150.000 de români au intrat în şomaj tehnic
0Cei mai mulţi stau acasă din cauza problemelor de la Uzinele Dacia, în pauză pentru a cincea oară. Până pe 9 februarie, industria auto din România este paralizată. Şi alte companii îşi ţin angajaţii în stand-by.
Aproape 150.000 de români, angajaţi în industria auto la Dacia sau la furnizorii producătorului auto din ţară, au intrat de ieri în şomaj tehnic şi nu se vor întoarce la lucru mai devreme de 9 februarie, ne-a declarat Ion Iordache, vicepreşedintele Sindicatului Automobile Dacia.
Pentru prima oară, furnizorii de echipamente Dacia sunt, astfel, loviţi direct de criza financiară prin care trece producătorul auto şi opresc lucrul pe toată durata şomajului tehnic instalat la Dacia.
La Dacia lucrează circa 13.000 de oameni, din care 9.000 vor sta acasă în următoarele două săptămâni, când vor fi plătiţi cu 85% din salariu. De exemplu, Subansamble Auto Piteşti trece în şomaj 3.000 de oameni, Leoni - 2007, Johnson Control - 1.600.
Uzina de la Mioveni a mai fost închisă în perioadele 30-31 octombrie, 13-14 noiembrie, 20 noiembrie - 7 decembrie 2008 şi 11 decembrie 2008 - 11 ianuarie 2009, astfel că anul acesta nu s-a lucrat decât zece zile.
Alţi câţiva mii de români din alte industrii sunt afectaţi de criza financiară severă care a lovit ţara noastră de la începutul acestui an.
Din februarie se lucrează
Potrivit viceliderului sindical de la Dacia, şomajul tehnic care se va încheia pe 9 februarie va fi urmat de trei săptămâni de lucru, până la sfârşitul lunii.
„Despre luna martie nu ştim nimic. Dacă programul Rabla va merge bine, salariaţii se vor întoarce la lucru. Dacă nu, există varianta concedierii uneia dintre cele trei echipe de lucru”, a explicat liderul sindical de la Dacia.
Programul Rabla, de casare a maşinilor vechi şi de stimulare a achiziţiei celor noi, va fi demarat de la 1 februarie, pentru maşinile mai vechi de zece ani. Prima de casare se ridică la 3.800 de lei, la care se adaugă diversele discounturi ale dealerilor. Se estimează că există în România există cel puţin 1,6 milioane de posesori de Dacii mai vechi de 20 de ani.
Concedierea, următoarea măsură
Potrivit lui Iordache, în decembrie şi ianuarie au fost concediaţi de la Dacia aproape 900 de salariaţi dintre cei angajaţi cu contracte pe perioadă determinată.
Francois Fourmont, directorul general de la Dacia, a explicat că producătorul ar putea apela la concedierea uneia din cele trei echipe de lucru, dacă reculul pieţei noi va continua la fel de puternic. În urma acestei măsuri, ar putea fi concediaţi 3.000 de oameni.
Dacia ar fi trebuit să ajungă anul acesta la o producţie de 400.000 de unităţi, însă va realiza în cel mai fericit caz doar jumătate din această ţintă, adică 200.000 de maşini.
Şomaj şi în alte industrii
La Caraş-Severin, peste 500 de salariaţi sunt obligaţi să-şi caute un alt loc de muncă sau să rămână acasă, printre aceştia fiind şi angajaţi ai TMK Reşiţa.
În zona Moldova, aproape 2.000 de oameni şi-ar putea pierde locurile de muncă, în special din companiile din domeniul construcţiilor.
Nici la IAR Ghimbav nu se lucrează, iar cei 1.000 de angajaţi sunt aşteptaţi la muncă pe 2 februarie, deşi nu există comenzi pentru luna martie.
Declanşat pe 1 decembrie, şomajul tehnic al celor 2.000 de angajaţi ai combinatului Azomureş se menţine, până pe 1 februarie.