-au lovit cei care administrează astfel de afaceri este cea a orelor de masă.

Dacă înainte de criză băcăuanii erau obişnuiţi să ia masa în jurul prânzului, acum aceştia vin la restaurant după ora 14.00. Angajaţii restaurantelor cred că acum clienţii nu îşi mai iau pauză de masă în jurul prânzului, de frică să nu fie „luaţi la ochi” de şefi, aşa că vin şi mănâncă după terminarea programului.

1.200 de clienţi pe zi

La rândul lor, administratorii celor 6 localuri de tip “împinge tava”, deschise în Suceava în ultimii ani, se laudă că afacerea le merge ca pe roate, în condiţiile în care multe firme din alte domenii de activitate se străduiesc să supravieţuiască crizei financiare.

Formula reuşitei, spun patronii, sunt preţurile de patru ori mai mici decât cele dintr-un restaurant normal. Spre exemplu, la restaurantele de tip fast-food Nick& Nick, masa de prânz nu costă mai mult de 16 lei.

Şi cantinele sunt asaltate de clienţi. Motivul este acelaşi. La cantina Universităţii „Ştefan cel Mare” o masă de prânz compusă din două feluri de mâncare plus desert costă maxim 10 lei.

„Meniul se schimbă zilnic şi avem cam 5-6 feluri de ciorbă şi alte 12-14 combinaţii pentru felul doi. Vin zilnic, în medie, cam 1.200 de oameni, majoritatea studenţi. Cantina este deschisă de luni până vineri, între orele 12.00-20.00”, a precizat Aurel Burciu, prorector al Universităţii Suceava.

Farmaciile merg bine

Şi patronii de farmacii trec în aceste luni printr-o perioadă de prosperitate. „Oamenii vor avea mereu nevoie de medicamente pentru a-şi trata bolile cauzate de mâncarea nesănătoasă şi de sărăcie”, a precizat Gheorghe Pleşu, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din Iaşi. Este drept, un an element care avantajează farmaciştii ar fi eliminarea plafoanelor pentru medicamente compensate.

Paradoxal, şi agricultura este unul dintre domeniile care ar putea merge bine anul acesta. „Chiar şi în contextul alocării a 1,4 % din PIB pentru agricultură, va fi un an bun. Dacă se obţine mai mult, cu atât mai bine.

Dacă merge bine, agricultura poate suţine şi industria alimentară, şi tot ce este legat de ea: producători de alimente, magazine”, a precizat Cristian Delibaş, şeful Direcţiei de Agricultură şi Dezvoltare Rurală Botoşani.

Ce afaceri facem pe timp de criză

Restaurante de tip  autoservire
Restaurante cu „meniu de criză”
Deschiderea unei farmacii
Saloanele de  înfrumuseţare
Culturile agricole
Spaţiile de joacă  pentru copii

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite