Va găsi Radu Berceanu directori mai ieftini?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După ce a destituit 24 de manageri afirmând că au salarii prea mari, ministrul Transporturilor a oferit doritorilor 4.800 de lei lunar. Valul de destituiri din Ministerul Transporturilor lasă în urmă zeci de posturi de conducere greu de ocupat de manageri competenţi şi prost plătiţi.

Vestea că ministrul Radu Berceanu îi va destitui pe cei 24 de directori ai companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor i-a surprins atât pe cei în cauză, cât şi pe specialiştii în managementul resurselor umane.Este, într-adevăr, spectaculos să dai afară şefii unor societăţi ca Metrorex, CFR, TAROM sau Compania de Autostrăzi, dar motivul invocat de Berceanu i-a dezamăgit pe cei mai mulţi.

“Decizia mea este justificată deoarece aceşti directori au salarii de sute de milioane pe lună, în timp ce ministrul are un salariu puţin peste 40 milioane de lei pe lună”, a spus Berceanu. Altfel spus, nu o eventuală incompetenţă a managerilor în cauză era problema, ci faptul că aceştia ridică salarii mai mari decât ministrul însuşi.

Nu există politici privind salarizarea

Dincolo de controversele astfel create, am încercat să aflăm ce atribuţii are de îndeplinit o persoană care conduce o companie de ordinul miliardelor de euro, cu mii de angajaţi şi bugete anuale de sute de milioane de euro pentru a-şi merita lefurile.

Opiniile specialiştilor converg către ideea că pentru un astfel de post nu e în niciun caz suficientă suma de 4.800 de lei, plafonul maxim de salarizare anunţat de şeful noului Guvern. Adrian Stanciu, consultant în resurse umane, consideră că cea mai mare problemă a acestor companii, ca CFR, Tarom sau Compania Naţională de Autostrăzi, este lipsa unei politici clare de salarizare. “Orice firmă care se respectă face o analiză a postului de manager, apelând la companii specializate.

Experţii ţin cont de criterii clare, cum ar fi bugetul pe care managerul urmează să îl administreze, gradul de dificultate a postului, care este dat de responsabilitate etc.”, explică Stanciu. Potrivit acestuia, decizia Cabinetului Boc de a reduce salariile  managerilor companiilor de stat şi a celor din agenţiile guvernamentale la maximum 4.800 de lei este una populistă.

„Directorii trebuie să aibe venituri europene“

“Nu mă pricep la CFR Marfă sau la CFR Călători, dar vă pot da exemplul Romatsa, care, prin responsabilitatea imensă de a asigura siguranţa traficului aerian, trebuie comparată cu firme similare din străinătate. Dacă nu îl plăteşti pe managerul Romatsa cu fix aceiaşi bani pe care îi câştigă directorul general al unei companii similare din Europa, acesta va pleca în străinătate.

E un job strict tehnic. Când răspunzi de viaţa a milioane de oameni, nu poţi câştiga doar 1.500 de euro”, conchide consultantul de resurse umane. Directorii care se regăsesc pe lista neagră a disponibilizărilor ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, se abţin deocamdată să comenteze decizia şefului lor.

Managerii nu comentează

Alexandru Noapteş, directorul general al CFR Călători, care are un salariu de 18.750 de lei pe lună, consideră că decizia ministrului Berceanu de a-l da afară pentru că avea “venituri nesimţite” nu trebuie discutată.“Este decizia domnului Berceanu şi nu o comentez”. Nici Liviu Bobar, directorul general al CFR Marfă, nu a comentat pe marginea deciziei ministrului Transporturilor, însă a vorbit despre responsabilităţile sale.

“Eu sunt responsabil de tot ce se întâmplă în CFR Marfă. Gestionez un buget de 500 de milioane de euro şi peste 23.000 de angajaţi. Dacă este să comparaţi salariul meu cu media veniturilor pe economie, atunci da, este mare”, a spus Liviu Bobar.

Confuzie totală în companii

Cu toate că Berceanu anunţase public, ca pe o măsură fermă, destituirea celor 24 de directori, cei în cauză au continuat să vină la serviciu. Deocamdată, după cum ne-au declarat, nu au primit nicio înştiinţare oficială cu privire la demiterea lor, astfel că nu ­şi-au părăsit posturile.

Cei mai mulţi dintre ei nu au fost în măsură să ne spună dacă mai sunt sau nu angajaţi ai respectivelor companii. Dar nici baza juridică prin care vor fi eliberaţi din funcţii nu e tocmai clară, dimensiunea salariului nefiind un motiv solid.

Reamintim că majoritatea directorilor de companii aflate în subordinea Ministerului Transporturilor au fost numiţi în anul 2005, iar unii ocupă respectivele funcţii chiar dinaintea acelui an. În această perioadă, Radu Berceanu a mai fost ministru şi nu şi-a exprimat indignarea faţă de salariile şefilor de companii pe care acum îi înfierează.

image

Decizia mea este justificată deoarece nesimţirea a ajuns mult prea departe, având în vedere că aceşti directori câştigă salarii de sute de milioane pe lună, iar ministrul are un salariu de peste 40 milioane de lei

image



Radu Berceanu, ministrul Transporturilor

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite