Un chiştoc şi o casetă video pot lămuri misterul deraierii
0
Prima ipoteză este cea a neglijenţei angajaţilor CFR, însă nici acarul Florin Vlad nu a scăpat de acuzaţii. Procurorii au început urmărirea penală împotriva acarului Florin Vlad, dar şi împotriva angajaţilor CFR care se ocupă de întreţinerea tronsonului Craiova-Caracal.
Vasile Nicolae, şeful Districtului Banu Mărăcine, împreună cu Ştefan Vilara, angajat al Districtului şi cel care a făcut verificarea tronsonului respectiv cu o zi înainte, însoţiţi de Victor Frăsinoi, directorul regionalei CFR, au fost aduşi luni, în jurul prânzului, la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova pentru audieri.
Anchetatorii spun că au ridicat de la faţa locului mai multe probe care ar putea să-i ducă la cauzele care au determinat producerea accidentului feroviar din localitatea doljeană Cârcea.
Pe lângă amprentele de pe bucăţile de şină, anchetatorii au găsit un chiştoc de ţigară aflat în apropierea şuruburilor rupte. Specialişti de la Ministerul Transporturilor au venit, de ieri, la Craiova pentru a expertiza din punct de vedere tehnic locul accidentului.
Neglijenţa angajaţilor CFR?
Cea mai viabilă ipoteză pe care procurorii o iau în calcul este îndeplinirea defectuoasă a sarcinilor de serviciu de către angajaţii CFR de la Secţia Caracal - Banu Mărăcine. Echipa care a efectuat lucrări pe tronsonul de cale ferată în zona localităţii Cârcea a fost audiată deja. Potrivit unor surse din anchetă, muncitorii CFR au băgat piatră sub şine şi nu ar fi strâns şuruburile bine. Din cauza trepidaţiilor produse de trenurile care au circulat pe respectivul tronson, şuruburile s-au slăbit şi, în final, au cedat.
Mai mult, oamenii legii spun că săptămâna trecută un vagon special, care măsoară şi filmează defecţiunile pe toată linia, a făcut verificări pe tronsonul de cale ferată de la Severin la Bucureşti. Anchetatorii aşteptau ieri CD-ul cu aceste imagini, pentru a se viziona porţiunea de la Cârcea.
Prea mulţi kilometri de verificat
Şeful Diviziei de Linii CFR Craiova, Radu Fetoiu, susţine că un angajat verifică zi de zi dacă sunt probleme la şine. Unii dintre angajaţii CFR care au lucrat ieri la degajarea căii ferate spuneau că e greu să se respecte această normă şi că verificările nu se fac în fiecare zi, pentru că sunt mulţi kilometri de parcurs pe jos.
„O anchetă grea“
Reprezentanţii Poliţiei Transporturi Feroviare Craiova spun că, din probele adunate până acum, nu ar reieşi că este vorba de un act intenţionat. „Nu se conturează un probatoriu care să demonstreze vinovăţia unei persoane”, susţine Ion Ţîrdă, şeful Biroului Poliţiei (TF). „Este o anchetă grea. Toată evidenţa tronsonului respectiv se verifică, sunt audiaţi toţi angajaţii care au avut cea mai vagă tangenţă cu această zonă. Există un suspect principal, dar până nu avem probe materiale, acesta nu poate fi incriminat de ceva”, au declarat ieri-dimineaţă anchetatorii.
Procurorul de caz a considerat că se poate declara începerea urmăririi penale în funcţie de probele administrate, împotriva principalului suspect, Florin Vlad, de 53 de ani. Acesta a fost impiegat până în 2004. Apoi, retrogradat şi în prezent figurează ca salariat la Divizia de linii CFR Caracal, ca muncitor necalificat. Nu a mai venit însă la serviciu de patru luni.

Traficul feroviar este încă afectat de surparea terasamentului
în zona localităţii clujene Boju
După audieri, Vlad a fost lăsat liber. „Suspectul principal va fi reaudiat. Nu excludem şi alte ipoteze cum ar fi defecţiuni ale materialului rulant sau neglijenţa lucrătorilor CFR”, a declarat procurorul Ionel Grigorie, purtător de cuvânt al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Craiova.
Heirup pentru deblocarea căii ferate
Echipele de muncitori au lucrat, ieri, toată ziua, pentru a reface terasamentul, şinele şi pentru a monta cei patru stâlpi de înaltă tensiune distruşi, în Boju, zona în care a deraiat, luni, un marfar aparţinând firmei Unifertrans. Şapte vagoane-cisternă pline cu câte 50 de tone de motorină s-au prăbuşit într-o râpă, la doi kilometri de casele oamenilor din Boju.
Directorul general al Regionalei CFR Cluj, Gheorghe Şurubaru, a susţinut, ieri, că se fac eforturi pentru reluarea traficului feroviar. „Cu siguranţă, de marţi seară se va putea circula pe un fir, iar în următoarele zile, şi pe celălalt”, a menţionat Şurubaru.
Ancheta cu privire la cauzele producerii accidentului feroviar este în desfăşurare. „Vom şti mai multe despre aceste cauze abia peste câteva zile”, a spus Şurubaru.
Acarul, de negăsit

Florin Vlad (foto), principalul suspect în cazul accidentului feroviar de la Cârcea, nu a mai fost văzut din după-amiaza zilei de luni, atunci când a stat de vorbă cu anchetatorii în apartamentul său.
Unii dintre prietenii lui au încercat să pătrundă în apartamentul bărbatului, să vadă dacă mai trăieşte. Mişu Toboş (45 de ani) a ajuns pe mâna poliţiei după ce a intrat în locuinţa lui Vlad prin geamul de la baie. „M-am gândit că l-oi găsi fără suflare în pat sau legat de vreun ştreang. În loc să fac un bine, m-am trezit luat de poliţişti. Era vraişte în toate cele trei camere“.
Cum pot fi obţinute despăgubiri
Regulamentul de Transport pe Căile Ferate, prin Ordonanţa nr. 7 din 20 ianuarie 2005, prevede despăgubirea călătorilor în cazul accidentelor de genul celui petrecut în noaptea de duminică spre luni, în judeţul Dolj, când trenul accelerat Timişoara-Bucureşti a deraiat.
Pentru a obţine despăgubirea materială, călătorii care au fost în acest tren trebuie, în termen de 30 de zile, să înainteze o solicitare, la care se ataşează biletul, către regionala care a emis legitimaţia de călătorie. „Cazurile speciale, în care omul a pierdut avionul, de exemplu, se discută la nivelul unei comisii speciale“, a declarat directorul Regionalei CFR Bucureşti, Teodor Gavriş. Acesta a menţionat că reprezentanţii CFR intenţionează să reintroducă asigurările de transport în preţul biletului, începând cu 1 decembrie.