GHEORGHE POPESCU: „Toţi românii care au plătit taxa de poluare vor primi 30% înapoi”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

PĂRERE Gheorghe Popescu, şeful Administraţiei Fondului de Mediu şi şeful comitetului de lucru pentru modificarea taxei de poluare, spune că aceasta trebuie modificată urgent dacă vrem să scăpăm de infrigment. Şeful AFM explică pentru „Adevărul”, cum vor plăti românii taxa de poluare pentru maşinile toate maşinile second-hand.


Când aţi venit în 2010, erau 1,8 miliarde de lei la Fondul de Mediu. Cât la sută din fondul de mediu aţi cheltuit până acum?


Pentru toate proiectele pe care le avem pentru protecţia mediului s-au cheltuit 1,3 miliarde de lei. Dar anul acesta au venit din nou bani la buget, aşa că avem din nou bani pentru proiecte. Toată proiecţia pe fonduri până în 2013 este aşezată pe proiecte contractate- Rabla, spaţii verzi, Casa Verde.


O mare parte din banii de la Fondul de Mediu provin din taxa de poluare. Care e stadiul proiectului pentru impunerea unei taxe pentru toate autovehiculele second- hand din România, indiferent de unde provin?

E o discuţie care continuă pentru taxa de poluare. Va trebui găsită o soluţie. Nu poate fi scos autovehiculul din zona de plată a taxei, este cel mai direct şi cel mai vizibil poluator. Dacă cineva susţine că trebuie să plătească cel care foloseşte punga de plastic pentru că o vedem pe câmp, dar nu otrăveşte, dar are nişte efecte indirecte, atunci trebuie să plătească şi cel cu autovehiculul.

Potrivit proiectului de ordonanţă pentru taxa auto, dacă avem două maşini vechi de 10 ani, iar proprietarul uneia dintre ele hotăreşte să vândă se va plăti taxa numai pentru una, deşi amândouă vor polua la fel de mult. Diferenţa este că pentru una se vor încasa bani. Nu este discriminare?

Noi n-am vrut să se întâmple aşa. Ordonanţa veche aşa era: nu plătea nici ăla, nici ala. Dar în momentul în care a început să se aducă maşini vechi de afară în parcul românesc, atunci s-a gândit o ordonanţă care de fapt a fost în permanenţă monitorizată de Comisiaa Europeană.
Noi avem acceptul lor. Iar în hotărârea Curţii Europene de Justiţie, că de aici plecăm de fapt, se spune clar că Comisia Europeană este de acord cu punctul de vedere al României. Doar că instituţia europeană, ţinând cont de o propunere a Cehiei şi a nu ştiu mai cine pe acolo, a ajuns la altă concluzie. Şi atunci ei ne-au indicat clar şi ne-au spus să rezolvăm această problemă pentru că altfel intrăm în infrigment dacă nu eliminăm această discriminare indirectă. Adică, piaţa second-hand din România să fie tratată la fel cu cea din străinătate. Dacă se vinde o maşină de afară care n-a plătit taxă plăteşte taxă, dacă se vinde o maşină din România plăteşte taxă.


Dacă taxa de poluare se va reduce cu 30% aşa cum prevede varianta discutată la Guvern se va reduce şi fondul pentru programul Rabla?
Vă spun de la început că tot ce s-a discutat sunt nişte principii, nişte variante, nu este nimic stabilit. Nu se va reduce pentru că acea restituire de 30% va fi compensată cu cei care intra în sistem prin plata maşinilor second hand care sunt mai vechi de 2007.

Domnul ministru Laszlo declarat recent că vor primi 30% din taxa de poluare numai cei care au plătit-o începând din decembrie 2010 după adoptarea ordonanței, când cuantumul a fost mărit cu peste 40%. Nu avem aici o nouă discriminare?

 Eu nu ştiu ce a declarat domnul ministru! Toţi cei care au plătit taxe conform ordonanţei 50/2008 vor primi 30% înapoi! Dacă taxa pe care au plătit-o este mai mare decâ cea pe care am stabilit-o acum prin reducerea de 30%, atunci ei vor primi diferenţa.

Toata lumea va primi banii? Domnul ministru nu a spus asa!
Haideţi să nu comentăm declaraţia ministrului. Vorbiţi cu mine sau cu domnul ministru? Luaţi-l pe domnul ministru la o discuţie separată şi vedeţi ce vă spune el.  Eu vă spun ce vizează acest proiect de ordonanţă. În viziunea acestui grup de lucru, care s-a ocupat de modificarea taxei de poluare şi pe care l-am condus, aceasta am gândit: toată lumea care vine din 2008 cu taxa mai mare decât cea pe care am prevăzut-o noi acum să-şi primească diferenţa. Repet încă o dată, este o variantă de lucru.

Aţi estimat un buget pentru restituirea banilor celor care au plătit mai mult?

Nicio problemă! Acest 30% va fi chiar depăşit prin ceea ce înseamnă  lărgirea bazei prin vânzarea maşinilor dinainte de 2007. Vă daţi seama că nu lucrăm fără să avem nişte garanţii. Nu ne-o facem noi singuri!

Existau nişte propuneri ca taxarea maşinilor, indiferent că sunt second-hand sau noi, să se facă după acelaşi sistem. Este posibil în condiţiile actuale?

E o chestiune de politică, de asumare politică la nivel de Guvern. Noi am ales varianta primei înmatriculări. E şi asta o variantă: să o plătească toată lumea. O fi bună şi asta. În lume, funcţionează ambele variante. De exemplu, în Danemarca funcţionează sistemul nostru. Dar nici un danez nu s-a dus să reclame la Curte, pentru că a zis „eu sunt danez şi nu-mi convine să vină toate hârburile din afară în ţara mea”. Pe noi nu ne interesează lucrurile astea, noi mergem repede la judecată.

Din ce spuneţi la noi este o problemă de mentalitate?

Păi cum ne explicăm că foarte multe situaţii de pre-infrigment- atenţionări, notificări- au fost făcute în baza unor reclamaţii venite de la români, nu ca a venit Comisia europeana sa vada ce am facut noi. Eu am Rabla la tractoare suspendată de anul trecut din cauza unei reclamaţii a unei firme din România, care a considerat că e neîndreptăţită că n-a îndeplinit nişte condiţii ca să-şi depună dosarul la noi.

image
Imagine de arhivă

Curriculum Vitae

Gheorghe Popescu, 57 de ani, este la bază economist. A absolvit Facultatea de Finanţe – Contabilitate din cadrul Universităţii Al. I. Cuza din Iaşi în 1978. A fost numit la Adminsitraţia Fondului de Mediu în februarie 2010. Înainte, între 2005 şi 2009, a fost şeful Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe, unde l-a avut ca şef pe actualul ministru al Mediului, Laszlo Borbely. Cea mai mare parte a carierei a fost la Piatra Neamţ, unde a fost inclusiv viceprimar.

În ce stadiu e taxa de poluare

Guvernul a amânat hotărârea privind modul în care se va lua taxa auto. Iniţial, reprezentanţii Guvernului au spus că taxa auto va intra în vigoare de la 1 iulie, dar pentru că parlamentarii au intrat in vacanţă data a fost amânată. Proiectul de lege postat pe site-ul Ministerului Mediului prevede că proprietarii de autovehicule care au plătit taxa de poluare în acest an vor primi înapoi 30% din valoarea acesteia, imediat după ce Guvernul va adopta ordonanţa de urgenţă privind modificărea taxei. În această situaţie se află câteva mii de persoane, care au plătit taxa de poluare din decembrie 2010 şi până în prezent.
Decizia de modificare a taxei de poluare vine după ce Curtea de Justiţie a Comunităţilor Europene (CJUE) a arătat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislaţia Uniunii Europene întrucât produce un dezavantaj la vânzarea maşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României. Din acest motiv România riscă sancţiuni sancţiuni financiare din partea Uniunii Europene, în urma declanşării unei posibile proceduri de infringement.  şi numeroase alte procese cu proprietarii de maşini, inclusiv cu cei care au pierdut iniţial în instanţă, dacă nu modifică urgent taxa auto şi nu restituie din sumele plătite. În prezent, pe rolul instanţelor de judecată se află peste 40.000 dosare privind taxa auto.



Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite